Het is 20 jul 2025 21:34

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur lekker buiten wezen spelen
 lekker buiten wezen spelen
BerichtGeplaatst: 06 jan 2010 17:22 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
vandaag eerst even naar de molen in lonneker geweest, een foto van de mooiste kant was niet mogelijk, stond een graafmachine voor.. :wacko
dus heb ik hem er van andere zijden gemaakt, ben zelf behoorlijk tevree..hoor het graag

1
Fotografie
2
Fotografie

vervolgens ben ik doorgegaan naar een stukje overijsels landschap, en een stevig stuk gewandeld..ook hier hoor ik het graag..
3
Fotografie
4
Fotografie
5 ree sporen op het ijs
Fotografie
6 dit was de enigste vogel die meewerkte.. :P
Fotografie

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 06 jan 2010 21:20 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Hi Martijn,
Je molens vallen bijna achterover, misschien iets teveel groothoek gebruikt?
Groetjes,
José

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 07 jan 2010 07:40 
Lid
Fotografie

klopt, was genoodzaakt om dichtbij te staan, sta daar een halve meter van een sloot..en dat in combi met schuin onderaf te fotograveren..brandpunt was 5mm.maar hij staat nog wel fier overeind hoor.. :D

BerichtGeplaatst: 07 jan 2010 09:58 
Lid
Fotografie

Ik vind u vogeltje wel leuk, maar ik zou toch voor een ander diafragma gekozen hebben waardoor het wat meer los kwam van de achtergrond. Je moet toegeven dat je niet het excuus kan gebruiken : "Ik moets snel zijn, want anders ging hij vliegen!".

Groetjes,
:D

BerichtGeplaatst: 07 jan 2010 10:10 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Vind de molens te krap in het kader staan, wieken zijn hier en daar zelfs iets aangesneden.
Ben niet zo weg van je compositie, heb niet echt het idee dat je echt naar gekeken hebt. Bij foto 2 hebt een blauwige waas over je foto zeer waarschijnlijk door een foutieve witbalans en bij de laatste is de achtergrond scherp ipv de vogel :S

BerichtGeplaatst: 07 jan 2010 10:42 
Lid

Bezwaar bewerken: Ja
het is reeds gezegd maar ik zou aar aan to e willen voegen dat je sowieso je camera recht moet gaan houden..... de horizon staat wel heel vaak scheef en dat geeft in deze platen geen meerwaarde......

Groet,
Ed

BerichtGeplaatst: 07 jan 2010 11:08 
Lid
Fotografie

De kleuren in de eerste twee foto's bevalt me wel! :) De molen is inderdaad wel wat krap gekaderd.

BerichtGeplaatst: 07 jan 2010 12:58 
Lid
Fotografie

De kleuren en de contrasten zijn allemaal in orde. Het eerste wat me bij de molens opvalt is dat ze erg krap gekaderd zijn. Ik zou ze echt wat meer ruimte gunnen. Achterover hellende molen is al benoemd. Verder vind ik 1,2 en 6 wat onscherp. Let op je horizon, deze staat vaak scheef.

Bij 5 zou ik kiezen, of de sporen, of de bomenrij, nu vallen ze allebei een beetje in het niet en komt je onderwerp niet goed naar voren.

Van 3 zou ik een reepje van de onderkant afhalen.

BerichtGeplaatst: 07 jan 2010 18:30 
Lid
Fotografie

Say Cheese schreef:
Ik vind u vogeltje wel leuk, maar ik zou toch voor een ander diafragma gekozen hebben waardoor het wat meer los kwam van de achtergrond. Je moet toegeven dat je niet het excuus kan gebruiken : "Ik moets snel zijn, want anders ging hij vliegen!".

Groetjes,
:D
ben erg beperkt met mijn camera kwa diafragma, groothoek 3,5 en 7,0
telelens 5,4 en 10,8, ben het wel met je eens dat het mooier is dat het los komt van de achtergrond, en ik heb net bij thuiskomst gekeken, en inderdaad hij zit er nog steeds... :D

Atlan schreef:
het is reeds gezegd maar ik zou aar aan to e willen voegen dat je sowieso je camera recht moet gaan houden..... de horizon staat wel heel vaak scheef en dat geeft in deze platen geen meerwaarde......

Groet,
Ed
ik zit met smart te wachten op mijn statief, hoop dat het dan beter gaat, zal het zonder zeker meer in de gaten houden.. ;)

Akira schreef:
De kleuren en de contrasten zijn allemaal in orde. Het eerste wat me bij de molens opvalt is dat ze erg krap gekaderd zijn. Ik zou ze echt wat meer ruimte gunnen. Achterover hellende molen is al benoemd. Verder vind ik 1,2 en 6 wat onscherp. Let op je horizon, deze staat vaak scheef.

Bij 5 zou ik kiezen, of de sporen, of de bomenrij, nu vallen ze allebei een beetje in het niet en komt je onderwerp niet goed naar voren.

Van 3 zou ik een reepje van de onderkant afhalen.
Serrotone schreef:
De kleuren in de eerste twee foto's bevalt me wel! :) De molen is inderdaad wel wat krap gekaderd.

met dit commentaar ben ik wel blij, had mezelf voorgenomen om daar de hele dag mee te spelen witbalans en belichtingstrap..(histogram..?)
en dat die er zeer krap op staat, bij foto 2 zowiezo, ik hing daar bijna met de bips boven een sloot, ging echt niet om verder naar achteren te gaan, heb de zoom dan ook niet gebruikt, foto 1 doe ik nog een x van het weekend, daar heb ik nog wel speling...
allen bedankt voor jullie input zover... :proost

BerichtGeplaatst: 07 jan 2010 18:35 
Lid
Fotografie

Fotografie
ruimer als dit was niet mogelijk, hier staat die wel in zijn geheel op..maar dan krijg je weer te maken met het witte paaltje en het 60kmh bordje...zo is er altijd wel weer iets... :D

BerichtGeplaatst: 08 jan 2010 11:35 
Lid
Fotografie

Dat paaltje zou je van onderen nog wel weg kunnen croppen, en het verkeersbord is weg te clonen, maar ook dan is hij inderdaad nog wat krap.

BerichtGeplaatst: 08 jan 2010 11:49 
Lid
Fotografie

Ik denk dat je goed moet bepalen wat je precies op de foto wilt en wat niet. Geen paaltje, geen verkeersbord etc.
Als je geen mogelijkheid had om van de molen geen mooie landschapsfoto te maken, had je misschien kunnen kiezen om wat details van de molen te fotograferen....
bijv van onder af...
Probeer ook een onderwerp te kiezen. Buiten lijkt alles mooi, maar iets op een foto over te brengen is lastiger. Zoals foto 3,4 en 5 zijn mooi natuurlijk. Maar ook snel gewoon en saai omdat het vrij recht toe recht aan is. Horizon in het midden en recht van voren. Soms als je van de zijkant fotografeert, krijg je wat meer lijnen en diepte. Het mooiste is dan als die lijnen naar een onderwerp zoals een huis of molen toe gaan....

BerichtGeplaatst: 08 jan 2010 12:13 
Lid
Fotografie

Akira schreef:
Dat paaltje zou je van onderen nog wel weg kunnen croppen, en het verkeersbord is weg te clonen, maar ook dan is hij inderdaad nog wat krap.
croppen is mij inmiddels bekend..hier geleerd.. :up clonen zegt mij nog niks, alles met de tijd.. :D
Vin1 schreef:
Ik denk dat je goed moet bepalen wat je precies op de foto wilt en wat niet. Geen paaltje, geen verkeersbord etc.
Als je geen mogelijkheid had om van de molen geen mooie landschapsfoto te maken, had je misschien kunnen kiezen om wat details van de molen te fotograferen....
bijv van onder af...
Probeer ook een onderwerp te kiezen. Buiten lijkt alles mooi, maar iets op een foto over te brengen is lastiger. Zoals foto 3,4 en 5 zijn mooi natuurlijk. Maar ook snel gewoon en saai omdat het vrij recht toe recht aan is. Horizon in het midden en recht van voren. Soms als je van de zijkant fotografeert, krijg je wat meer lijnen en diepte. Het mooiste is dan als die lijnen naar een onderwerp zoals een huis of molen toe gaan....
hier heb je gelijk aan, moet iets anders gaan denken, en dus fotograveren..zal iets creatiever te werk (proberen) te gaan.. :) de reden dat die zo krap is komt dan ook omdat ik het paaltje en het verkeersbord er niet op wilde, en dat gaat dan inderdaad ten koste van..foto 1 doe ik nog een x over, is kijken..wederom bedankt voor de tips :up

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp