.
Hoe je het ook wendt of keert, Fotografie behoort tot de Beeldende Kunst.
Nu zullen vakantie- en familiefoto’s, foto’s op sociale media en dertien in een dozijn foto’s niet als kunst worden ervaren.
Toch kent ook fotografie creatieve hoogstandjes die het etiket kunst rechtvaardigen.
Tegenwoordig zal dat vaak iets meer moeten zijn dan een beeld direct uit de camera.
Niet helemaal nieuw, maar sterk in opkomst, mede door de snelle ontwikkeling van Artificial Intteligence (AI) is de Digitale Kunst
.
Digital Art zijn kunstwerken gemaakt met behulp van of nabewerkt op de computer, grofweg te verdelen in drie categorieën:
Traditionele kunst overgebracht in de digitale omgeving en nabewerkt.
Een volstrekt nieuw ontwerp op de computer gemaakt door een kunstenaar.
Een compleet nieuw kunstwerk gemaakt door Artificial Intelligence.
.
Om het nog wat ingewikkelder te maken heb je naast Digitale Kunst ook nog Conceptuele Kunst als stroming in de fotografie.
Daar ga ik in het gemak maar even aan voorbij
.
De vraag is, wil je op dit forum een plaats hierover inruimen of wil je het forum beperken tot de traditionele fotografie.
Als voor dat laatste wordt gekozen, waar leg je dan de grens en wie is bevoegd en in staat om die grens te bewaken.
Photoshop staat bol van de kunstmatige intelligentie, waar volop van gebruik gemaakt wordt,
ruisonderdrukking, soppen (verwijderen), verplaatsen, vervangen, etc.
Wie kan bepalen of een lucht origineel is, of een met PS vervangen lucht.
Als ik in een foto van een zonsondergang de zon blauw kleur met blauwe lichtstralen, ben in dan in een traditionele omgeving in overtreding?
Zijn dubbeldrukken/meervoudige drukken toegestaan en tot op welke hoogte.
Mag dit, of is dit al een stap te ver.
https://www.werkaandemuur.nl/nl/werk/Gwendolyn-and-the-Tulips/472109.
Wat mij betreft mag deze bijdrage met die van Peter overgeplaatst worden naar een apart topic,
maar niet verdoezeld in een Babbelbox, want het is een serieus onderwerp.
In dit verband verdienen de rubrieken Manipulaties, Overige foto’s en Experimentele Fotografie nadere toelichting en regelgeving.
Wees niet de man met de rode vlag voor de stoomtrein.
.
.