Ik ken de canon die je eerder noemde niet, dus kan iig niets zeggen over het verschil met de d90, maar de D90 is iig een goede camera (als hij destijd in mijn budget had gepast had ik de d90 liever gehad dan mijn huidige d60 ondanks ik erg veel plezier heb van mijn d60).
De 18-105 vr is als beginner lens wat mij betreft een prima lens (ik heb m zelf op m'n nikon d60 zitten) bij 105 mm krijg je wel last van vignetering, wat inhoud dat je donkere randen op de foto krijgt. Echter is dat makkelijk te voorkomen door gewoon op iets minder dan op 105mm te gaan zitten, daarnaast zul je portretten doorgaans niet op 105mm nemen. Voor een beginners lens en betreft prijs/kwaliteit verhouding van deze lens voldoet de lens wat mij betreft heel goed.
Wat betreft de 70-300 mm heb ik zelf geen ervaring mee, maar de reviews geven wel aan dat het een mooie lens is voor z'n geld, de lens is niet lichtsterk wat inhoud dat je voldoende licht ter beschikking moet hebben, als je daarmee kan leven en rekening mee houdt heb je dus zover ik gelezen heb een prima lens.
Sowieso denk ik, zeker als je nog helemaal moet beginnen, dat het een prima set is om eerst eens mee aan de slag kan gaan (mits alles werkt naar behoren aangezien het een 2e hands is).
Let dus ook op dat de verkoper van deze set betrouwbaar is, een 2e hands set moet je wel het e.e.a goed naar kijken, maar mss dat anderen daar wat tips over kunnen geven, ik weet dat persoonlijk niet.
Maar vergeet ook niet om de camera ook vast te houden en het menu goed te bekijken, jij moet er mee aan de slag kunnen en er is niets irritanters als dat de camera niet lekker in de hand ligt en niet lekker met het menu overweg kunt.
En denk er ook om dat je kiest voor een systeem, eenmaal dat systeem gekozen stap je niet makkelijk meer over, dus kijk goed welk merk voor jou beter voelt en wat je denkt dat fijner werkt.
Last but not least; deze site vind ik wel grappig om body en lens combi resultaten te zien.
Let wel; de fotograaf maakt de foto, dus een slechte of goede foto kan ook aan de maker liggen. Maar je kan iig een indruk krijgen van wat er zo'n beetje mee geschoten kan worden:
pixel-peeper.comsucces met je keuze, wat het ook al zal worden....zeker als een beginner kan je tegenwoordig niet zo snel een buil vallen aan de keuze van een body, dus ik denk dat alle genoemde keuzes, zeker qua body, geen slechte tussen zit.