Het is 19 jun 2025 01:36

Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Auteur twijfel tussen 2 camera's
 twijfel tussen 2 camera's
BerichtGeplaatst: 08 feb 2010 14:41 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
dat de sigma niet zo goed was had ik al ergens gelezen.
ik wou dus voor de tamron 70-300mm gaan wat reviews gelezen en die waren wel aardig.
maar oke ik weet dat het niet de beste lens is.

en ik weet dat je het niet met elkaar kan vergelijken. misschien ook niet de beste uitleg met wat ik bedoel.

maar om het fotograferen een beetje onder de knie te krijgen kan ik denk ik daar beter mee beginnen. dan met de vogels anders begin ik al meteen te balen als ik de kans krijg een ijsvogeltje een goudvink of iets in die richting op de plaat te zetten en het is een totale mislukking omdat ik niet weet waar ik op moet letten en welke instellingen ik moet gebruiken.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 08 feb 2010 15:55 
Lid
Fotografie

ik had nog even een vraagje .

ik kan misschien heel misschien een andere camera overnemen van iemand .
dit is een nikon D 90 DX VR18-105+70-300 VR' is dit misschien ook een optie voor wat ik wil.

moet alleen als het doorgaat even kijken hoe die in de hand ligt.

BerichtGeplaatst: 08 feb 2010 16:52 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Ik ken de canon die je eerder noemde niet, dus kan iig niets zeggen over het verschil met de d90, maar de D90 is iig een goede camera (als hij destijd in mijn budget had gepast had ik de d90 liever gehad dan mijn huidige d60 ondanks ik erg veel plezier heb van mijn d60).
De 18-105 vr is als beginner lens wat mij betreft een prima lens (ik heb m zelf op m'n nikon d60 zitten) bij 105 mm krijg je wel last van vignetering, wat inhoud dat je donkere randen op de foto krijgt. Echter is dat makkelijk te voorkomen door gewoon op iets minder dan op 105mm te gaan zitten, daarnaast zul je portretten doorgaans niet op 105mm nemen. Voor een beginners lens en betreft prijs/kwaliteit verhouding van deze lens voldoet de lens wat mij betreft heel goed.
Wat betreft de 70-300 mm heb ik zelf geen ervaring mee, maar de reviews geven wel aan dat het een mooie lens is voor z'n geld, de lens is niet lichtsterk wat inhoud dat je voldoende licht ter beschikking moet hebben, als je daarmee kan leven en rekening mee houdt heb je dus zover ik gelezen heb een prima lens.
Sowieso denk ik, zeker als je nog helemaal moet beginnen, dat het een prima set is om eerst eens mee aan de slag kan gaan (mits alles werkt naar behoren aangezien het een 2e hands is).
Let dus ook op dat de verkoper van deze set betrouwbaar is, een 2e hands set moet je wel het e.e.a goed naar kijken, maar mss dat anderen daar wat tips over kunnen geven, ik weet dat persoonlijk niet.
Maar vergeet ook niet om de camera ook vast te houden en het menu goed te bekijken, jij moet er mee aan de slag kunnen en er is niets irritanters als dat de camera niet lekker in de hand ligt en niet lekker met het menu overweg kunt.
En denk er ook om dat je kiest voor een systeem, eenmaal dat systeem gekozen stap je niet makkelijk meer over, dus kijk goed welk merk voor jou beter voelt en wat je denkt dat fijner werkt.

Last but not least; deze site vind ik wel grappig om body en lens combi resultaten te zien.
Let wel; de fotograaf maakt de foto, dus een slechte of goede foto kan ook aan de maker liggen. Maar je kan iig een indruk krijgen van wat er zo'n beetje mee geschoten kan worden:
pixel-peeper.com

succes met je keuze, wat het ook al zal worden....zeker als een beginner kan je tegenwoordig niet zo snel een buil vallen aan de keuze van een body, dus ik denk dat alle genoemde keuzes, zeker qua body, geen slechte tussen zit.

BerichtGeplaatst: 08 feb 2010 17:42 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Ben ik even gaan :sleep e.d. zie ik opeens dat we over Nikon gaan praten in een Canon gericht topic. :shock Dat gaat toch niet samen! :rof

Nee even zonder gekheid, ik denk dat als je keus op dit moment tussen de 450D met kitlens en de Nikon set gaat, je gek zou zijn wanneer je niet voor de Nikon gaat. Het verschil in body's is, zoals al eerder uitgelegd, niet zo belangrijk, maar het verschil in lenzen wel!! En dat is bij de Nikonset uitgebreider en beter t.o.v. de Canon kitlens. Natuurlijk blijft het wel het belangrijkste dat je de camera prettig kunt vasthouden, maar als fanatiek Canon gebruiker moet ik bekennen dat de Nikon zeker niet verkeerd vasthoudt. :blush

Nagtie schreef:
en 1 mp meer of minder is ook niet meer interessant. Vnaf 8mp is het formaat gewoon goed bruikbaar..
Klopt niet en klopt wel. :DD 1MP meer is wel interessant en inderdaad is het formaat (zelfs al vanaf 6MP) vanaf 8MP goed bruikbaar. Waarom is die 1MP meer dan toch interessant? Wanneer je extreem gaat vergroten. Natuurlijk maak je als gewone hobby-fotograaf meestal geen afdrukken van 1 bij 2 meter, maar juist als hobby-fotograaf heb je nogwel eens het probleem dat je door nog niet zo goed fotograferen of door een te kort aan mm, je onderwerp veel te klein op de foto hebt staan. Maak je dan een crop en ga je je crop vervolgens vergroten tot een mooie foto voor aan de muur, dan zijn die extra MP's wel belangrijk. Eigenlijk maak je van dat kleine gedeelte van je foto dan namelijk wel een extreem grote vergroting.

Nagtie schreef:
je moet altijd een sluitertijd boven de lengte van je lens hebben. Dus 300mm lens betekend dat je 1/300ste moet hebben voor een scherpe plaat.
Niels, je vergeet de cropfactor! De vuistregel is 1/(cropfactor x brandpuntsafstand) dus bij een Canon 450D en 300mm krijg je 1/(1.6 x 300) = 1/480 sec. De cropfactor voor Canon is 1.6 en voor Nikon 1.5 bij de consumentencamera's.

Mocht je toch voor de Canon gaan neem dan in ieder geval de nieuwe kitlens met stab.! Toch denk ik dat je snel terug komt op die keus. Zodra je maar een beetje bezig bent met fotograferen loop je meestal al tegen de beperkingen van deze lens aan en dan bedoel ik voor het aantal mm.

Mido heeft je al duidelijk uitleg gegeven over de voor en tegens van de Nikon lenzen. Met name de vignettering is vervelend, maar je kan er goed rekening mee houden en zo het probleem omzeilen. Het enige Maaike waar ik het niet mee eens ben is dat je 105mm niet gebruikt om portretten mee te maken. Telelenzen zijn juist heel goed geschikt voor portretten, eveneens als macrolenzen, maar dat weet lang niet iedereen hoor. :)

BerichtGeplaatst: 08 feb 2010 17:59 
Lid
Fotografie

Wolves fotografie schreef:
Nagtie schreef:
je moet altijd een sluitertijd boven de lengte van je lens hebben. Dus 300mm lens betekend dat je 1/300ste moet hebben voor een scherpe plaat.
Niels, je vergeet de cropfactor! De vuistregel is 1/(cropfactor x brandpuntsafstand) dus bij een Canon 450D en 300mm krijg je 1/(1.6 x 300) = 1/480 sec. De cropfactor voor Canon is 1.6 en voor Nikon 1.5 bij de consumentencamera's.
Bij de "vuistregel" van de sluitertijd wordt bij de berekening gebruikt gemaakt van de echte milimeters en wordt de cropfactor dus buiten beschouwing gelaten.

BerichtGeplaatst: 08 feb 2010 18:10 
Lid
Fotografie

Storm schreef:
Bij de "vuistregel" van de sluitertijd wordt bij de berekening gebruikt gemaakt van de echte milimeters en wordt de cropfactor dus buiten beschouwing gelaten.
Het klopt dat je bij de berekening de echte mm gebruikt worden (dus voor de leek: het geen wat je op je lens ziet als je zoomt) en juist om die reden moet je de cropfactor WEL in de formule gebruiken. Zie dit topic voor een uitleg.

BerichtGeplaatst: 08 feb 2010 19:56 
Lid
Fotografie

Wolves fotografie schreef:
Het enige Maaike waar ik het niet mee eens ben is dat je 105mm niet gebruikt om portretten mee te maken. Telelenzen zijn juist heel goed geschikt voor portretten, eveneens als macrolenzen, maar dat weet lang niet iedereen hoor. :)

Dat wist ik idd ook niet.
Veelal hoor ik dat men tussen de 50 en 90 mm (op een dslr met cropfactor) portretten schieten vandaar dat ik dat dacht. Weer wat geleerd :)

BerichtGeplaatst: 08 feb 2010 20:08 
Lid
Fotografie

@Wolves: ik ga nu niet zeggen dat je ongelijk hebt (er zijn al zoveel discussies over dit onderwerp geweest) dus we laten de waarheid gewoon ergens in het midden (nette uitleg btw ;))

Als ik al een keer m'n kids fotografeer doe ik dat het liefst met m'n 70-200 f/2.8

BerichtGeplaatst: 08 feb 2010 21:08 
Lid
Fotografie

O.k. we houden de waarheid in het midden (1/2 x de cropfactor :hihi).

Met je lenskeuze ben ik het trouwens 100% eens, dat is ook mijn favoriet!

BerichtGeplaatst: 08 feb 2010 21:42 
Lid
Fotografie

Gaan we offtopic :rof
Maar als ik jou was zou ik ook kijken naar wat je besteden wilt,wat lekker in je hand voelt,en als je kunt eens wat met meerdere modellen camera's en objectieven te spelen/uitproberen en daaruit je keuze bepalen .
Zo heb ik het ook gedaan en kwam tot men D300 :P
@ Storm dat is idd een hele mooie ..wel de VRII neem ik aan ? :)

groeten
Eric

Profiel op dit foto forum
BerichtGeplaatst: 08 feb 2010 22:20 
Lid
Fotografie

Keuze tussen deze twee zou ik me laten leiden door diegene met de minste ruis :)

BerichtGeplaatst: 08 feb 2010 23:59 
Lid
Fotografie

barmsijs schreef:
ik had nog even een vraagje .

ik kan misschien heel misschien een andere camera overnemen van iemand .
dit is een nikon D 90 DX VR18-105+70-300 VR' is dit misschien ook een optie voor wat ik wil.

moet alleen als het doorgaat even kijken hoe die in de hand ligt.

deze gaat niet door vind hem niet fijn in de hand liggen

dus wordt het de 500d of de 450d als ik dus na jullie bevindingen/tips kijk zal het de 450d gaan worden.

BerichtGeplaatst: 09 feb 2010 00:55 
Lid

een gouden tip
koop een goede lens

een mindere goede lens levert nooit goede beelden op een kamera van 500 of ene van 5000 € en omgekeerd wel

greets

BerichtGeplaatst: 09 feb 2010 19:55 
Lid
Fotografie

het is de eos 450d geworden moet hem alleen nog ophalen van de week.

BerichtGeplaatst: 09 feb 2010 19:59 
Lid
Fotografie

Welke lens / lenzen neem je er bij?

BerichtGeplaatst: 09 feb 2010 20:15 
Lid
Fotografie

Alleen de kitlens of .... :jump

BerichtGeplaatst: 09 feb 2010 20:18 
Lid
Fotografie

kitlens EF-S 18-55 mm IS lens
tamron 70-300mm

voor een mooie prijs

BerichtGeplaatst: 09 feb 2010 20:47 
Lid
Fotografie

:up
Hier moet het mee gaan lukken :)

BerichtGeplaatst: 09 feb 2010 20:55 
Lid
Fotografie

het was ook erg moeilijk om te kiezen. en hoopte dat ik een goede beslissing had genomen.
nu alleen nog hopen dat ik van de week een keer op tijd thuis ben van het werk om hem op te halen.

nu kan ik rustig op zoek naar een betere lens

BerichtGeplaatst: 09 feb 2010 21:06 
Lid
Fotografie

barmsijs schreef:
...maar ik wil graag eerst een goede camera dan gaan proberen een beetje goede foto's te maken...

Gewoon met dit setje lekker foto's schieten. Je zult als snel zien dat je echt niet € 2000+ spullen nodig hebt om mooie foto's te maken :)

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende