Bedankt voor jullie reacties!
Frans schreef:
Foto 1. Opvallend de helderheid van de blouse (bewerkingseffect?). Die trekt meteen mijn blik. Misschien ook de scherpe vouwen wat verzachten.
In het gezicht de suggestie van een snorretje.
De nagel van de middelvinger.
Ik denk dat de helderheid van de blouse door de belichting komt. Ik heb (de originele foto was nogal donker) in RAW de belichting met 1.5 stops verhoogd, schaduwen op -100 gezet (hoewel ik nu zie dat dat amper effect heeft). Het snorretje zie ik nu ook, met de middelvinger bedoel je denk ik dat de nagel wat vuil lijkt?
Frans schreef:
Foto 2. Onderin wat rommelig. Schoen?, stoelpoot, licht vlak rechts onder.
Heel goed gezien, Frans. Ik had een andere uitsnede moeten maken. De achtergrond is onderin en ook rechts te rommelig (bij deze heb ik in RAW de belichting flink opgetrokken):

Frans schreef:
Foto 3. Kledingstuk gedeeltelijk geblurd?
Goed gezien, Frans! Ik heb de achtergrond wat geblurd en heb de voorgrond daarbij ook geraakt.
Frans schreef:
Waarom gekozen voor het laten zien gouden spiraal? Voor het zelfde geld laat je de diagonaal methode of regel van derden zien. Maakt me nieuwsgierig.
Mij ook Frans. Ik zie hier vaak opmerkingen voorbij komen over stukjes van foto's afsnijden, etc en probeer wat houvast te vinden hoe ik dat zelf beter kan zien (vaak zie ik het verschil niet en dat komt denk ik door de manier waarop ik naar een foto kijk, waar ik op focus). Overigens heb ik in PS alle mogelijkheden geprobeerd en dat gaf me (nog) geen houvast. Moet ik me ook nog verder in gaan verdiepen.
Frans schreef:
PS Waarom verwijzen naar Flickr voor gegevens model?
We (met de Fotoschool) hebben indertijd de afspraak gemaakt dat wij (de studenten) de foto's mochten publiceren met vermelding van de gegevens, zoals ik die op Flickr erbij heb gezet. Vandaar.