Het is 20 jul 2025 15:11

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur de laatste winterse "oefen" foto's
 de laatste winterse "oefen" foto's
BerichtGeplaatst: 04 jan 2010 00:47 
Lid
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Hierbij nog een kleine greep uit de foto's die ik gemaakt heb vandaag. Ik ben vooral bezig geweest met de beeldopbouw (na wat adviezen van de laatste foto) dus als ik daar wederom wat advies bij kan krijgen, graag! momenteel staat mijn iso vast op 100, wellicht had ie bij foto 2 even omhoog gemoeten?

nummer 1:
Fotografie
f/8, 1/160, iso 100, 62 mm

nummer 2:
Fotografie
f/5, 1/800, iso 100, 58 mm

nummer 3:
Fotografie
f/10, 1/160, iso 100, 50 mm

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 04 jan 2010 01:05 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Nee
De eerste vind ik wel spannend qua beeldopbouw, maar links is er niet zo veel te zien, terwijl ik rechts de indruk krijg dat er een stuk is afgesneden om dat de eerste sporen wel heel dicht tegen de rand van de foto zitten. Verder vind ik de foto erg grijs.
De tweede is van compo voor mij wel ok (misschien wel wat cliché maar toch ok), alleen ziet de sneeuw er op de strohalm bijna even blauw uit als de hemel.
De derde foto vind ik te druk van beeldopbouw.

Och, zo heb je net als ik bij de volgende sneeuw weer een reden om er op uit te trekken :rof

Groetjes,
:D

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 04 jan 2010 01:06 
Lid
Fotografie

Foto 2 vind ik qua compo de beste, snap niet waarom je van mening bent dat daar de iso omhoog zou moeten? Daar heb je juist het meeste licht. De kleur van de sneeuw is wat blauwig, wellicht de kleurbalans iets corrigeren.

Foto 1 is leuk bedacht om die pootjes op het ijs als onderwerp te nemen, maar de de plek waar ze het beeld binnenkomen lijkt wat 'afgesneden' en ze zijn wat klein om de foto boeiend te maken. Ook lopen ze wat willekeurig het beeld uit. Misschien eens proberen met meer inzoomen (zodat je minder 'beeld' er omheen hebt) en een lager standpunt. De sneeuw/ het ijs komt wat grijzig over, ik vermoed door iets onderbelichting.

Foto 3 is qua compositie wat rommelig, zonder echt onderwerp en aandachttrekker.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Groet,
Martin

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
BerichtGeplaatst: 04 jan 2010 18:54 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Hi Xsillian,

Nr. 2 doet wel iets voor mij, vind het wel een mooie eenvoudige plaat. Blauwe sneeuw is te repareren in photoshop oid. Gebruik je tijdens het schieten ook je belichtingscorrectie (EV -2 tot +2). Ik merkte zelf dat ik nog nooit zoveel aan deze knop heb gedraaid als tijdens het schieten van foto's de afgelopen dagen in de sneeuw. Door iets over te belichten (EV +) waren de eerste en tweede foto iets lichter geworden en was je sneeuw misschien witter geweest?

Groetjes,
José

BerichtGeplaatst: 04 jan 2010 21:29 
Lid

Hoi jose,

Nee die heb ik nog niet gebruikt, maar ik weet wel het bestaan ervan hoor. Had er al een keertje mee zitten spelen. Maar omdat ik al merk dat ik veel in korte tijd wil leren, moet ik mezelf even beperken tot wat zaken, anders gaat het allemaal zo snel. Nu kan ik goed leren en ben ik ook wel redelijk snel, maar dan moet het niet allemaal tegelijk gaan. Maar morgen zal ik is een foto schieten van dezelfde plaatjes, maar dan even spelen de ev knop. Vanavond eerst maar even wat lichtjes proberen te vangen met mijn eerlijk gekregen statief.

Uiteraard bedankt voor de adviezen

Groet,

Bjorn

BerichtGeplaatst: 05 jan 2010 10:34 
Lid
Fotografie

1. goed gezien, interessant beeld maar je het beter wat meer naar rechts in beeld kunnen nemen. Nu heb je de sporen half afgesneden terwijl je links nog heel veel ongebruikte ruimte hebt. Plaat kan ook wat meer pit (contrast) gebruiken.

2. Over de kleurbalans is al eea gezegd, ik had hier voor meer detail gegaan, dus dichter op het onderwerp.

3. mist een onderwerp, lijkt een willekeurig kiekje van een verzameling takken.

BerichtGeplaatst: 06 jan 2010 01:00 
Lid

Echt te gek al die adviezen, ik word er helemaal blij van. Doe tegenwoordig niks anders dan foto's maken.....

Waarom ben ik hier zo laat mee begonnen?

Xsillian

BerichtGeplaatst: 06 jan 2010 02:12 
Lid
Fotografie

Akira schreef:
1. goed gezien, interessant beeld maar je het beter wat meer naar rechts in beeld kunnen nemen. Nu heb je de sporen half afgesneden terwijl je links nog heel veel ongebruikte ruimte hebt. Plaat kan ook wat meer pit (contrast) gebruiken.

2. Over de kleurbalans is al eea gezegd, ik had hier voor meer detail gegaan, dus dichter op het onderwerp.

3. mist een onderwerp, lijkt een willekeurig kiekje van een verzameling takken.

F2 misschien net iets anders van compo, door het takje direct uit de hoek te laten komen.

F3 als de zon het onderwerp is, de volgende keer misschien wat meer inzoomen..

Verder niets aan toe te voegen.

BerichtGeplaatst: 06 jan 2010 10:55 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Je hebt nu tips genoeg gekregen . ;)
Nog veel foto plezier.