Bedankt voor de mooie reacties en opbouwende kritiek!
De staande uitsnede (met de tak op de voorgrond) is in mijn ogen onmisbaar voor het beeld wat ik wilde maken. De diepte zou anders verdwijnen, en komt ook de horizon precies in het midden wat in dit geval niet fraai zou zijn.
Liggend formaat heb ik ook gemaakt, dan wel zonder de tak. Deze foto's vind ik minder pakkend.
@Peter, thanks voor de tip! Ik snap wat je bedoelt met het optisch bedrog.
Moet eerlijk zeggen dat het voor mijn gevoel niet meer klopt zodra de horizon uit het lood is.
Misschien iets wat ik in sommige (zoals deze) gevallen wat meer zou moeten loslaten, maar heb daar wat moeite mee.

@Maarten, terecht punt wat je benoemd. Ik kan ook niet ontkennen dat het eenrichtingsverkeer is. Helaas ontbreekt me de tijd om uberhaupt actief te zijn met fotografie, en het consequent reageren op andere topics hier op PD schiet er dan ook bij in. Spijtig, want in het verleden veel interactie gehad met de andere leden van het forum, maar om dit nog actief bij te houden is niet haalbaar.
Wel ga ik proberen weer wat vaker online te zijn, en hier en daar een aantal topics te bekijken/reageren.