Hoi Frans,
Ik denk dat we een miscommunicatie hebben.
Op de manier zoals jij je foto gecropt hebt zouden er denk maar weinig mensen zijn die dat ook zo zouden doen.
Met het terug brengen van 7000 pixels (aan de langste zijde) naar 1000 pixels(is wel een tikkie overdreven, maar er zijn erbij die het doen) bedoelde ik dus zo'n soort crop:

Ik bedoelde hier dus mee dat croppen bij (kleine) vogels of dieren best wel kan, maar er zijn grenzen natuurlijk.
Men denkt dat ze kunnen croppen en dat dan het detail wel tevoorschijn komt, maar dat blijkt toch niet zo te zijn.
Ook voor een goede (grote) afdruk is het handig om voldoende pixels over te houden.
Het is natuurlijk ook nog eens afhankelijk van de kwaliteit van de foto zelf, hoe scherp is ie, hoe is het licht, heb je veel 'luchtvervuiling'(stof/vuil in de lucht, warmtetrillingen), was de ISO hoog en daardoor veel ruis, enz., enz.
Meestal hou ik aan dat ik minimaal 3000 pixels wil overhouden aan de langste zijde, maar heel soms(als de foto dat toelaat en ik 'm de moeite waard vind) crop ik nog wel eens iets verder, zeker als het bijv. een vierkant is.