Het is al weer een tijdje geleden dat ik wat van mijn Then & Now werk heb laten zien volgens mij.
Aangezien ik de laatste tijd druk bezig ben om het materiaal wat ik gemaakt heb in Normadie uit te zoeken en af te werken, kwam ik ook de onderstaande foto tegen. Deze vond ik persoonlijk wel erg mooi geworden.
Op het oog een gewoon plein in Frankrijk, met een niet al te bijzondere kerk voor Franse begrippen..........

Gaan we ons echter wat meer verdiepen in de kerk en zijn verleden dan stuiten we al snel op het jaar 1944. Tijdens D-day, de geallieerden invasie in Normandie 6 juni 1944 moesten luchtlandingstroepen het een en ander aan voorwerk doen om de daadwerkelijke landingen te bemakkelijken.
Een deel van de Airborne troepen landen in het dorpje Saint Mere Eglise waar ze gelijk onder vuur kwamen te liggen van Duitse eenheden.
Bij deze kerk is de onderstaande foto destijds genomen:

Na wat huiswerk gedaan te hebben, heb ik de locatie achterhaalt en vorig jaar oktober een poging gewaagd om de foto Anno 2009, 65 jaar na datum, na te maken:

Om te laten zien dat de match aardig tot goed gelukt is, ook de onderstaande foto:

Blijft toch apart om daar te lopen en op de plaats te zijn waar een foto gemaakt is. Zeker als je het verhaal ook weet....