Even wat info over een softbox.
Ik ben het deels met Frans eens, maar ik zeg vaak dat niet het licht zachter wordt, maar de schaduwen! Hieronder de uitleg:
Als er een strak blauwe hemel is en de zon volop schijnt heb je harde schaduwen. Als het echter erg bewolkt is, zijn er hele zachte schaduwen te zien.
Zo werkt het ook met een soft box. Des te groter de softbox, des te zachter de schaduwen (Bewolking). Zonder softbox krijg je harde schaduwen (Zonnig) Hierbij is het ook van belang om de afstand tot je model in de gaten te houden! Hoe dichterbij je de flitser zet, hoe zachter de schaduw, verder weg en de schaduwen worden weer harder/contrastrijker.
Het feit dat ik een ronde softbox, of eigenlijk een octabox gebruik is omdat dit een mooier effect geeft in het oog van het model. De zon is ook rond, en een reflectie in het oog kijkt prettiger als deze rond is, dan wanneer er een vierkantje te zien is.
Het mooiste licht uit een softbox komt vaak vanuit de zijkant. Dit geeft een bepaalde zachtheid aan de schaduwen/licht die erg goed werkt. Zie het maar als een soort strooilicht.
Als je in de studio gaat werken, begin dan eerst met 1 lamp! Deze geeft dan ook maar aan 1 kant schaduw. Van daaruit kun je dan verder gaan experimenteren. Ik heb hier ook al een keer een foto geplaatst met 4 flitsers, dan moet je ook rekening houden met de schaduwen die de andere lampen geven. Ik heb zelf ook enorm veel geëxperimenteerd om tot zulke resultaten te komen, maar al doende leert men.
Dank voor de TC