Het is 20 jul 2025 01:34

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur Huiswerkopdracht 1
 Huiswerkopdracht 1
BerichtGeplaatst: 27 sep 2009 15:31 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ondanks nog wat hinder van een fikse verkoudheid en naweën van een kleine medische ingreep alvast wat foto's die ik gemaakt heb in het kader van de fotocursushuiswerk opdracht.

Opdracht: 1 of meerdere lijnen dominant in de foto, foto maken bij daglicht (geen kunstlicht of flits gebruiken). Reageren op de werkelijkheid en hou het simpel.

1) Gordijnen
Fotografie

2) Luxaflex
Fotografie

3) Hekje
Fotografie

4) In het grasland
Fotografie

5) Op de weg
Fotografie

6) De kant/ rand van de weg
Fotografie

7) op het verkeersbord
Fotografie

8) Bandenspoor
Fotografie

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Huiswerkopdracht 1
BerichtGeplaatst: 27 sep 2009 15:58 
Lid
Fotografie

voor mij de eerste.
bij de 2de het ruitje boven er afsnijden.
3de te heiig niet lekker fris 4 en 6 horizon erg scheef iig recht zetten spreekt me niet zo aan.
5 was ik met een wittelijn begonnen dan was hij misschien we het sterkst geweest.
7 vindt ik niets en 8 had het spoor langer mogen volgen misschien was stand punt van 5 hier wel wat geweest

groet Sieger

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Huiswerkopdracht 1
BerichtGeplaatst: 27 sep 2009 17:37 
Lid
Fotografie

Gordijnen: abstract, maar kunnen mijn aandacht onvoldoende vasthouden. Met iets croppen (boven) verwijder je de overstraling en de donkere delen.
Luxaflex: plaatje "doet" mij niks.
Hekje: te klein in beeld
Weiland: sporen te onduidelijk
Weg: ik sluit mij aan bij de reactie van Sho man. Ik zou een witte streep hebben genomen en daar bovenop hebben gestaan.
Rand van de weg: beetje licht, wel mooie lijnen en diepte
Bord: beetje recht toe recht aan invulling.
Bandenspoor: goede invulling, maar behoeft nog enige bewerking. Ik zou het opnamestandpunt anders hebben gekozen (dichter er op en vervolgens schuin weg laten lopen)

Hoop dat je er iets aan hebt :)

Profiel op dit foto forum
 Huiswerkopdracht 1
BerichtGeplaatst: 27 sep 2009 21:18 
Lid
Fotografie

absoluut

maar ehm er werd gezegd hou het simpel en aangezien het een cursus is die bij het begin begint heb ik er bewust voor gekozen om geen nabewerkingen toe te passen (buiten het omzetten van raw naar jpg dan)

ik heb nog tot de volgende bijeenkomst op 5 oktober om wat 'herkansingen' te maken

Huiswerkopdracht 1
BerichtGeplaatst: 04 okt 2009 18:18 
Lid
Fotografie

en er zijn bijgekomen:

1) Lijnen van fietsbeugels
Fotografie

2) Lijnen langs het gebouw
Fotografie

3) Lijnen van de voetgangersoversteek
Fotografie

4) Lijnen bij het winkelcentrum
Fotografie

5 Lijnen bij de (rabo)bank
Fotografie

Huiswerkopdracht 1
BerichtGeplaatst: 04 okt 2009 21:07 
Lid
Fotografie

Je foto's zijn in het algemeen redelijk druk (door de drukke achtergrond). Probeer eens een standpunt in te nemen c.q. een situatie te vinden waarbij de achtergrond lekker rustig is.
Het fietsenrek bijvoorbeeld is mooi als je van onderaf met een lekker groothoekje het rek tegen een blauw hemeltje fotografeert :)

Huiswerkopdracht 1
BerichtGeplaatst: 04 okt 2009 22:00 
Lid
Fotografie

Ik vind de foto's over het algemeen wat contrastarm. Nu zeg je wel dat het simpel moet, maar het contrast oppeppen mag toch wel. (In de dokatijd moest je ook een papierkeuze maken evenals bij de ontwikkeling), dus dat is geen grote ingreep.
Wat betreft inhoud het volgende, in de keus kan ik mij wel vinden, behalve #5 De strepen staan veel te ver weg en ook nog flets, dat slaat nergens op. Je kunt beter op een kruispunt gaan staan, met de nodige strepen die het verkeer leiden. Of vlak bovenop die strepen gaan staan en ze CONTRASTRIJK in beeld nemen.
Verder een vreemde halo in de gordijnen en een kromme luxaflex(groothoek?)
Tenslotte nog een opmerking over de aanvulling, ik zou de oversteekplaats boven de heg croppen want het gaat om de strepen en niet om de verkeerssituatie voor wielrijders ;) of opnieuw opnemen met een ander standpunt, trappetje?

Huiswerkopdracht 1
BerichtGeplaatst: 04 okt 2009 22:31 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
Leuk huiswerkopdrachten.
In principe voldoen al je foto's aan de opdracht maar je zou ze iets spannender mogen maken.
1. Is niet een foto die mijn aandacht vasthoud.
2. Spreekt mij meer aan en omdat het om lijnen gaat past voor mij het horizontale vlak boven in de foto wel in de opdracht en ondersteunt de lijnen van de luxaflex. Er zit echter wel een lens vertekening in.
3. Het hek is opzich goed gekozen allen mag er een heel stuk van de boven en onderkant af zodat de nadruk op het hek valt.
4. De horizon staat wel erg scheef. Ook zou het sterker zijn geweest als de sporen vanuit de hoek van de foto waren gekomen.
5. Om deze foto goed tot zijn recht te laten komen had je een veel hogere F waarde moeten gebruiken zodat de wite strepen scherp waren geweest. Ook hier zou ik gekozen hebben voor een stuk van de voorgrond weg te laten zodat je met de witte strepen begint.
6. Ook hier is de horizon erg scheef.
7. Goed gezien maar waarom dit bord niet exact centraal geplaatst?
8. Voor mij de minste van de serie, ook deze houdt de aandacht niet vast.

Algemene vraag, waarom je ISO 800 hebt gebruikt met een hoge sluitertijd. Met een sluitertijd van 200 had je makkelijk uit de hand scherpe foto's kunnen maken en had de iso een stuk naar beneden gekund.
Verder ben ik het eens met de opmerking over het contrast.

Ik zie dat je bij de tweede serie je iso waarde terug gebracht hebt naar 200 :up . Je tweede serie vind ik beter maar ool hier kan meer spanning in de foto's worden gebracht. Goed blijven oefenen en gewoon dingen durven proberen.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp