Het onderwerp naverscherpen is al vaker aan bod gekomen. Echter, er is me toch nog iets niet helemaal duidelijk, ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
Ik werk met PS CS4, en schiet in RAW en doe dus de eerste bewerkingen ook in RAW. Nu is daar al een optie om na te verscherpen. Ik ben daar echter wat voorzichtig mee, aangezien je het in PS ook kunt doen en ik het naverscherpen nu als allerlaatste handeling doe. Zijn er mensen die wel al in het RAW bestand verscherpen?
Dan het volgende. Mijn camera heeft 10 MP. Ik bewerk de foto naar smaak in PS en sla de foto vervolgens op in PSD. Bij afbeeldingsgrootte voer ik het maximaal gewenste formaat meestal meteen in, veelal 20x30 cm met 300 dpi.
Stel, ik wil die ene foto in de formaten 20x30 cm en in 10x15 cm, beide 300 dpi (want het is voor afdrukken). En ik wil hetzelfde resultaat kwa scherpte natuurlijk.
Moet ik dan alleen in het originele 20x30 PS formaat naverscherpen, dus in het PSD document met 20x30 cm en 300 dpi, en daarna naar 10x15 cm verkleinen? Of moet ik voor dat kleine fotootje apart naverscherpen?
Ik weet dus niet WANNEER / op welk moment in je workflow je moet naverscherpen, ik ben denk ik met name door de veelgelezen opmerking 'bij verkleinen altijd even naverscherpen' een beetje in de war nu vrees ik....
Ik hoop dat iemand me begrijpt en me uit de brand kan helpen...... waarvoor alvast veel dank