Het is 16 okt 2025 13:52

Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Auteur Affinity, Photoshop of anders? Ik weet het niet.
 Affinity, Photoshop of anders? Ik weet het niet.
BerichtGeplaatst: 10 okt 2025 19:08 
Lid
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Vast heel suf van me, maar na een week proberen is het me nog niet gelukt een account aan te maken op https://affinity.serif.com/en-gb/ om Affinity photo 2 aan te schaffen. Wel kan ik me aanmelden om nieuws te ontvangen over ‘our big announcement’ wat die aankondiging ook in moge houden. In de Microsoft store krijg ik de melding “dit product is niet beschikbaar in uw markt”. Gek genoeg kan ik de software wel downloaden maar om te betalen, installeren en dan gebruiken moet ik begrijpelijk eerst inloggen met de Affinity ID en dan ben ik dus weer terug bij af want het lukt me dus niet om te registreren/account aan te maken. Kan en wil iemand mij vertellen of en wat ik verkeerd doe?

Ik wilde trouwens graag Affinity omdat ik niet graag aan een abonnement vast zit. Toch keek ik maar eens even of ik dan misschien toch maar moet kiezen voor Photoshop. Enfin, op https://www.adobe.com/nl/products/photoshop.html?promoid=RBS7NL7F&mv=other lees ik dan dat ik een jaarabonnement aanga en de eerste 3 maanden € 13,21 betaal en daarna € 26,43 per maand. Daar moest ik toch even van hikken. Een hobby mag geld kosten dus als het niet anders is zal het dit misschien wel worden, maar dit is toch beduidend duurder dan ik gehoopt had. Daarbij is het voor mij nu vooral zaak dat ik leer met dergelijke software te werken. Ik kan veel tutorials vinden, maar kan dus vooralsnog weinig zelf proberen.

Voor nu lijkt het me het beste dat ik maar wacht op wat Affinity (Serif, Canva, weet ik veel…) op 30 oktober te melden heeft om dan toch een keuze te maken. Heeft iemand een beter idee?

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 10 okt 2025 19:43 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
Ken je dit programma ook het is gratis en ook in het Nederlands.
https://www.faststone.org/download.htm

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 10 okt 2025 21:54 
Lid
Fotografie

Hm, faststone is in ieder geval van origine een fotobeheerprogramma, geen fotobewerker, maar is al jaar of tien geleden dat ik er mee werkte.
Qua gratis fotobewerkers: Kijk eens naar paint.net (niet te verwarren met Paint, onderdeel van Windows). Alternatief dat qua mogelijkheden zelfs in de buurt van fotoshop komt: Gimp. Alleen schijnt dat nogal lastig te doorgronden te zijn, maar die reputatie kan ook achterhaald zijn.
Als het gaat om bewerking van raw-bestanden, kijk dan naar het gratis rawtherapee.

BerichtGeplaatst: 10 okt 2025 22:44 
Moderator
Fotografie

Ik werk zelf niet met Affinity, maar ik kan me slecht voorstellen dat een product moeilijk aan te schaffen is, je kunt het zo gek niet verzinnen of je wordt doodgegooid met qr-codes en andere mogelijkheden om de verkoop maar zo soepel mogelijk te laten verlopen. Dus ik keek even.

Hm. Bij Affinity zelf loop je inderdaad dood (ik heb niet geprobeerd een account te openen, maar dat zou toch niet nodig moeten zijn). Ik kijk bij andere verkoopkanalen: product niet verkrijgbaar.

Dus ik denk dat er inderdaad iets aan de hand is, en dat je tot 30 oktober moet wachten. Wel eigenaardig, nog nooit zoiets meegemaakt :dk

BerichtGeplaatst: 11 okt 2025 00:02 
Moderator
Fotografie

Ben ook even aan het zoeken geslagen en de punten die ik gevonden heb waar het verkocht wordt hebben inderdaad staan "momenteel niet leverbaar".
Wat de reden daarvan is zou ik niet weten.

Wat ik niet gecheckt heb of het nog zo is maar grote camerafabrikanten zoals canon, nikon, enz. leverden vaak ook gratis bewerkingsprogramma's. Zou even kijken of ze dat nog steeds doen.
In NX studio van Nikon kan ook al heel veel.

BerichtGeplaatst: 11 okt 2025 01:27 
Moderator
Fotografie
Online op het fotoforum

Ine S schreef:

Ik wilde trouwens graag Affinity omdat ik niet graag aan een abonnement vast zit. Toch keek ik maar eens even of ik dan misschien toch maar moet kiezen voor Photoshop. Enfin, op https://www.adobe.com/nl/products/photoshop.html?promoid=RBS7NL7F&mv=other lees ik dan dat ik een jaarabonnement aanga en de eerste 3 maanden € 13,21 betaal en daarna € 26,43 per maand. Daar moest ik toch even van hikken. Een hobby mag geld kosten dus als het niet anders is zal het dit misschien wel worden, maar dit is toch beduidend duurder dan ik gehoopt had.

Ik betaal omgerekend iets van €12,- per maand, maar dat kan ook alleen als je jaarlijks betaald en dat is dan Photoshop, Camera Raw, Photoshop Beta, Lightroom en nog een aantal(Creative Cloud), ik weet niet meer precies waar ik dat toen heb afgesloten, maar kwam nu deze tegen: https://licono.nl/products/adobe-creati ... 9cEALw_wcB

Is nog steeds een abonnement, maar wel de helft goedkoper en met meer mogelijkheden dan alleen Photoshop.

BerichtGeplaatst: 11 okt 2025 08:42 
Lid
Fotografie

Ik heb best lang gewerkt met een gratis versie van Capture one (voor fujifilm) en met Fujifilm's eigen gratis software. Zoiets zal er ook wel voor andere merken zijn. In het algemeen kun je daar de basis belichting-dingen (van je RAW) mee aanpassen, zoals witbalans, hooglichten, schaduwen en de kleurprofielen van je cameramerk mee toepassen.

Inmiddels Lightroom + de rest, maar gebruik alleen Lightroom, voor die 12 of 13 euro per maand. Als je er toch tijd in wil gaan steken om een programma te leren (even afgezien van de kosten) kun je denk ik het beste meteen daarmee beginnen. Lightroom vind ik echt fijn en gebruiksvriendelijk.

BerichtGeplaatst: 11 okt 2025 09:28 
Lid

Bedankt voor het meedenken. Inderdaad eigenaardig dat de verkoop van Affinity momenteel stilligt, vandaar ook dat ik dacht dat ik iets verkeerd deed. De aanbieding op linoco.nl is daar helaas nu uitverkocht. Het programma van Canon (DPP) heb ik, net als RAW therapee. Prima software, maar zou graag iets uitgebreiders hebben. Misschien denk ik verkeerd maar juist omdat ik de leercurve voor fotobewerking als zeer steil ervaar lijkt het me maar het beste om zo’n studie te richten op één goed beoordeeld en uitgebreid programma. Voor nu wacht ik het eind van de maand af.

BerichtGeplaatst: 11 okt 2025 10:15 
Moderator
Fotografie

Ik heb nu Affinity maar als ik het geld zou hebben zou ik weer terug gaan naar Photoshop.

Laatst even gesnuffeld aan capture one pro en is ook een heel mooi programma.
Kan je volgens mij kopen of abo nemen.

BerichtGeplaatst: 11 okt 2025 10:17 
Lid
Fotografie

Je zou Luminar nog kunnen overwegen. Het lijkt op Lightroom, maar werkt net wat eenvoudiger.
En je hoeft het maar 1 keer aan te schaffen.

BerichtGeplaatst: 11 okt 2025 21:13 
Moderator
Fotografie

Controleer even of de accountinstellingen van Affinity het juiste land hebben. Waarschijnlijk is er een verschil met je ip adres van je land en van je accountinstellingen....

Stuur anders even een mailtje naar Affinity. Dan helpen ze je waarschijnlijk wel.

BerichtGeplaatst: 11 okt 2025 22:18 
Lid
Fotografie

Als ik de homepage van affinity bekijk, lijkt het er op dat ze 30-10 met compleet nieuwe versie komen.

BerichtGeplaatst: 12 okt 2025 00:43 
Lid
Fotografie

.

Het is een bewuste keuze van Affinity om de website on hold te zetten.
Zou in principe 3 dingen kunnen betekenen:
1. Stopzetten van de ontwikkeling en misschien verkoop aan een andere partij
2. Een geheel nieuwe versie 3
3. Invoering van een abonnementsmodel al dan niet naast het huidige
Een kwestie van afwachten tot 30 oktober.
.

.

BerichtGeplaatst: 12 okt 2025 08:54 
Lid
Fotografie

30 oktober meer.

BerichtGeplaatst: 12 okt 2025 09:51 
Lid

Ja, even afwachten nog. In de tussentijd bekijk ik Luminar neo eens goed, want dat lijkt ook interessant.

PS valt definitief af. Hoe het voor bestaande klanten gaat lopen weet ik niet, maar als nieuwe gebruiker moet ik volgens mij toch echt op een maandbedrag van € 26 (en centen) gaan rekenen. Buiten dat ik sowieso de voorkeur geef aan éénmalige uitgaves boven de financiële verplichting van een abonnement is dit bedrag me echt te gortig.

BerichtGeplaatst: 12 okt 2025 09:51 
Moderator
Fotografie

https://www.notebookcheck.nl/Fans-in-he ... 168.0.html

BerichtGeplaatst: 12 okt 2025 11:15 
Lid
Fotografie

Zag bij KameraExpress dat ze Luminar aanbieden voor 69,00 euro (2 users - Lifetime licentie)
https://www.kamera-express.nl/luminar-n ... 8iEALw_wcB

BerichtGeplaatst: 12 okt 2025 17:37 
Lid

:up Noem het een impulsaankoop, maar heb deze licentie meteen aangeschaft. Tot 30 oktober blijft het speculeren hoe Affinity verder gaat en als mij dat niet bevalt heb ik dit voordeeltje toch alvast. Bovendien verwacht ik dat ik hier toch al wat meer mee ga kunnen na wat studeren.

BerichtGeplaatst: 12 okt 2025 22:42 
Lid
Fotografie

Ik heb luminar ooit genomen omdat het de lucht zo mooi kon vervangen, maar dat grapje gebruikte ik te weinig. Inmiddels kan luminar veel meer, maar heb ik probleem met hun opvatting van lifetime licentie. Ze brengen paar updates uit, veranderen dan een beetje en vooral de naam, mag je toch weer een compleet nieuwe licentie kopen. Dat gaat wel erg veel op een abonnement lijken. Bovendien gooit luminar je dood met spam, of je niet weer en geweldige set presets wilt kopen.

BerichtGeplaatst: 12 okt 2025 23:01 
Lid
Fotografie

DPreview is in het raadsel van Affinity gedoken. Veel concreets levert dat niet op, maar de site suggereert dat de nieuwe eigenaar van Affinity af wil van de eenmalige licentie en ook over wil stappen op abonnementen.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Ga naar pagina 1, 2  Volgende