Het is 23 mei 2025 01:43

Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Auteur Nieuwe superzoom of niet
 Nieuwe superzoom of niet
BerichtGeplaatst: 07 nov 2024 12:10 
Lid
Offline op het foto forum

Ik ga graag de natuur in om foto's van vogels, vlinders en zowat alles te maken. Momenteel gebruik ik hiervoor een Canon Powershot SX70 hs met 65 x optische zoom. Van dichtbij heb ik hier echt wel mooie resultaten mee, maar van veraf... Onscherpe foto's, en zodra het ook maar iet of wat bewolkt is ( of binnen bij kunstlicht ) is het helemaal een ramp.
Ik wil niet met verschillende lenzen rondzeulen zodat een alternatief toch ook weer in dezelfde richting zou moeten gaan.
Nu lees ik overal prachtige reviews over de Sony Cybershot DSC RX10 IV. Ik overweeg dan ook deze ondanks de hoge prijs toch aan te kopen, maar ik stel mij wel enkele vragen:
De Sony heeft maar 25 x optische zoom. Is dit nog te doen om bvb vogels te fotograferen? Omdat ik op dit moment toch bijna alle foto's met volle zoom naar de prullenbak moet verwijzen, wil ik daar wel wat op inleveren, maar ook niet té veel.
En dan is er nog het gewicht: de Sony weegt bijna dubbel zoveel als de Canon. Minder belangrijk weliswaar maar toch...
Heeft er iemand ervaring met beide toestellen? Of maw kan iemand mij vertellen of de voordelen van de Sony in mijn geval opwegen tegen de nadelen?
Alvast dank

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Nieuwe superzoom of niet
BerichtGeplaatst: 07 nov 2024 14:26 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
De Canon ken ik niet, heb de Sony. In zijn categorie is dat een uitstekende camera.
25x tele is vaak toereikend, afhankelijk van wat je wilt.als je niet heel groot af wilt drukken lukt er nog veel. Anders zou je naar de Nikon p1000 kunnen kijken. Die heeft heel veel meer tele. Bedenk je wel dat bij zulke extreme tele ook met heel korte sluitertijden moet werken
Verder heeft de Sony volgens mij een iets grotere sensor, zodat je iets minder ruis zult hebben (maar nog steeds veel meer dan bij aps-c en full frame).
Bedenk je verder dat de sony net als de Nikon en dergelijke camera's techniek van zes jaar geleden hebben. Ze krijgen geen opvolgers.

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Nieuwe superzoom of niet
BerichtGeplaatst: 07 nov 2024 15:15 
Lid

Die Nikon had ik inderdaad ook al gezien. Maar ik fotografeer altijd uit de hand, tijdens mijn wandelingen, en volgens mij heb je bij zo'n tele echt een statief nodig. Bovendien komt er bij die tele, en de korte sluitertijd, nog minder licht binnen dan nu al het geval is en dat is mi net het probleem.
Kan jij met je Sony bvb een mus op een tak fotograferen?
Wat de techniek van 6 jaar geleden betreft: zeer jammer dat er geen opvolgers meer komen. Misschien een reden te meer om nog snel een apparaat ekopen, zodat ik nog enkele jaren voortkan :)

Nieuwe superzoom of niet
BerichtGeplaatst: 07 nov 2024 15:20 
Lid
Fotografie

Deze is wellicht interessant voor je.

https://www.dpreview.com/products/sony/compacts/sony_dscrx10iv/sample-photos

Nieuwe superzoom of niet
BerichtGeplaatst: 07 nov 2024 17:38 
Moderator
Fotografie
Online op het fotoforum

De Sony RX10 IV heeft omgerekend naar full frame een bereik van 24-600mm en daar kun je makkelijk een musje mee vastleggen.....ik heb zelf een full frame camera van Sony met de 200-600mm lens erbij en die is ideaal voor het fotograferen van vogeltjes.
Als de lichtomstandigheden een beetje mee zitten kun je prachtige foto's maken mat die RX10, als de ISO te hoog moet dan gaat de kwaliteit ook hard achteruit(ruis), maar tot ISO-400 schijnen ze het best wel goed te doen.
De RX100 V heb ik wel gehad en die heeft dezelfde sensor als de RX10 IV, alleen veel minder bereik(omgerekend 24-70mm), maar wel weer lichtgevoeliger(F/1.8-2.8), dus er was beter mee in wat donkere omstandigheden te fotograferen en dat was een prima cameraatje wat best wel scherpe foto's maakte.

Nieuwe superzoom of niet
BerichtGeplaatst: 07 nov 2024 18:54 
Lid

Aaaaaah twijfels!
Ik ben nu dankzij Ron62 wel overtuigd dat de Sony minstens even goed is als mijn Canon, maar is hij ook beter? Wat zijn die "donkere omstandigheden" die de foto's verpesten? Binnen? Wat bewolking midden op de dag? Of echt valavond in een bos met dicht bladerdek?
Het valt mij ook op dat er in heel de rij foto's in de link van Frans geen vogeltjes zitten...

Nieuwe superzoom of niet
BerichtGeplaatst: 07 nov 2024 19:08 
Moderator
Fotografie
Online op het fotoforum

Ik weet niet of ie beter is, ik ken de Canon niet.

Ik weet wel dat 600mm genoeg is is om kleine vogeltjes mooi erop te zetten.
Donkere omstandigheden kan door vanalles komen, bijv. schemer of echt heel donker weer, binnnen is het ook vaak te donker om zonder statief mooie foto's te maken, want als de ISO niet hoog genoeg kan dan is de sluitertijd te langzaam en krijg je bewogen foto's.
Met een statief kun je wel langere sluitertijden gebruiken bij onderwerpen die niet bewegen en hoeft de ISO dus niet omhoog....ISO veroorzaakt vaak ruis, de nieuwere en duurdere(full frame) camera's hebben daar meest wat minder last van dan de goedkopere en/of oudere camera's.
Hoe meer ruis hoe minder detail er in een foto overblijft, je kunt de ruis tegenwoordig wel redelijk weg krijgen met de juiste software, maar ook daar zitten grenzen aan, als er teveel ruis is en de software verwijderd het dan heb je met veel ruis kans dat er een 'gladde' foto zonder detail overblijft.

Nieuwe superzoom of niet
BerichtGeplaatst: 07 nov 2024 19:59 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Bij mij op de fotoclub in Heemskerk hebben 4 leden de RX10 die jij beschrijft en zij fotograferen ook graag vogels , maar er zijn er al 3 overgestapt op een Fullframe van Sony met de 200-600 mm die Ron beschrijft de reden die zij opgeven is dat zij het lastig vinden om op de 600 mm met de RX te foto graferen zelf heb ik geen enkele ervaring met de RX .
Ik hoop dat het niet te veel verwarring veroorzaakt in je keuze?

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 Nieuwe superzoom of niet
BerichtGeplaatst: 07 nov 2024 23:00 
Lid
Fotografie

Voor wat het waard is..

Op deze site kun je camera's vergelijken: https://cameradecision.com/compare/Canon-PowerShot-SX70-HS-vs-Sony-Cyber-shot-DSC-RX10-IV
De Sony RX10 IV komt er wel wat beter uit dan de Canon.
De Sony heeft ook een beduidend grotere sensor.

Zelf heb ik een tijdje met de RX10 III geschoten. Prima camera. Kan tot 600mm.
Met een voldoende licht en niet al te hoge ISO redelijk goed te doen.

Ik denk wel dat de Sony RX10 IV één van de beste bridgecamera's is.

Nieuwe superzoom of niet
BerichtGeplaatst: 08 nov 2024 01:10 
Lid
Fotografie

Een mus in de tuin op 600 mm gaat prima. Ga je naar vogelhutten, dan is de omgeving vermoedelijk wel zo ingericht dat 600 mm ook toereikend is. Maar ga ik de natuur in, dan moet ik toch echt vaak croppen om een lepelaar of een gier enigszins beeldvullend te krijgen.
Dat hoeft niet erg te zijn. Om op waarneming.nl te achterhalen welk vogeltje je nu precies gekiekt hebt, is een foto al snel goed genoeg. En ook als je je foto's alleen maar op FB deelt of op 13x18 afdrukt heb je de volledige resolutie niet nodig. Maar wil je je foto ook in flink formaat aan de muur hebben, dan wordt het een ander verhaal.

Nieuwe superzoom of niet
BerichtGeplaatst: 08 nov 2024 11:05 
Lid
Fotografie

Angeliquela schreef:
….

Het valt mij ook op dat er in heel de rij foto's in de link van Frans geen vogeltjes zitten...

Er zitten 12 foto's tussen die op 600 mm FF-equivalent genomen zijn.
Je hebt toch niet persé een vogelfoto nodig om kwaliteit te beoordelen.

Er zijn overigens 3 dingen van belang bij telebereik van een objectief.
Werkelijke brandpuntsafstand ( in dit geval dus maximaal 220 mm)
Pixelgrootte
En scheidend vermogen van het objectief.

En voor dat laatste zouden de foto's uit het voorbeeld je op weg kunnen helpen. Zelfs de raw - bestanden zijn beschikbaar.

PS. Wat doe je eigenlijk met je foto's?
Afdrukken, social media, fotoclub, of zoals velen van ons opslaan op pc en af en toe terugkijken, anders?

Laatst bijgewerkt door Frans op 08 nov 2024 11:51, in totaal 1 keer bewerkt.

Nieuwe superzoom of niet
BerichtGeplaatst: 08 nov 2024 11:18 
Lid
Fotografie

Hier nog wat foto's. Ook geen vogels, wel libellen ;-)
https://www.flickr.com/cameras/sony/dsc-rx10m4/

Nieuwe superzoom of niet
BerichtGeplaatst: 08 nov 2024 14:01 
Lid

Dank aan Marco voor de link. Inderdaad ook geen vogels, maar ik veronderstel dat zo'n hagedis ook niet zit te wachten tot je eventjes al je instellingen aangepast hebt. En heel dichtbij komen zoals je bij een libel soms wel kan, zal bij een hagedis ook niet zo goed lukken. Bij deze foto krijg ik dus wel een goed idee van de mogelijkheden.
Ook dank aan Maarten om mij naar een aankoop te doen neigen, en aan Foto vriend voor het omgekeerde :)
Ik denk dat ik het sowieso maar echt zal weten als ik het toestel eens uitgeprobeerd heb.

Nieuwe superzoom of niet
BerichtGeplaatst: 08 nov 2024 15:35 
Moderator
Fotografie
Online op het fotoforum

Als je lid bent van Facebook:

https://www.facebook.com/groups/7764143 ... 8375443072

https://www.facebook.com/groups/3595862 ... 2704105393

Staan ook foto's van vogeltjes tussen. ;)

Nieuwe superzoom of niet
BerichtGeplaatst: 08 nov 2024 15:36 
Lid
Fotografie

Mocht je de camera gewoon eerst eens uit willen proberen, kan je 'm natuurlijk ook eerst een dag huren. Voor 2 tientjes weet je dan of je die € 1.800,00 uit moet geven of niet.

Huren kan bijvoorbeeld hier:

https://www.gearbooker.com/nl/huur-compactcameras-sony-rx10iv-in-hoofddorp-5375-l

of hier:

https://www.gearbooker.com/nl/huur-mirr ... ieldValues[4].Ids=147

Laatst bijgewerkt door MarcoEOS op 08 nov 2024 17:19, in totaal 2 keer bewerkt.

Nieuwe superzoom of niet
BerichtGeplaatst: 08 nov 2024 17:13 
Lid

Ja Marco, daar had ik ook al aan gedacht. Helaas woon ik in België ( West-Vlaanderen ) en vind ik hier niet direct zoiets. Misschien vraag ik wel eens na in de fotowinkel of zij daar weet van hebben.

Nieuwe superzoom of niet
BerichtGeplaatst: 08 nov 2024 17:20 
Lid
Fotografie

Die tweede link is in Vlaanderen.

https://www.gearbooker.com/nl/huur-mirrorless-en-systeemcameras-sony-rx10-iv-in-sint-truiden-16075-l?CategoryID=4&CustomFieldValues[4].Ids=147

Hij werkt niet zo lekker (de URL bevat [ en ] en dat werkt niet zo lekker... maar als je 'm helemaal knipt en plakt kom je er wel.

Nieuwe superzoom of niet
BerichtGeplaatst: 08 nov 2024 17:23 
Lid
Fotografie

Gaat om deze shop: Gaat om deze shop: https://robyns.be/nl

Nieuwe superzoom of niet
BerichtGeplaatst: 08 nov 2024 19:58 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Hey Angeliquela ik weet niet van waar je in West-Vlaanderen bent, ik ben van omgeving Kortrijk en kan je warm de zaak "Foto Robert Kortrijk" aanbevelen. zowel de zaakvoerder als zijn twee medewerkers zijn echte profs die u met raad en daad zullen bijstaan en zijn zeker geen dozenschuivers.
Hopelijk heb je hier iets aan :)

Mvg Yves

Nieuwe superzoom of niet
BerichtGeplaatst: 08 nov 2024 21:39 
Lid

@ Marco: Sint-Truiden is hier wel een hééééél eind vandaan....
@Yves: Foto Robert is waar ik mijn Canon gekocht heb en is ook de fotowinkel waar ik het daarnet over had. Ben wel blij met het vertrouwen dat jij in de zaak hebt; zo voel ik me ook wat meer op mijn gemak.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Ga naar pagina 1, 2  Volgende