“Wat moet je daar nu vinden?”, riep een overbuurman uit de straat toen hij me met de detector richting de polder zag fietsen. Maar daarin zit hem nu juist de spanning, want dat weet je maar nooit! Oké, onnodig te zeggen dat als je veel signalen op wil pikken, je niet door de polder langs de karrensporen of weilanden moet gaan zoeken, maar op een recreatiegebied. Maar toch, het bloed kruipt daar waar het niet gaan kan en dus ging het richting de tiendwegen en weilanden deze morgen. Het eerste wat ik tegenkwam was een auto-embleem van een Alfa Romeo. Ja,ja, ook de boeren gaan met de tijd mee! Maar al spoedig kreeg ik de eerste signalen door, van wat muntgeld. Een handje vol duiten rond het jaar 1700 werd van een “blubberpad” geoogst, op ongeveer dertig cm diepte. Door de zure veengrond zwaar aangetast, want slechts zilver en goud kunnen het eroderende veen goed doorstaan. Koper, brons zelfs nikkel wordt langzaam maar zeker opgevreten en er blijft een dun schijfje van over waar met wat geluk de jaartallen nog op te lezen zijn. Ronduit het slechtste metaal waarvan geld is gemaakt blijken de euro’s te zijn, die na een paar jaar al zo zwart als de kachel uit het slijk der aarde komen. Een kwartje uit Nederlands/ Indië, was de leukste vondst van de dag. Tot mijn verbazing raapte ik zelfs nog wat munitie uit de grond, wat na determinatie uit de eerste wereldoorlog bleek te komen. Even later op een weiland een ouderwetse zilveren kinderring, die wellicht door één van de boerenkinderen ooit verloren is. Als laatste een oude hondenpenning uit 1914 en een vingerhoedje. Onnodig te zeggen dat naast veel lang vergeten en kwijtgeraakte mollenklemmen, de nodige bouten en moeren, tot aluminium tubes schapen-geneesmiddel uit de grond gehaald worden, want in de polder zijn de signalen die de detector geeft zeldzaam en graaf ik alles op waar de detector op reageert. Ook komt er met regelmaat van de klok wat bestek uit de grond, wat maar weer aangeeft dat de boeren ooit op de weilanden hun “prakkie” aten ten tijden van de hooibouw.