Chipclean

Allerhande foto's die je niet ter beoordeling wil zetten
Forumregels
Plaats hier je foto's die je wel met de leden wilt delen, maar waar je geen beoordeling over wenst te krijgen.
Plaats reactie
Ab59
Lid
Lid
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man

Chipclean

Bericht Geplaatst:

Even een bezoekje gebracht aan chipclean. De sensor weer tip top en alle lenzen ook schoongemaakt.
Kunnen we er weer even tegenaan. :upc

Before
Afbeelding
After cleaning
Afbeelding
Omhoog Profiel Foto's
Ron62
Moderator

Re: Chipclean

Bericht Geplaatst:

:up

Is soms inderdaad weleens even nodig, ik doe het meest met het blaasbalgje, maar op een gegeven moment moet het toch ook een keer met de natte swabber.....toevallig net voor de vakantie de sensor van de A7III laten doen bij Colorwood, die was nog nooit nat gereinigd en na ruim 3,5 jaar kreeg ik 'm niet meer helemaal schoon met het blaasbalgje.
Omhoog Profiel Foto's
Ab59
Lid
Lid

Bericht Geplaatst:

:upc
Omhoog Profiel Foto's
Megan2057
Lid
Lid
Geslacht: Vrouw

Bericht Geplaatst:

Ziet er prachtig uit :upc
Omhoog Profiel Foto's
BenM
Lid
Lid
Bezwaar bewerken: Ja
Contacteer:

Chipclean

Bericht Geplaatst:

Ziet er inderdaad weer Spic & Span uit, Ab.

Bij de D3X heb ik 'm zelf verschillende malen "nat" schoongemaakt. Ook heb ik bij die camera zo'n apparaatje met fiberhaartjes gekocht. Dat werkte perfect om stofjes etc van de chip te verwijderen. De fibertjes worden rondgedraaid, waardoor ze statisch worden zodat daarna, wanneer ik er zacht me over de chip aai, de stofjes zich aan de fibertjes hechten. Met een loep (met lichtjes), die ik dan op de lensaansluiting leg, kan ik dan precies zien waar de stofjes zitten en waar ik dus moet aaien.

De loep is zoiets : https://www.kamera-express.nl/visible-d ... -5x-outlet" onclick="window.open(this.href);return false;
Het schoonmakertje zoiets: https://www.cameranu.nl/nl/p726115/visi ... 5QQAvD_BwE" onclick="window.open(this.href);return false;

Bij m'n huidige camera heb ik de chip nog niet hoeven schoon te maken, ik geloof dat ik de eerste drie jaar de camera/chip gratis bij cameranu.nl kan laten schoonmaken.
Omhoog Profiel Website Foto's
Ab59
Lid
Lid

Bericht Geplaatst:

:upc
Omhoog Profiel Foto's
fran
Lid
Lid
Geslacht: Vrouw
Contacteer:

Bericht Geplaatst:

Dat is weer mooi schoon AB.
Met als BenM doe ik dat soort klusjes altijd zelf trouwens met dezelfde hulpmiddelen. Als ik het niet zelf doe moet ik ervoor naar Lissabon.
Omhoog Profiel Website Foto's
Ab59
Lid
Lid

Bericht Geplaatst:

:D :up
Omhoog Profiel Foto's
Henk47
Lid
Lid

Re:

Bericht Geplaatst:

BenM schreef:Ziet er inderdaad weer Spic & Span uit, Ab.

Bij de D3X heb ik 'm zelf verschillende malen "nat" schoongemaakt. Ook heb ik bij die camera zo'n apparaatje met fiberhaartjes gekocht. Dat werkte perfect om stofjes etc van de chip te verwijderen. De fibertjes worden rondgedraaid, waardoor ze statisch worden zodat daarna, wanneer ik er zacht me over de chip aai, de stofjes zich aan de fibertjes hechten. Met een loep (met lichtjes), die ik dan op de lensaansluiting leg, kan ik dan precies zien waar de stofjes zitten en waar ik dus moet aaien.

De loep is zoiets : https://www.kamera-express.nl/visible-d ... -5x-outlet" onclick="window.open(this.href);return false;
Het schoonmakertje zoiets: https://www.cameranu.nl/nl/p726115/visi ... 5QQAvD_BwE" onclick="window.open(this.href);return false;

Bij m'n huidige camera heb ik de chip nog niet hoeven schoon te maken, ik geloof dat ik de eerste drie jaar de camera/chip gratis bij cameranu.nl kan laten schoonmaken.

Veel fotografen zijn huiverig om zelf schoon te maken, en denken dat ze snel de chip beschadigen. Ik doe het ook niet zelf hoor, en ik neem het voor lief om bij foto's met een agale achtergrond te moeten 'poetsen' . Terwijl toch bekend is, dat vóór de chip een anti-aliasing filter zit, waardoor je niet bij de opnamechip zélf komt. En tóch haha ....
Omhoog Profiel Foto's
Plaats reactie

Terug naar “Ratjetoe (Niet ter beoordeling)”