Ik vind het ook lastig Frans, soms is een afdruk bij mij ook iets donkerder dan ik zou willen(ten opzichte van wat ik op m'n beeldscherm zie dus), maar vaak is het ook gewoon zoals ik wel zou willen en dat terwijl ik niets heb veranderd aan de helderheid van m'n scherm en zo.
Hetzelfde euvel heb je ook met kleuren, laat je het bij Pietje afdrukken dan ziet het er wat blauwig uit (terwijl het op je gekalibreerde scherm er wel goed uitziet) en bij Jantje ziet dezelfde foto er bijvoorbeeld wat meer magenta uit.
Dus dezelfde foto bij 2 verschillende bedrijven af laten drukken geeft ook andere kleuren en soms kan het ook zo zijn dat je een foto ergens af laat drukken en een half jaar later weer dezelfde foto bij hetzelfde bedrijf dat ook dan de afdrukken niet exact hetzelfde zijn, dus of qua kleur, of qua helderheid.
Ik heb nog wel een voorbeeld van een hd-metal, 120x90cm qua kleur.....rechtse foto was hoe ik 'm eerst binnen kreeg en daarna gemaild dat ik er teveel magenta in vond zitten en kreeg een ander opgestuurd, de linkse.
Daarna dezelfde(wel iets meer gecropte) foto hier in Naaldwijk bij de fotograaf af laten drukken op fotopapier 45x30cm en zie hier de verschillen:

Nou zijn dit voorbeelden qua kleur, maar ook qua helderheid kan er verschil in zitten is mij ervaring.