Het is 28 maart 2024 17:02



Auteur Grijsfilter
 Grijsfilter
BerichtGeplaatst: 13 maart 2010 16:45 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 6037
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik wil voor mijn landschapsfotos mijn arsenaal uitbreiden met grijsfilters en had een paar vragen daarbij:

1. Welke filters mogen niet ontbreken in de tas van een landschapsfanaat?
2. Welke sterkte grijsfilters zijn praktisch het meest bruikbaar?
3. Welke grijsverloop filters en sterkte zijn handig?

Iemand overigens een tabaks-verloop filter in bezit? Ben benieuwd naar hoe dat effect er op fotos uit ziet?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Grijsfilter
BerichtGeplaatst: 13 maart 2010 18:33 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Kleurverloopfilters (waaronder een tabaksverloopfilter) heb ik vroeger wel gehad, maar het effect in de foto vond ik altijd iets "kunstmatigs" hebben. Tegenwoordig kun je dit net zo makkelijk achteraf met Photoshop toevoegen. Voordeel hiervan is dat je net zoveel effect kunt toevoegen als je zelf wilt. Ik gebruikte ze vroeger bijna niet en tegenwoordig zie je bijna niemand in photoshop dit soort verloopfilters toepassen. Ik heb als ik het me goed herinner bij slechts 1 persoon eens gezien dat hij dit toegepast had (in de 5 jaar dat ik al op fotofora zit) enne... jawel, dat was de tabaksverloopfilter ;)

Grijsfilters kunnen handig zijn als je een bepaald effect wilt toepassen waarvoor langere sluitertijden nodig zijn. Een grijsfilter houdt dus feitelijk licht tegen. Je kunt al een grijsfilter aanschaffen die het licht met 1 stop dempt en dit gaat door tot wel 20 stops. Je moet zelf even kijken wat je er mee wilt. De hoeveelheid licht verandert immers op een dag en verschilt ook nog eens per dag. Ik denk dat een grijsfilter die 3 stops licht dempt wel eens handig kan zijn, maar dat geldt ook voor een grijsfilter die 6 lichtstops dempt...

Een polarisatiefilter kan handig zijn om ongewentse effecten weg te nemen (schitteringen bijvoorbeeld).

Tot slot kun je een UV filter voor je lens schuiven ter bescherming, maar over het nut hiervan zijn de foto-geleerden het nog niet met elkaar eens.

:)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Grijsfilter
BerichtGeplaatst: 13 maart 2010 18:44 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 6153
Woonplaats: Soest
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
In de Photo Digitaal 13 staat staat een stukje over filters en David Norton

Misschien kun je daar iets mee :)


http://www.davidnoton.com/ctlfilterkit.htm


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Grijsfilter
BerichtGeplaatst: 13 maart 2010 19:01 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 2669
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
David Noton daar heb ik zelfs DVD's van :)

Maar voorlopig nog geen Lee starter set van 200 euro met 2 filters en een houder :S

Maar ik zal even antwoorden en ook het eerste gegeven antwoord even corrigeren :)

ND 1, 2 en 3 stops
ND Grad 1, 2 en 3 stops
Circulair Polarisatie filter.

En tabacco's zijn alleen 'in' bij CSI Miami en bij Topgear en Miami Vice maar erg retro. Nadeel kan zijn dat ze allen A formaat te verkrijgen zijn van Cokin en dat dit voor lenzen tot en met 67mm geschikt is een de meeste wideangles zijn tussen de 72 en 82mm.

Zoals al gezegd zijn ND's ook tijd vertragers en dus niet na te bootsen door alleen maar de Ev schuif naar links te gooien. En een Circulair Polarisatie filter is uberhaubt niet naar te bootsen. Hooguit het saturatie gedeelte.

Het klopt dat je in PS of andere software kunt rommelen met verloop filters echter ook verloop filters geven andere tijdsverschillen en dus is dat later niet meer te corrigeren.

Als je een foto moet maken met veel contrast verschil tussen voorgrond en lucht en je dan maar een gemiddelde verkeerd belichte foto maakt en daar in PS nog hoopt iets van te kunnen maken door burn and dodge of gradient filters komen bedrogen uit. Je hebt tegen uitgebeten luchten aan gezeten of je zit er al in en bent dus data kwijt en in het donkere gedeelte zul je moet belichten wat tot ruis gaat leiden.

Voor landschappen is een Statief ondanks IS op veel lenzen en onontbeerlijk ding en ald die hebt en in de Golden Hours gaat fotograferen dan zijn filters belangrijk en zullen ze direct in het RAW gedeelte de maximale informatie vastleggen zodat je over minder ruis in de donkere delen en meer detail in de lichte delen hebt.

In veel gevallen zijn de contrasten niet meer dan 3 stops en kom je nog net weg met PS ed. Ik zou alleen echte landscapers aanraden als er al meer tijd gebruikt wordt met statieven ed om ook filters te gebruiken en dus ook ND Gradients.

Dit zijn als het mag een paar voorbeelden van Noveber 2009 in Duitsland waar ik een B+W Kaessmann slim Circ Pola voor gebruikt heb en helaas geen ND aangezien ik een Cokin set heb en alleen de CP als schroef filter en een hybride constructie tot Vignetting zou leiden :)

Fotografie

Fotografie

Fotografie


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Grijsfilter
BerichtGeplaatst: 13 maart 2010 19:21 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 6037
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Dank voor jullie reacties!
Ok, circ. pol en UV filter heb ik al. Het gaat me nu vooral om grijs en grijsverloop filters.

Grijs filters kun je dus toepassen om langere sluitertijden toe te staan zonder je foto over te belichten.
Is hier een "standaard" setje aan te raden kwa sterkte? En welke zou ik het eerst aanschaffen als ik ze niet in 1 keer kan / wil kopen?

Grijsverloop filters zijn dus om te voorkomen dat je een goed belichte voorgrond hebt en een overbelichte lucht.
Zit het omslagpunt altijd in het midden van het filter? Dan zou je de horizon altijd in het midden moeten nemen toch? of zie ik het nu verkeert? Is de plaats van het omslagpunt te verstellen?
Grijsverloopfilters zijn er ook in verschillende sterkten, hier nog voorkeuren?


Voor wat betreft die set van David Noton, ik heb dat toevallig vanmiddag gelezen in Photo Digitaal, maar de set is langdurig niet leverbaar.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Grijsfilter
BerichtGeplaatst: 13 maart 2010 23:09 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 2669
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Zoals ik al aangaf een 1, 2 en 3 stops van alle drie. Koop je een Cokin P f Z series houder dan kun je stacken als je de filters maar goed schoon houdt ivm flare mogelijkheid. Zoals ik al aangaf heb ik cokin voorzet filters waardoor je dus ook horizontaal vertikaal of diagonaal of wat dan ook kunt plaatsen en de hoogte kun je dus ook zelf bepalen. Zelfs combinaties van een 1 stops op zijn kop met een 3 stops normaal waardoor je een variable ND krijgt :)

Dat doet David ook :)

ND filters kun je dus wel als schroef filters kopen maar ND grads zijn handiger als voorzet filter, en dus kun je dan meteen NDs kopen als voorzet dat scheelt weer geld en je kunt dus ook combineren. Door bijvoorbeeld een ND grad te gebruiken om de lucht te vereffenen met de voorgrond en een gewone ND voor een langere sluitertijd en dat weer gecomibineerd met ene CP voor saturatie en reflectie. De laatste van mijn voorbeelden is met ND, ND grad en CP.

Soms gebruik ik mijn 2e body of mijn 30Ec met 50mm als lichtmeter om de verschillen te meten tussen lucht en voorgrond.

Ik zelf heb ND grads in een soft uitvoering omdat ik anders ook hard grads moet hebben waar je beter de overgang ziet. Maar die komen er ook nog wel want als je de houder hebt en de ringen voor de diverse lenzen, dan zijn losse filters redelijk goedkoop.

Ik ga nog wel een 77mm B+W 10stops ND kopen om david burdeny achtiche opnames te maken overdag of 's nachts. En verder wil ik een Lee filterset dus houder en glazen filters maar die ultieme droom laat ik nog maar even een droom want als ik 9 filters moet gaan kopen van Lee, dan kan ik bijna een 7d kopen :)

Jeroen


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Grijsfilter
BerichtGeplaatst: 14 maart 2010 17:07 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1078
Woonplaats: Rotterdam
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
@duckie: hoe zit het, bij gebruik van dergelijke filters, met kwaliteitsverlies t.o.v. het glas dat je gebruikt? Ik wilde eens een UV filter kopen en toen werd mij verteld dat ik beter een wat duuurder filter (B+W) dan een goedkoper filter (bijv. Hama kon kopen.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Grijsfilter
BerichtGeplaatst: 14 maart 2010 21:54 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 2669
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Klopt maar al mijn schroef filters zijn B+W en dan ook nog de MRC uitvoering. Dus UV en CP. Dit omdat deze beter zijn dan andere merken in combinatie met mijn L lenzen. Als ik Sigma had dan had ik HOYA in de duurste vorm gekozen aangezien daar hetzelfde glas in zit. Dit geldt ook voor Tokina en Tamron, maar dat terzijde.

Voor voorzet filters kan ik dus niet voor schroef filters kiezen omdat ik de hoogte van de inzet moet bepalen aan de hand van de horizon. En een Lee filter set is super maar moeilijk verkrijgbaar in Nederland (Wij zijn nu eenmaal geen land van filters en statieven in vergelijk met Engeland) en associaal duur.

Ik doe graag wat ik hierboven heb laten zien en kan dus 2 keer per jaar een week heel veel plezier hebben en dan maar 15 goede of betere foto's maken. Derhalve te duur om Lee te gebruiken. En verder is het beste om landschappen in de ochtend of laat in de middag te nemen en dan is het licht al anders. En DIT is HEEEEEEEL belangrijk!!!!

Vierkante voorzet filters absoluut spic and span houden. Ze zijn flare gevoeliger dan andere filters aangezien ze van kunststof zijn. En dus ook niet kras bestendig. Die plastik doosjes waar je ze in krijgt heb ik allemaal vervangen door Cokin neopreen hoezen, die nog beter beschermen ook en minder herrie produceren :)

Maar landscaping daar neem ik erg veel tijd voor. Meestal ben ik 3 dagen in de buurt aan het rijden en met kaarten in de weer, TomTom en Google maps. Dan de rugzak (Lowepro Computrekker plus AW) vol, Manfrotto en Giotto statieven mee, en meestal ook eten en drinken, sigaren enz. walkstool, Aigle laarzen en een lading Fjallraven kleding. Ik ben voor bereid op strenge vorst en eventueel erger. Ik heb zelfs altijd een goud/zilveren deken bij me en ik zit over een flare te denken. Maar ik staan soms ook wel op plekken waar ik 10 kilometer in mijn blote kont kan lopen zonder iets tegen te komen. :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Grijsfilter
BerichtGeplaatst: 14 maart 2010 22:07 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 6037
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Klinkt goed allemaal :) Ok, ik begin te neigen naar het Cokin Z systeem met ND en ND grad filters. Maar eens ff kijken waar ik dit handig kan halen.
Hoop op een set te stuiten.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Grijsfilter
BerichtGeplaatst: 14 maart 2010 22:12 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 2669
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Cameratools.nl In Apeldoorn heeft vrijwel alles op voorraad. K-E niet en Foto Konijnenberg vaak maar niet altijd. Maar die jongens langs de snelweg hebben ook die neopreen hoezen die ik nog nooit eerder gezien had. :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Grijsfilter
BerichtGeplaatst: 17 maart 2010 13:16 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 188
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Ik zit me ook in te lezen over die grijsfilters
vroeger had ik een a systeem maar dat past niet meer met de lenzen die ik tegenwoordig heb.

nu kwam ik dit tegen bij onze Konijnvrienden

Cokin H-250 ND-Grad Kit tbv P-Systeem

Kit bestaat uit:

Cokin Filter Holder.
Cokin P121L
Cokin P121M
Cokin P121S


Als je voor zo'n set gaat, heb je dan een aardig startersset?
die holder die erbij zit, is het dan zo dat je dan alleen nog los de adapterringen nodig hebt?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Grijsfilter
BerichtGeplaatst: 17 maart 2010 14:18 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 2669
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ja voor alle lenzen als je het daarop wilt gebruiken en als ze van andere formaten zijn. Ik heb 67,72 en 77mm ringen.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Grijsfilter
BerichtGeplaatst: 21 apr 2010 06:24 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 997
Woonplaats: Alblasserdam
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ynske schreef:
Ik zit me ook in te lezen over die grijsfilters
vroeger had ik een a systeem maar dat past niet meer met de lenzen die ik tegenwoordig heb.

nu kwam ik dit tegen bij onze Konijnvrienden

Cokin H-250 ND-Grad Kit tbv P-Systeem

Kit bestaat uit:

Cokin Filter Holder.
Cokin P121L
Cokin P121M
Cokin P121S


Als je voor zo'n set gaat, heb je dan een aardig startersset?
die holder die erbij zit, is het dan zo dat je dan alleen nog los de adapterringen nodig hebt?


Deze set heb ik ook, en ik kan er prima mee uit de voeten. Je moet er wel nog apart een adapterring voor kopen, maar die heb ik voor 2,5 dollar uit hong kong laten komen.

Daarnaast heb ik ook nog de polarisatie van cokin.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 26 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed