Het is 23 jul 2025 15:17

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur Panorama
 Panorama
BerichtGeplaatst: 05 mei 2010 21:19 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Of het nu in dit topic thuis hoort of in bewerkte foto's weet ik eigenlijk niet.
Bovendien is het mijn eerste upload. Eén van mijn dingen binnen fotografie is het maken van panoramafoto's. Uit 7 opnames 1 foto maken. De originele had eerst nog aan de linkerzijde een extra foto maar de kleur daarvan week te veel af om deze in dit panorama op te nemen. Geen Exif info omdat het een gemergede foto is.
Deze opname is nog met de oude lens gemaakt. De nieuwe 24-105 IS USM zou de scherpte aanzienlijk ten goede zijn gekomen.
Fotografie

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Panorama
BerichtGeplaatst: 05 mei 2010 21:35 
Lid
Fotografie

Staat er mooi op, heerlijk wijds panorama, met aangename avondkleuren in de luchten en zijn mooie formaties grijze wolken. Oog wordt goed de diepte ingetrokken door de weg, vraag me af of keuze voor gulden snede voor de weg niet sterker zou zijn geweest.

Horizon loopt overigens flink schuin. Voor de afwerking zou ik hier zo'n cinematische zwarte balk boven onder opteren :)

Fotografie

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Panorama
BerichtGeplaatst: 06 mei 2010 07:45 
Lid

Leuke panorama, maar eigenlijk vind ik dat je dit soort platen niet echt op zo'n klein formaat kan beoordelen, zeker niet als er geen link achterhangt die je doorstuurt naar een grote versie ;)

Ik vind de weg wel iets te centraal.

Panorama
BerichtGeplaatst: 06 mei 2010 11:45 
Lid
Fotografie

In een pano mag die wel zo centraal..
pano's laten zien op internet blijft lastig. Tenminste ik weet nog steeds niet waar ik die kan hosten.
Ik heb wel een eigen site waar ik iets mee zou kunnen. (ondertussen ook wel moeten staat al een half jaar underconstructie).

Ik vind het een mooi beeld, die het idd beter in het groot zou doen. de balken van Mendel vind ik wel iets toevoegen.

Panorama
BerichtGeplaatst: 06 mei 2010 15:29 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Mooie kleuren, mooie dieptewerking. Scheve horizon stoort mij wel ietsje.

Panorama
BerichtGeplaatst: 06 mei 2010 16:15 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
Erg mooie panorama. :upc
Maar dan nog even de horizon recht zetten ;) .

Panorama
BerichtGeplaatst: 06 mei 2010 17:23 
Lid
Fotografie

Blijft inderdaad lastig om een pano goed te kunnen bekijken en beoordelen in zo'n klein formaat. Het pano-effect komt dan niet tot zijn recht.
Het beeld oogt desalniettemin aangenaam, hoewel inderdaad de horizon scheef staat, en ook naar mijn mening de weg te centraal in beeld staat.

groet,
Martin

Panorama
BerichtGeplaatst: 06 mei 2010 17:55 
Lid
Fotografie

Dank voor jullie opmerkingen. Ik had inderdaad de horizon nog niet gecorrigeerd. Overigens had ik het statief wel uitgericht, dacht ik. Maar naderhand bleek dat het toch niet goed stond. Dat valt overigens nog wel te corrigeren. Ik moet helaas een dergelijke panorama zodanig verkleinen dat deze acceptabel wordt voor een forum. Het originele bestand was iets van 345 MB. Ik vermoed dat dat niet geaccepteerd wordt :D En dan valt de scherpte minder goed te beoordelen. Zoals ik al eerder vermeldde: mijn nieuwe lens (Canon 24-105 IS USM) had aan de scherpte zeker nog bijgedragen.
Ik had overigens de weg als centraal punt juist zo gekozen om een duidelijke scheiding tussen de ene zijde (aan beide zijden van het water loopt een weg) en de andere zijde van het water te creëren. Grappig, te constateren dat de ene het als een storende factor ziet en de ander niet. Het is natuurlijk wel iets om rekening mee te houden.

Deze horizon is dan gecorrigeerd. Laat je niet verleiden tot de indruk dat de horizon nog scheef zou zijn. Rechts ligt de horizon echt beduidend lager dan links.
Fotografie

Panorama
BerichtGeplaatst: 06 mei 2010 19:04 
Lid
Fotografie

Vind het ook een mooie panorama. Vind ook de balken die Mendel toevoegde hem sterker maken. Ik heb eens geprobeert maar een stuk van rechts afsnijden maakt hem ook er sterk hoor. Zegmaar 6-8 cm eraf van rechts op dit formaat.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp