Ron en Joop, natuurlijk mogen jullie dat vragen, ik zal het proberen te beantwoorden.
Een poosje geleden heb ik foto's gezien van Saul Leiter. Dit was een fotograaf die veel abstracte straatfoto's heeft gemaakt. Hij laat in zijn werk vaak foto's zien die een kleine mate van herkenbaarheid hebben. Dat doet hij dmv lagen, onscherpte, reflecties, regen, sneeuw en kleurgebruik o.a..
https://www.howardgreenberg.com/artists/saul-leiterIk ben ook bezig met het toepassen van technieken die hij gebruikte op de foto's die ik nu maak. Dit doe ik om er iets van te leren. Ik vraag me daarbij vaak af ......Waarom vinden we het ene wel mooi of geslaagd en het andere minder.
Het is niet mijn bedoeling om deze fotograaf na te apen maar ik wil voor mezelf uitzoeken wat zijn 'technieken' met mijn foto's doen. Ik hoop dat de uitkomst dan is dat ik er wat meer van begrijp en anders leer kijken.
Neem bijvoorbeeld deze twee foto's. Ik zit op dezelfde plek, de instellingen van de camera zijn hetzelfde. Het kader is anders. In beide gevallen scherp gesteld op de muzikant. Wat is nog toelaatbaar qua onscherpte in een foto? Iedereen denkt daar verschillend over. In eerste instantie neigde ik bij de keuze van de foto naar de eerste foto. Toch zie ik bij jullie meningen dat de voorkeur meer uitgaat naar de tweede.
Zonder nog conclusies te trekken is dit mijn uitleg. Ik hoop dat jullie er iets aan hebben.
Saul Leiter heeft soms helemaal niets scherp in zijn foto's. Ik weet dat de meeste van jullie dat minder interessant vinden, maar mijn aandacht heeft hij wel getrokken.