Het is 16 nov 2025 04:36

Auteur Welke zoomlens
 Welke zoomlens
BerichtGeplaatst: 11 nov 2025 13:40 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
Na mijn vakantie Sloveniƫ met de EF100-400 +1.4x zit ik er nu toch sterk over te denken m'n gear te upgraden. Mijn EF150-600mm reageert te traag op mijn EOS R6II dus die wil ik sowieso inruilen/verkopen en de 100-400 blijft met extender steken op f13 en wordt een 560mm maar de f13 is toch wel een beetje storende factor gebleken.

Nu heb ik eens rondgekeken en reviews gelezen en dan is de optie: RF200-800mm F6.3-9 of de RF100-500mm F4.5-7.1 in combinatie met de 1.4 extender (max f10) wat dan een 700mm wordt
De 150-600 die ik nu heb komt eigenlijk niet veel uit de kast omdat het toch een 2kg is en een groot apparaat, ik ben dus bang dat dit met de 200-800 ook weer zal gebeuren, de 100-500 is kleiner en lichter (1,5kg), 500mm is in veel gevallen voldoende en met de extender kan ik toch nog wat verder zonder al te veel lichtverlies

Wat zouden jullie kiezen, max bereik of max inzetbaar ...

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Welke zoomlens
BerichtGeplaatst: 11 nov 2025 14:33 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Als je de 150-600 nauwelijks gebruikt vanwege het gewicht, zou ik de RF200-800 niet aanraden. Ik gebruik hem zelf nu vrijwel dagelijks, maar qua gewicht begin je hem na een dag meeslepen wel te voelen. De beeldkwaliteit is daarentegen fantastisch, zeker in combinatie met mijn R5 Mark II.

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Welke zoomlens
BerichtGeplaatst: 11 nov 2025 14:57 
Lid
Fotografie

Waarom komt de EF100-400 met de 1.4 extender niet onder de f/13? Die heeft dan toch een bereik van f/5.6 - f/8?

Welke zoomlens
BerichtGeplaatst: 11 nov 2025 15:04 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
MarcoEOS schreef:
Waarom komt de EF100-400 met de 1.4 extender niet onder de f/13? Die heeft dan toch een bereik van f/5.6 - f/8?

Dat is een beetje een mysterie, waarschijnlijk toch iets met de communicatie tussen lens via extender door adapter naar camera, de exif data doet ook vreemd, 1.4 op 400mm zou 560 moeten zijn maar de exif geeft 650 in het ene programma en 800 in het andere aan ...

Welke zoomlens
BerichtGeplaatst: 11 nov 2025 15:08 
Moderator
Fotografie

Volgens mij fotografeert Bert van Elten met de 100-500mm i.c.m. een 1,4x teleconverter en heeft daar hele goede resultaten mee, zoek maar es hier op zijn naam en foto's.

Profiel op dit foto forum
 Welke zoomlens
BerichtGeplaatst: 11 nov 2025 17:23 
Lid
Fotografie

Stefanie71 schreef:
MarcoEOS schreef:

Dat is een beetje een mysterie, waarschijnlijk toch iets met de communicatie tussen lens via extender door adapter naar camera, de exif data doet ook vreemd, 1.4 op 400mm zou 560 moeten zijn maar de exif geeft 650 in het ene programma en 800 in het andere aan ...

OK, da's bijzonder. Lijkt er dan op alsof die 1.4-extender af en toe als 2.0-extender wordt herkend.

Maar wat is je feitelijke diafragma bij 400mm met de extender ertussen? Dat zou toch gewoon f/8 moeten zijn?

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp