Frans, dank je wel voor je reactie

Duckie, maak je er niet te druk om. Ik doe het in ieder geval niet. Volgens mij is TC ook zoiets als een aardigheidje en een soort "aanmoedigingsprijs"

Henry schreef:
... Het internet is toch lastig. Kennelijk ziet het plaatje er op mijn scherm (en op de andere PC's die ik hier thuis heb) er anders uit dan dat jij hem te zien krijgt. Bij mij dus geen streep uiterst rechts en geen ruis....
Wat ik al eerder heb aangegeven, het internet is toch een lastig medium. Daar waar je vroeger afdrukjes moest maken, die je vervolgens kon laten zien, ben je nu afhankelijk van apparatuur die bij anderen staat en waarmee zij je product bekijken. Zo kan het dus gebeuren dat het eindproduct er bij een ander er dus iets anders uitziet dan bij jou op het scherm, iets wat in het verleden dus onmogelijk was omdat iedereen dus naar hetzelfde afdrukje keek. Zo kan ik me nog goed de reactie van een leraar op een fotografiecursus herinneren. Hij wond zich enorm op dat we de mislukte afdrukjes naar aanleiding van een portretopdracht aan elkaar gaven. Volgens hem moest je nooit mislukt materiaal van jezelf in omloop brengen. Een langzaam opgebouwde reputatie kun je door dit (goedbedoelde) gedrag immers heel snel om zeep helpen.
Om toch zoveel als mogelijk hetzelfde beeld te zien, is tegenwoordig apparatuur beschikbaar waarmee je je beeldscherm mee kunt kalibreren. Dit heb ik niet gedaan, waardoor het beeld op mijn beeldscherm er dus anders uit ziet dan het beeld bij enkele anderen van jullie. Als we nog in het analoge tijdperk leefden, was dit dus niet gebeurd. Misschien wordt het voor mij dus tijd om volledig in het digitale tijdperk te stappen en niet half... Enig onderzoek de afgelopen dagen leerde mij dat een Mac zich niet zo makkelijk laat kalibreren met een Spyder. Het niet half in het digitale tijdperk stappen zou dus kunnen inhouden dat ik een geschikt scherp (Eizo?) zou moeten aanschaffen. Ik zal hier nog over nadenken. Het heel licht afstemmen van mijn beeldscherm zou ook afdoende kunnen zijn.
Nog even iets over de foto. Deze foto is er 1 uit een serie van 80-100 afdrukjes van deze serie. De bloem bevond zich op een locatie waar de zon die ochtend nog niet kon komen. Het nadeel was dat een hoge iso-waarde dan ook de enige optie was om enerzijds een juiste belichting te krijgen en anderzijds de vleugels van dit vliegbeestje er leuk op te krijgen via een juiste sluitertijd. Het voordeel van de locatie was dat de felle zon niet voor grote contrasten in de foto kon zorgen. Daar komt nog eens bij dat de scherptediepte van foto's gemaakt met een macrolens heel beperkt is, waardoor ik met een redelijk klein diafragma moest werken. Al met al... het is meer dan 1 enkel shot geweest.
De vliegbeestjes verjoeg ik telkens met mijn macrolens, maar het wegjagen ging op het eind veel effectiever met een lang grasprietje. Na het verjagen moest ik hopen dat de beestjes vervolgens weer de juiste landingsbaan namen, te weten de westelijke landingsbaan die op 1 lijn lag met de bloem (vanwege de beperkte scherptediepte moesten het beestje en de bloem op 1 lijn liggen, vanwege de compositie wilde ik dat de beestjes enkel en alleen de westelijke landingsbaan gebruikten). Dat de vliegbeestjes wilden meewerken was mijn geluk. Zelf had ik nog nooit met deze vliegbeestjes gewerkt, maar ik wil wel verklappen dat ze ze vele malen makkelijker zijn in de samenwerking dan hommels, bijen of wespen.