Het is 29 jul 2025 15:48

Auteur Tips binnen fotografie kunst licht
 Tips binnen fotografie kunst licht
BerichtGeplaatst: 29 mei 2010 14:16 
Lid
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik ben op het moment foto's en het maken op Pinkpop en ik ben gister avond naar een van de afterparty's geweest in zo'n dance tent op de camping. Nu vroeg ik me af hoe ik het rood en het paars van het kunst licht wat beter kan laten zien. Ik heb tot nu toe alles in RAW gefotografeerd en in Photoshop bewerkt maar toch zou het fijn zijn wanneer de kleuren beter uit komen uit de originele foto's.
En wat zijn acceptabele ISO's op de D700 ? Ik heb de camera pas sinds gisteren en ook pas gisteren voor het eerst gebruikt en wou het niet riskeren dat ik met een ruizige partij foto's thuis kwam dus ben ik niet hoger gegaan dan 800.

Ik gebruik de Nikon D700+14-24 f/2.8 + 24-70 f/2.8 (gehuurd).

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 29 mei 2010 14:30 
Lid
Fotografie

Ik denk dat scherpte het altijd wint van ruis.
Dus liever wat meer ruis en wat meer scherpte dan onscherpe (bewogen) foto's zonder ruis.
Je kunt toch snel zien hoe het met de ruis gaat. gewoon foto nemen en op 100% kijken of het nog scherp is. En zo de ruis opvoeren. Of je last hebt van ruis is ook afhankelijk van de omgeving en niet alleen van de ruis.
Daarnaast even het stuk over ETTR lezen, dat heb ik ooit gepost, maar is eigenlijk van Duckie.

Over je kluer licht, gebruik een grijskaart, ik denk dat je er nu ook bent en dus geen grijskaart hebt, in dat geval iets van een wit a4tje of als er een stoeptegel is waar je fotografeert wil dat ook helpen. Met een canon kun je na hier een foto van gemaakt te hebben deze waarde voor alle foto's gebruiken, dit kan ook in een raw programma worden geselecteerd.
Als het gaat om de kleuren van het disco licht, dan denk ik dat je het moet laten zitten, want dat maakt nu juist de sfeer in je foto.

Groet Niels

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 29 mei 2010 14:33 
Lid

Bedankt voor de tips. Ik ben nu nog niet daar maar ik vertrek wel weer zo. Maar ik bedoelde de kleuren van het disco licht die i.p.v. paars zijn een beetje blauw uitvallen. Daarom zal ik even dat met het A4tje proberen en nu nog effe snel de ISO testen.
Nogmaals bedankt ;-).

BerichtGeplaatst: 29 mei 2010 16:19 
Lid
Fotografie

D700 haalt met gemak de 1600 iso. Ietsje hoger kan ook nog wel :)

BerichtGeplaatst: 29 mei 2010 16:45 
Lid

Heb effe een test plaatje gemaakt met een lees lampje op een witte muur te schijnen en dan op ISO 2200. Zelfs op een flinke crop is de ruis niet erg storend. Ik heb de apparatuur gehuurd en nu anderhalve dag in mijn bezit en ik MOET hem gewoon hebben. Wat een ongelofelijk goede lens en body. Maargoed , daar gaat het niet om. Op het moment ben ik op Pinkpop en type dit via mijn mobiel dus ik kan geen foto's posten van de ISO test.
Anyway , nogmaals bedankt ;)

BerichtGeplaatst: 29 mei 2010 23:52 
Lid
Fotografie

Pak maar alvast een hamer en het spaarvarken, want de D700 met een leuk lensje kost wel een paar euro's :D

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp