Het is 11 mei 2025 07:10

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur Keuze module portret fotografie
 Keuze module portret fotografie
BerichtGeplaatst: 14 maart 2010 03:44 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Hallo
voor school koos ik het keuzevak portret fotografie. De module was dubbel, en gericht op de fototherapie. Meer info over fototherapie. let op engels en bloot foto's aanwezig Aan de ene kant werd er van mij verwacht mij te verplaatsen in de rol van hulpverlener door te kijken naar andermans foto's en wat dat zegt. Maar aan de andere kant werd ik zelf ook gefotografeerd en moest ik dus ook mij verdiepen in de rol van de 'patient'. De bedoeling was dan ook dat ik mij bewust werd van wat het betekend om foto's van mij zelf te (laten) maken, eerlijk gezegd viel dat mij nog vies tegen.

1. Maak een paar foto’s van een stedelijk landschap of stedelijke omgeving waar je jezelf in herkent; die bij je past en/of die je persoonlijkheid reflecteert.
1.
Fotografie

2. Maak 2 portretten van de ander. Intevier elkaar over de foto van vorige week. Maak een serie waar bij de fotograaf bepaald, en 1 waar het model bepaald
regie bij fotograaf
2.
Fotografie

3.
Fotografie

Klik hier voor de foto's van mij door de andere fotograaf

Regie bij model
4.
Fotografie

5.
Fotografie

3. Maak een serie zelfportretten waarin de volgende aspecten uit “The self-portrait experience” terugkomen: - Myself - Myself and the Other - Myself and the World.

6. Myself. Kwetsbaar en niet meer dan wat het is.
Fotografie

7. Myself and the other (relatie). Dit zijn 3 manieren hoe ik in relatie tot een ander kan staan.
Fotografie

8. Myself and the world. Hier heb ik willen laten zien dat de wereld vaak aan mijn voorbij gaat.
Fotografie

4. Maak een dubbelportret van jezelf: bestaande uit 2 foto’s: een portret van jezelf dat gemaakt is door een ander, en een zelfportret.

Ik heb voor deze foto gekozen van mij in een bos in winterverpakking en camera. Ik ben ben hier helemaal verstopt achter mijn kleding en cam, daarnaast ben ik hier in mijn hum. Foto is gemaakt door mijn vader.

Voor mijn eigen portret heb ik gekozen voor foto 6. Hier kan ik mij niet verstoppen, en zo in mijn (ogenschijnlijke) nakie ben ik kwetsbaar en dus niet zo gelukkig

Er mochten maar 8 foto's in, daarom zo met links en zo, daar wordt het verhaal niet duidelijker van, maar ik wil het er toch graag bij laten zien.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 14 maart 2010 15:09 
Lid
Fotografie

Leuk dat je dit hiermet het forum deelt Nagtie.
Hoop te zien en te lezen. (incl. therapie link)
Dat ga ik dan ook eerst doen.

Voordat je het idee krijgt dat je het voor niets heb geplaatst en het topic naar de vergetelheid zakt....

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 14 maart 2010 15:18 
Lid
Fotografie

Dank je..
Denk ook dat deze serie een iets andere beoordeling vraagt dan normaal de bedoeling is. Al kon ik het crea niet los zien van de kwaliteit die ik wilde leveren. Het was voor mij een schok dat er mensen aan de module mee deden, die niet bij de keuze kijken naar scherpte. Dat is bij mij criterium nummer 1

BerichtGeplaatst: 14 maart 2010 16:18 
Lid
Fotografie

Wat in eerste instantie opvalt in de foto's met model.
Gezien jij de fotograaf bent ligt er toch een stukje van jezelf in natuurlijk.

Maar behoorlijk verschil.
Je hebt toch geprobeerd een compleet beeld neer te zetten.
Het totaal plaatje van muziekant die speelt met een omgeving die een sfeer uitstraalt.
Een toch wat romatisch idee waarbij je in gedachte de muziek het liefst erbij hoort.

Dit terwijl in de composiet van haar er maar 1 ding duidelijk is.
Die viool.
Daarmee zou je misschien kunnen interpreteren dat dit instrument een belangrijke rol in haar leven speelt.
Dit gaat niet meer op als je dit zou hebben meegenomen als prop omdat het wel een leuk idee was.

Was het licht in je zelfportret een artestieke keuze ?

Er is nu veel verborgen.
Kan natuurlijk zijn dat je dat bij je vond passen maar ook gewoon om het effect.
Het resultaat is in iedergeval toch een beetje verscholen/verborgen.
Veel van jezelf was er getoond tegen een witte achtergrond en vol licht.
Begrijp dat dat niet helemaal de bedoeling is maar is wel veel gebuikt in de fotografie.
Richard Avedon b.v. gebruikte dit regelmatig in zijn portretten.

Uiteraard allemaal interpretatie en uiteraard hebben deze foto's een ander doel.
Ben dan ook heel neiuwsgierig naar het vervolg van deze module Nagtie.
Want ondaks de verschillen zijn deze dingen dus toch vaak in foto's aanwezig.

Scherp is 1 klein onderdeel.
De keuze dof is een onderdeeltje van slechts 1 beeldelement die de fotograaf ter beschikking heeft om zijn visie erop weer tegeven.

Er valt dus wat te zien in de foto, zo ook de demaniewaarop de fotograaf ernaar kijkt.
Hoe veel anders is de beoodeling van deze serie nu echt ?

Hulpverlening heeft blijkbaar baat bij fotografie.
Ik ben benieuwd of wij ook baat(leren anders kijken) kunnen hebben bij de hulpverlening in het kijken naar, een bepaald, soort foto's.

Nu heb ik toch gereageerd zonder te lezen haha.
Wellicht geeft het iets om over te praten.

.

Laatst bijgewerkt door Dave op 15 maart 2010 03:28, in totaal 1 keer bewerkt.

BerichtGeplaatst: 14 maart 2010 16:23 
Lid
Fotografie

De keuze voor het zelfportret is vooral ee artistieke keuze geweest, maar als je kijkt naar de foto therapie kun je een hoop verklaren. Uitgaand evan contrasten in het karakter laat ik een lichte en een donkere kant zien.

BerichtGeplaatst: 16 maart 2010 11:34 
Lid
Fotografie

Ik snap dat het een rommelige serie is.. wil echt alleen dave er iets over zeggen?

Groet Niels

BerichtGeplaatst: 16 maart 2010 17:32 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
Niels dit is een moeilijke serie om daar zo even wat van te zeggen. Ik vind het erg interessant maar heb toch wel wat tijd nodig om hier wat over te zeggen. Dit is voor mij iets dat eerst goed door moet dringen voordat ik commentaar geef dus je zal nog even geduld moeten hebben. :)

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
BerichtGeplaatst: 16 maart 2010 18:09 
Lid
Fotografie

Als je er maar wel naar kijkt, want het je door laten dringen als je er niet naar kijkt helpt ook niet erg.. haha

BerichtGeplaatst: 19 maart 2010 12:57 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
Hier dan mijn commentaar.

Bij portretfotografie zijn voor mij 2 dingen heel belangrijk:
1: de "karakter" weergave van de persoon
2: de technische kant van de foto
In combinatie met het fototherapeutische element wordt voor mij het "karakter" nog extra onderstreept.

Ik heb hier dan ook naar gekeken met het zwaartepunt op "karakter".

De serie van de violiste roept het volgende bij mij op als "karakter".
Een meisje, dat eigenlijk graag op de achtergrond blijft, met veel gevoel voor muziek, die haar gevoelens kwijt kan in muziek waarbij de viool haar dominante hulp is. Dit komt voor mij tot uitdrukking in jouw eerste 2 foto's. De eerste drukt een bepaalde manier van verschuilen uit en de tweede geeft het zachte romantische en gevoelige weer.
De foto's volgens haar regie onderstrepen het belang van het instrument, waar ze zich als het ware achter verschuilt. Waarbij de eerste foto voor mij aangeeft hoe leidend het instrument is voor haar en de tweede dat zij zich een beetje vereenzelvigt met het instrument en het instrument ziet als een buffer tussen de wereld en haar persoon.

Technisch zijn de foto's goed scherp alleen de compositie met name van de eerste twee foto's hadden voor mij iets minder centraal gemogen, wat niets had hoeven af te doen aan de belangrijkheid van de persoon.

Als ik kijk naar de serie van jou zelf dan kom ik uit bij een "karakter" die het liefst verscholen blijft en op zichzelf is.
Dit komt voor mij tot uitdrukking in de eerste foto. In het donker en geen mensen, dus lekker veilig op jezelf. Dat zelfde vind ik terug in je zelfportret in het bos. Lekker alleen en verscholen in kleren en achter de camera. De foto van jou die je zelf mocht regiseren druk het zelfde uit.
De foto "me and the world" geeft mij hetzelfde gevoel, niet mens gericht, je staat er wel midden tussen maar ze gaan eigenlijk aan je voorbij. Ook je "relatie tot anderen" foto geeft voor mij blijk van meer intresse in techniek en drukt weing sociaal kontact uit.
Ook in zelfportret "myself" geef je je een klein beetje bloot maar ondanks dat je de belichting als artistiek aanmerkt geeft deze artistiek wending toch weer een deel van verborgen willen zijn weer.
De foto waar de regie in handen was van een andere fotograaf geeft iets meer openheid maar ook hier alleen het gezicht en niet rechtstreeks en achter een groot kerkorgel waar de organist afgescheiden van de mensen massa zit.

Het is een heel vehaal geworden en ik weet niet of deze manier van beoordelen je bedoeling was maar dit is wel hoe het bij mij is overgekomen.

Ik vind trouwens de foto van Utrecht bij nacht erg geslaagd. Vroeger heb ik daar ook verschillende keren gezeten en gegeten. Ik ben helemaal geen stadsmens maar Utrecht en Groningen zijn voor mij de twee steden in Nederland die nog aantrekkelijk zijn.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp