Het is 07 okt 2025 13:00

Plaats hier je foto's die je wel met de leden wilt delen, maar waar je geen beoordeling over wenst te krijgen.

Auteur Gemengde gevoelens
 Gemengde gevoelens
BerichtGeplaatst: 04 okt 2025 13:06 
Lid
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Dolblij dat ik Nederland paapjes mocht ontmoeten (maar op enkele kilometers van huis). Wat teleurgesteld dat de foto’s niet helemaal goed uitpakten. De blijheid om de waarneming wint en die wilde ik toch graag even delen.

Fotografie

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Gemengde gevoelens
BerichtGeplaatst: 04 okt 2025 13:10 
Lid
Fotografie
Online op het fotoforum

Geslacht: Man
Begrijp wat je bedoelt, setting is mooi, kleuren en achtergrond zijn mooi, maar de scherpte is er net niet… jammer en iets wat ik ook geregeld heb. Dusdanig vaak dat ik daar wel wat geheugen kaartjes mee kan vulle. :D

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Gemengde gevoelens
BerichtGeplaatst: 04 okt 2025 14:28 
Lid
Fotografie

De compositie is niets mis mee, goed gekozen. Mooie plaat daarmee geworden. De scherpte is pech en dan voor de volgende keer ;)

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 Gemengde gevoelens
BerichtGeplaatst: 05 okt 2025 12:51 
Lid
Fotografie

.

Op zich een leuke foto, maar ik denk dat de compressie hier een rol speelt bij de scherpte.
.

.

Gemengde gevoelens
BerichtGeplaatst: 05 okt 2025 13:14 
Moderator
Fotografie
Online op het fotoforum

Ja die scherpte die weet wat he.

Bij de basis beginnen stel je hebt 200mm en je maakt gebruik van de rekenformule dat je sluitertijd minimaal de lengte van je lens is, nu dus 1/200.
Nogmaals basis, camera goed stil houden en alleen met je vinger afdrukken(niet heel je hand).
Dan zou je met stilstaande dingen scherpe platen moeten schieten.

Maar nu hou je de camera goed stil maar staat er wat wind en het takje beweegt door de wind of doordat de paapjes er op landen. Hoeveel wind staat er? Wil ik dynamiek/beweging in mijn beeld of wil ik alles bevriezen en kneiterscherp hebben.
Dingen waar je over nadenkt en doet besluiten om naar 1/400, 1/1200 te gaan. Veel oefenen en oefenen en proberen, vallen en opstaan heet dat. Uiteindelijk weet je in een flits welke instelling je wilt.

Dit geld dan voor de sluitertijd maar ook voor je diafragma zul je met vallen en opstaan steeds beter weten welk diafragma jij wilt en met welke lens welk diafragma je het beste kunt nemen voor bepaalde situaties.

Samen kom je dan tot de beste resultaten wat scherpte betreft.
Maar er zijn nog veel meer dingen die bepalend zijn voor je totaal beeld.

Gemengde gevoelens
BerichtGeplaatst: 05 okt 2025 14:08 
Moderator
Fotografie
Online op het fotoforum

Ik heb het idee dat het koppie van de voorste best wel redelijk scherp is. :)

Langzame sluitertijd is ook afhankelijk van je camera, hoe beter de stabilisatie(in camera en/of lens), hoe langzamer de sluitertijd kan zijn.
Ik weet dat die regel van bijv. 200mm is minimaal 1/200 met de combinatie van mijn camera en lenzen niet echt meer opgaat, ik kan veel langzamere sluitertijd gebruiken bij onderwerpen die niet bewegen en dan zijn ze alsnog scherp.
Maar dat is ook van een hoop dingen afhankelijk, o.a. hoe trillingsvrij is de eigenaar van de camera en hoe groot en zwaar is je lens, want met een zware en lange lens hebben er ook meer mensen moeite om 'm stil te houden.
Ook de wind is meer van invloed als je met een grote lens fotografeert, met zo'n windje net als vandaag en gister valt het niet mee om 'm stil te houden als je op de wind staat.

Het is natuurlijk altijd 'veiliger' om een snellere sluitertijd te gebruiken bij onderwerpen die je alleen maar ragscherp wilt hebben, maar soms loop je tegen de beperkingen van je camera aan wat betreft hoge ISO en dus ruis en dan gaat bij mij de sluitertijd omlaag, in de hoop dat er nog een scherpe foto tussen zal zitten.

Met het diafragma is het bij mij hetzelfde verhaal, vaak gebruik ik het grootste diafragma(laagste getal), behalve bijv. bij landschappen, waarbij je zoveel mogelijk scherp wilt hebben, of als je juist een langzame sluitertijd wilt hebben, om bijv. beweging in je foto te laten zien, zoals bij water wat beweegt(waterval of zo), of een auto die rijdt en je die rijdende beweging vast wilt leggen door te pannen(meetrekken van de camera met het onderwerp, met een langzame sluitertijd).
In die gevallen moet bij wat meer licht het diafragma geknepen worden om de langzame sluitertijd te halen.
Stel je hebt een instelling van 1/1000, ISO-100, F/4 en je wilt naar een sluitertijd van 1/100.
Dan ga je naar 1/100, ISO-100, F/13, bij dezelfde lichtomstandigheden, dus ook je scherpstelpunt op hetzelfde punt gericht.
Hoe hoger het diafragma getal, hoe lager de sluitertijd bij dezelfde ISO.

Gemengde gevoelens
BerichtGeplaatst: 05 okt 2025 20:50 
Lid
Fotografie

[langzamere ] sluitertijd is een verkeerd woord het is een lange of korte sluitertijd .
Is niet hatelijk bedoeld maar verkeerde begrippen kunnen zo ontstaan.

Gemengde gevoelens
BerichtGeplaatst: 06 okt 2025 11:26 
Lid
Fotografie

Ronald Jan 76 schreef:
[langzamere ] sluitertijd is een verkeerd woord het is een lange of korte sluitertijd .
Is niet hatelijk bedoeld maar verkeerde begrippen kunnen zo ontstaan.

Het zijn gewoon twee begrippen die hetzelfde zeggen. De term "langzame sluitertijd is gewoon breed ingeburgerd in de fotografie, volgens mij volkomen duidelijk en hooguit in technische zin niet helemaal juist.

Gemengde gevoelens
BerichtGeplaatst: 06 okt 2025 17:46 
Lid

Geslacht: Vrouw
Bedankt voor de uitgebreide praktische tips en reacties. Blijf met plezier vallen en en weer opstaan :D

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp