Het is 23 jun 2025 22:24

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur Wilde Weit
 Wilde Weit
BerichtGeplaatst: 26 jul 2024 00:26 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Een plant uit de Bremraapfamilie en een "neefje" van de Ratelaar. Het is een half-parasiet. Dit plantje kan heel moeilijk met haar wortelsysteem voedingszouten uit de bodem opnemen en heeft hier een oplossing voor gevonden: Ze groeien met de wortels als het ware in het wortelsysteem van granen, wilde granen en grassoorten. Daar halen ze het water met de daarin opgeloste voedingszouten uit. Ze hebben zelf bladgroen en assimileren zelf. Een echte parasiterende plant heeft géén bladgroen en gebruiken het organisch voedsel van hun gastheer. Bremrapen hebben géén bladgroen en zijn dus volledige parasieten.Een andere bekende halfparasiet, welke vooral rond Kerst/Nieuwjaar in de belangstelling staat, is de Maretak.
De plant heeft roze-paars gekleurde schutbladeren. De echte bloem is geel/roze-paars.
De plant is in Nederland zeer zeldzaam en komt eigenlijk maar op één plek in het wild voor. Dat is op de Kunderberg, mijn achtertuin....
Haar zeldzaamheid is vooral te danken aan het feit dat Wilde Weit door haar parasitisme uit de akkers vermeden werd. De zaden van Wilde Weit bevat de giftige stof Aucubine en dat wil men niet in het brood hebben. Er zijn akkers met graan aangelegd speciaal voor het behoud van dit plantje. In mijn woonplaats bevindt zich de laatste bestendige groeiplek (in het wild) van dit toch fraaie plantje.

Fotografie

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Wilde Weit
BerichtGeplaatst: 26 jul 2024 13:41 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Jo, Een heel mooi verhaal, en een nog mooiere foto, misschien had de achtergrond ietsje waziger gemogen, zodat de bloem er iets beter uitspringt :up :upc

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Wilde Weit
BerichtGeplaatst: 26 jul 2024 17:04 
Lid
Fotografie

Dank voor je reactie!!! :) :) :) Ik was heel laat voor deze plant. Het mooie was er al bijna af en de weersomstandigheden (wind) had ik niet echt mee. Ik hoop komend seizoen op tijd te kunnen zijn.

Wilde Weit
BerichtGeplaatst: 26 jul 2024 17:58 
Moderator
Fotografie

De wilde weit ziet er wat donker uit Jo maar wat een achtergrond zeg, zo mooi. :chapeau

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 Wilde Weit
BerichtGeplaatst: 26 jul 2024 18:06 
Moderator
Fotografie

Vooral weer een interessant verhaal, Jo :up Je boft maar met die achtertuin van jou. Hoewel ik zo te lezen blij ben dat ze het brood vrij houden van dit plantje.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 Wilde Weit
BerichtGeplaatst: 28 jul 2024 10:03 
Lid
Fotografie

Hoe de natuur zijn oplossingen vindt is met deze Wilde Weit weer bewezen. Dank voor deze les Jo en de mooie foto.

Wilde Weit
BerichtGeplaatst: 03 aug 2024 13:21 
Lid
Fotografie

Allemaal hartelijke dank voor jullie reacties!!! :) :) :)

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp