Het onderwerp blijft me fascineren. Zojuist las ik
dit artikel van De Correspondent, waarin een tekstuele AI-variant van Dall-E wordt getest en beschreven. Met zowel positieve als kritische noten.
Dit algoritme bewerkt bijvoorbeeld ingegeven teksten in de stijl van bekende schrijvers. Onderstaand een voorbeeld van een citaat uit een boek van Rutger Bregman, en de in stijl van Hugo Claus verschreven versie:
Originele zinnen:
Citaat:
Er is een beroemde foto uit 1936 van een Duitse havenarbeider die weigert om de Hitlergroet te brengen. Terwijl meer dan honderd mensen om hem heen hun arm uitstrekken voor de Führer, staat hij daar, onverstoorbaar, met zijn armen over elkaar.
En de AI-variant ervan:
Citaat:
Het is een icoonbeeld, een moment dat eeuwig stilzwijgt en vraagt naar antwoorden. Een man, een eenvoudige havenarbeider, die weigert om toe te geven, om zich te buigen voor de duivel die men Führer noemt. Een macht die alomtegenwoordig was en die, als hij kon, de wereld de vernieling in had geslagen. Maar deze arme havenarbeider keerde hem de rug toe, hij stond er alleen voor, onwaarschijnlijk wijs en krachtig.
Het is een oproep, een oproep aan al diegenen die zich niet willen laten meeslepen, die niet willen buigen voor de wil van de meerderheid. Een oproep om te weigeren om voor de grimmige macht te knielen, om stand te houden tegen de duisternis die deze wereld dreigt te overspoelen.
Het beeld blijft ons aanstaren. De havenarbeider, onwankelbaar, een onoverwinnelijke geest. Het is onze roep om kracht en waardigheid, om hoop in de donkerste uren.
Wauw...
En de conclusie aan het eind van het artikel:
Citaat:
Na een week GPT’en had ik niet het gevoel overbodig te zijn gemaakt. Integendeel: het wakkerde juist de creativiteit aan.
Of in de woorden van Computer-Claus: ‘GPT is geen roofdier dat de originele gedachten verslindt, maar een liefdevolle metgezel die helpt bij het vormen van ideeën.’
Ik had het niet beter kunnen zeggen.
Zelf spelen? Succes!
https://chat.openai.com/auth/login