Rob Pieters schreef:
Binnenkort maar even photoshoppen dus........
Ik heb begrepen dat het alleen zin heeft in RAW te fotograferen als je van plan bent flink na te bewerken, zodoende staat mijn camera op JPEG Fijn, of is het beter om altijd in RAW te fotograferen
Er zijn boeken vol geschreven over raw! Ik bewerk altijd wel wat aan foto's soms 2 minuten soms 2 uur. Ik schiet zelf altijd in raw, van kiekje tot jpeg. Ik dacht ook altijd dat het veel meer werk zou zijn. Maar de camera instellingen worden gemeegegeven aan het raw programma. Dus als jij wat aanpast in kleur en of witbalans, dan komt die zo er uit te zien. Als je op raw en jpeg schiet zul je dus op je computer geen verschil zien. Het grote verschil tussen beide is dat raw veel meer informatie bevast, en jpeg die info weggooid om kleiner te zijn. Je hebt bij raw dus veel meer ruimte om aan je foto te knutselen.
Persoonlijker vind ik de raw bewerkingsprogramma uiteindelijk sneller dat in photoshop zelf. Maar zoals je het nu doet, alleen verkleinen en verscherpen, zul je raw nu niet gebruiken. Al heb ik 1 keer een witbalans fout gemaakt, waarop ik heel veel plaatjes kon weg gooien.
Rob Pieters schreef:
Zijn er voor de rest nog camera instellingen die je beter wel of beter niet kunt doen voor het beste eindresultaat
Je kunt je camera waarschijnlijk instellen op SRGB of Argb. Wil je echt flink aan het bewerken gaan, zet hem dan op ARGB. Deze heeft een veel groter kleurbereik Nadeel is wel dat de meeste printers en ook internetexplorer ARGB niet ondersteund. Dus het moet wel weer even omgezet worden.