Europese Hoornaar valt volgens mij wel mee Joop, het is meer die Japanse die de boel terroriseert, maar het blijven natuurlijk prikbeesten die je liever niet in je buurt hebt.
Kleine correctie: het is de Aziatische hoornaar die hier niet thuis hoort en bestreden wordt.
Deze is iets kleiner dan de Europese hoornaar. Op zich zijn beide soorten niet gevaarlijker dan een wesp.
Door hun formaat maken ze wel meer indruk.
(En ik zou zweren dat het hier wel degelijk om de Europese hoornaar gaat. Zolang ze niet het idee hebben dat hun nest bedreigd wordt zijn die absoluut niet agressief.)
Mooi vastgelegd die zijn nog een stuk groter dan de Aziatische hoornaars die ik laatst leden voor de lens heb gehad. Ik denk dat ze zelfs minder agressief zijn dan gewone wespen.
Hoi Maarten, best een spannende ontmoeting , mooi vastgelegd (fototechnisch geen hoogstandje, maar dat hoeft ook niet altijd, gaat soms ook puur om de beleving). Nog niet voor de lens gekregen.
Gr, Bert
@Bert, klopt best wel spannend. Er zaten er wel een stuk of 10 bij elkaar.
Allemaal zaten ze aan de takken van een wilg te schrapen. Verzamelen van nestmateriaal denk ik.
Dit was het beste wat ik er van kon maken