Het is 05 jul 2025 23:35

Auteur Foto afdruk te donker
 Foto afdruk te donker
BerichtGeplaatst: 18 dec 2024 18:25 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Onlangs heb ik een foto op formaat 40 x 60 cm laten afdrukken bij een fotocentrale.
Kleuren waren perfect maar de foto kwam veel donkerder op de print dan ik wilde.
Nu is dat voor fotocentrales de meest gehoorde klacht: mijn foto is te donker.
Het belangrijkste euvel daarbij is de afstelling van de helderheid van het beeldscherm.

Wie heeft hier ervaring mee?
En nog belangrijker hoe stel ik de helderheid van het beeldscherm af om zo goed mogelijk te voorspellen hoe helder de print er uit zal zien.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Foto afdruk te donker
BerichtGeplaatst: 18 dec 2024 19:44 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Ik heb hier een tiental afdrukken gaande van 40x30 op alu tot 1,2m x 80 op canvas hangen in huis.
Tot nu toe nog nooit ontevreden geweest over de kwaliteit.
Als je een foto wil laten afdrukken op groot formaat kan je hem eventueel eerst eens laten afdrukken op fotoformaat bv. 15x10 cm en zien hoe kleuren en helderheid zijn.

Mvg Yves

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Foto afdruk te donker
BerichtGeplaatst: 18 dec 2024 23:18 
Moderator
Fotografie

Ik ben sinds ruim een half jaar nu zelf aan het afdrukken, ondermeer wegens datzelfde probleem. Ook op mijn fotoclub (gisteren weer bv.) zie ik heel veel voorbeelden van exact dit probleem. Het standaard advies: minstens één stop en misschien wel meer extra licht in je foto gooien. Ziet er niet uit op je beeldscherm maar komt de afdruk ten goede.

Ikzelf ben iets te exact aangelegd voor zo'n advies, want dan zet je nog steeds een stap in het donker. En iets zegt me, Frans, dat jij dit ook niet zomaar wilt doen.

Bij het opzetten van mijn printing workflow heb ik ter studie vele YouTube filmpjes en andere tutorials bekeken. Mijn conclusie is inmiddels: ook als je de afdruk naar een centrale stuurt is zo'n studie en daaruitvolgende workflow eigenlijk noodzakelijk. Waar het op neerkomt is: a) je scherm kalibreren, en b) een "proefdruk" doen in (bv.) Photoshop (dat betreft een voorbeeld op je scherm wat een indruk moet geven hoe je afdruk er uit gaat zien). Voor b) heb je een papierprofiel nodig, maar alle (serieuze) afdrukcentrales geven daartoe een afdrukprofiel, vergelijkbaar met het papierprofiel wat ik op mijn printer gebruik.

Deel a) kalibreren betreft het kalibreren om tot een voorspelbare afdruk te komen, en dus niet de standaard kalibratie voor kleur (die is overigens wel aan te bevelen). Dit doe je door een fysieke afdruk van de centrale te vergelijken met het beeld van het afgedrukte bestand op je scherm, en vervolgens je scherm zodanig in te stellen dat je hetzelfde ziet op je scherm als op papier. Dit doe je in de proefdruk-modus om ook de info van de centrale erbij te halen. Bewaar de scherminstelling als de afdruk instelling.

Je zult zien dat als je scherm in de afdruk instelling staat, alle foto's donkerder tot veel donkerder ogen dan in je gewone scherminstelling. Dat is dus dat donkere-afdrukprobleem. Wat je nu kunt doen is je foto nog eens bewerken, nu met je scherm in de afdruk instelling. Als je foto in die modus er goed uitziet is dat het bestand wat je naar de centrale kunt sturen. Zou goed terug moeten komen.

En ja, dit betekent inderdaad dat ik iedere foto die ik afdruk een extra afdrukbewerking geef. Soms niets nodig (met name zwartwit gaat vaak gewoon goed), soms weinig en soms best veel (vaak bij foto's die van zichzelf al donker zijn). Eenmalig veel werk, maar bevalt beter dan zomaar op gevoel een stop extra licht toevoegen.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 Foto afdruk te donker
BerichtGeplaatst: 19 dec 2024 11:03 
Lid
Fotografie

Yves op zich een goed advies.
In het verleden vaker gedaan bij trouwalbums, dure afdrukken in groot formaat op bv dibond.
De helderheid blijft dan toch wel een probleem.
Als de foto het toelaat (en dat is bijna altijd) zorg ik in de nabewerking voor een wit -en zwartpunt.
En dan toch wordt de afdruk veel donkerder dan ik zou willen.

Foto afdruk te donker
BerichtGeplaatst: 19 dec 2024 11:28 
Lid
Fotografie

Peter je workflow is me helder.
Als je beeldscherm en foto wilt vergelijken zul je de foto dus naast je beeldscherm leggen neem ik aan.
Zet je dan nog extra verlichting op je foto?

Foto afdruk te donker
BerichtGeplaatst: 19 dec 2024 12:09 
Moderator
Fotografie

Ik vind het ook lastig Frans, soms is een afdruk bij mij ook iets donkerder dan ik zou willen(ten opzichte van wat ik op m'n beeldscherm zie dus), maar vaak is het ook gewoon zoals ik wel zou willen en dat terwijl ik niets heb veranderd aan de helderheid van m'n scherm en zo.
Hetzelfde euvel heb je ook met kleuren, laat je het bij Pietje afdrukken dan ziet het er wat blauwig uit (terwijl het op je gekalibreerde scherm er wel goed uitziet) en bij Jantje ziet dezelfde foto er bijvoorbeeld wat meer magenta uit.
Dus dezelfde foto bij 2 verschillende bedrijven af laten drukken geeft ook andere kleuren en soms kan het ook zo zijn dat je een foto ergens af laat drukken en een half jaar later weer dezelfde foto bij hetzelfde bedrijf dat ook dan de afdrukken niet exact hetzelfde zijn, dus of qua kleur, of qua helderheid.

Ik heb nog wel een voorbeeld van een hd-metal, 120x90cm qua kleur.....rechtse foto was hoe ik 'm eerst binnen kreeg en daarna gemaild dat ik er teveel magenta in vond zitten en kreeg een ander opgestuurd, de linkse.
Daarna dezelfde(wel iets meer gecropte) foto hier in Naaldwijk bij de fotograaf af laten drukken op fotopapier 45x30cm en zie hier de verschillen:

Fotografie

Fotografie

Nou zijn dit voorbeelden qua kleur, maar ook qua helderheid kan er verschil in zitten is mij ervaring. ;)

Foto afdruk te donker
BerichtGeplaatst: 19 dec 2024 13:06 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Ik (her-) ken deze problemen. Niet alleen met donker of licht maar ook duidelijk in kleurverschillen.
Sinds een aantal jaren laat ik mijn werk printen bij professioneel lab " de verbeelding " in Purmerend.
Daar krijg je persoonlijke aandacht, De eigenaar vind het het fijnste als je het werk persoonlijk komt brengen op bv een USB stick. In het lab wordt de foto geladen en kijk je er samen naar. Als je de foto dan weer op komt halen kun je ook gelijk kijken of het naar wens is.
Een klein dingetje: Als je de foto opslaat krijg je het beste resultaat als het niet-gecomprimeerd is, dat is in ieder geval het advies wat mij gegeven is. Succes, gr Harry

Foto afdruk te donker
BerichtGeplaatst: 19 dec 2024 13:18 
Lid
Fotografie

Ron ik laat afdrukken bij Profotonet.
De kleuren zijn exact zoals op mijn beeldscherm.
Heb dus zelf alleen probleem met helderheid.

Foto afdruk te donker
BerichtGeplaatst: 19 dec 2024 13:25 
Lid
Fotografie

Harry dat is een mooie service van de verbeelding.
Als ik daar in de buurt zou wonen wist ik het wel.

Foto afdruk te donker
BerichtGeplaatst: 19 dec 2024 14:16 
Moderator
Fotografie

Ik laat al een tijd alles drukken bij Saal Digitaal in Duitsland en ben eigenlijk altijd tevreden. Zowel in boeken als op dibond.
Gewoon je kleurprofiel in je foto laten zitten, komt het volgens mij altijd goed.
Bij het bestellen krijg je de vraag of zij naar de foto mogen kijken en aanpassen, ik zeg altijd nee.

Foto afdruk te donker
BerichtGeplaatst: 19 dec 2024 14:38 
Lid
Fotografie

Joop.
Even snel gekeken op website.
Lijkt best wel een dure zaak te zijn.
Kleurprofiel is belangrijk natuurlijk.
Tip is daarbij o altijd te kiezen voor concert to profile en niet voor assign profile.
En geen drukwerkprofiel (CMYK) gebruiken.

Foto afdruk te donker
BerichtGeplaatst: 19 dec 2024 15:04 
Moderator
Fotografie

Volgens mij niet heel veel duurder maar ik check al een tijd niet meer.
Kwaliteit heeft ook een prijs.

Dat CYMK profiel gebruiken volgens mij de echte drukkers, denk waar Harry gaat.

Foto afdruk te donker
BerichtGeplaatst: 19 dec 2024 16:03 
Lid
Fotografie

Joop CMYK is voor drukwerk in boeken en tijdschriften waar met echte drukinkten wordt gewerkt.

Foto afdruk te donker
BerichtGeplaatst: 19 dec 2024 16:07 
Lid
Fotografie

Ik vond dit op de site van Profotonet.

2. Werkomgeving monitor
………..

En dit is misschien nog wel belangrijker bij “te donkere foto’s”; Voor het beoordelen van afdrukken op papier geldt wat betreft de kleur van de verlichting hetzelfde als voor de omgeving van het beeldscherm, alleen moet de hoeveelheid licht vele malen hoger zijn: rond de 2000 lux. Lichthoeveelheid bij de afdruk 2000 Lux. Dit is 60x (!!) zo veel licht als bij beoordeling monitor. Voor fotografen met belichtingsmeter : ISO-waarde: 100; Sluitertijd: 1/60 seconde; Diafragma: tussen 4 en 5.6

Oftewel een lamp op de foto richten als je hem naast de monitor legt.

Foto afdruk te donker
BerichtGeplaatst: 19 dec 2024 23:01 
Moderator
Fotografie

Ik heb gewoon overdag in natuurlijk licht vergeleken, dat lijkt me beter (het werkte in elk geval). Als je een lamp gebruikt maak je de donkere foto lichter, dat kan niet de bedoeling zijn.

De gewone kalibratie met een Spyder heeft mij al geleerd dat mijn werkomgeving te licht is, hierdoor zal je beeldscherm ook lichter staan om prettig te kunnen werken. Dit is ook een reden voor bv. Eizo om de beeldschermen van een kap vergezeld te doen gaan zodat je het scherm op een lagere intensiteit kunt zetten en toch goed beeld houdt.

Foto afdruk te donker
BerichtGeplaatst: 19 dec 2024 23:35 
Lid
Fotografie

Het stuk dat ik door …… heb vervangen ging over het inrichten van de werkplek en sluit aan bij je bevinding met de spider. :D

Foto afdruk te donker
BerichtGeplaatst: 20 dec 2024 13:51 
Moderator
Fotografie

:D