.
Ik had de aangepaste versie van je reactie niet gezien, omdat er verder niet gereageerd is.
Uit je oorspronkelijke reactie kreeg ik de indruk dat je wel door had dat het een grap was.
Aanleiding was namelijk de reactie van Ron dat het vervagen geen verbetering was (eigenlijk zonde van de mooie natuurlijke achtergrond).
Dacht ik: dan kun je er één krijgen ook met een mooie natuurlijke achtergrond.
In twee minuten heb ik de tak met het vogeltje geselecteerd en geplakt in een bestaande achtergrond van herfstbladeren.
Resultaat een bewerking die niet om aan te gluren is en om er nog schepje bovenop te doen daarbij vermeld dat ie was verkocht en aan de muur hing.
Vraag me af wie zo iets afgrijselijks aan de muur wil hangen, maar goed.
Excuus dat ik je klaarblijkelijk toch op het verkeerde been heb gezet, dat was zeker niet mijn bedoeling.
.
Overigens brengt me dat wel op het juridisch auteursrechtelijke aspect van deze bewerkingsoefeningen.
De fotograaf heeft en behoudt auteursrecht op de oorspronkelijke foto, maar als die wordt bewerkt, zeker als daar toestemming voor wordt gegeven, kan daardoor als voldoende eigen creativiteit wordt toegevoegd wel een eigen auteursrecht op het eindresultaat worden verkregen.
Eigenlijk ontstaat een gedeeld auteursrecht. Voor publicatie van de bewerking is dan toestemming nodig van zowel de fotograaf als de bewerker.
Bij commercieel gebruik zullen fotograaf en bewerker daarover afspraken moeten maken.
Bij nabewerken in opdracht ligt het allemaal nog een stuk ingewikkelder, voor wat betreft het hebben en verkrijgen van auteursrecht. Fotograaf en nabewerker zullen heel concreet wensen in de opdracht en gevolgen – al dan niet contractueel – moeten vastleggen.
.
Voor de bewerkingsoefeningen moeten we er vanuit gaan dat de fotograaf impliciet toestemming geeft voor bewerking van zijn/haar/hun foto.
De bewerkers mogen hun resultaat alleen hier laten zien en niet elders.
Een afdruk voor thuis mag uiteraard, maar commercieel gebruik niet.
De oorspronkelijke fotograaf mag van een bewerking natuurlijk ook voor thuis een afdruk maken, maar mag ook geen commercieel gebruik maken van de bewerking.
Uiteraard kunnen er in onderling overleg afspraken worden gemaakt.
Wel moeten we ons bedenken dat de foto’s en bewerkingen meestal in groot formaat worden geplaatst en dat het een openbaar forum is.
Kans op diefstal door voorbijgangers is groter, dan door leden van het forum.
Om die reden had ik de “gewraakte” bewerking al in wat kleiner formaat hier geplaatst.
.
Op het forum gelden al veel regeltjes, maar misschien moeten sommige heroverwogen en/of aangescherpt worden.
.
.