Het is 27 jul 2025 01:49

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur Veenmol
 Veenmol
BerichtGeplaatst: 08 aug 2010 20:18 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
De buurvrouw belt aan en verteld dat ze een heel eng beest in de tuin heeft gevangen.
Uiteraard benieuwd wat voor griezel dit is kijk in het glazen potje dat ze met afgrijzen een stuk van zich af houdt.
Oh, wat mooi, een Veenmol, zeg ik. Ze is helemaal verbaasd: dat ik weet wat het is en het nog mooi vindt ook. Ik vertel haar dat het een krekel is en laat haar zien hoe mooi deze "graafmachine" in werkelijkheid is.
De buurvrouw kijkt steeds minder sceptisch en vraag waarachtig of ik haar een foto van het diertje per email stuur.

Uiteraard heb ik dat gedaan en haar gecomplimenteerd dat ze dat "enge" dier gevangen en niet gedood heeft.

..1.. Veenmol kruipt na vrijlating direct de grond in en snel kan ik nog net een foto maken.

Fotografie

..2. Tegen mijn principe maar toch een foto in gevangenschap, vlak voor ik hem vrij liet.

Fotografie

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Veenmol
BerichtGeplaatst: 08 aug 2010 20:30 
Lid
Fotografie

Nooit gezien; nooit van gehoord...
Lijkt wel dat geval uit Alien...

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Veenmol
BerichtGeplaatst: 08 aug 2010 20:43 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
een heel apart insect, had er ook nog nooit van gehoord. bij de eerste foto vind ik het jammer dat je hem er niet helemaal op hebt kunnen vast leggen

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 Veenmol
BerichtGeplaatst: 08 aug 2010 20:46 
Lid
Fotografie

Jammer dat het koppie van dit raar beestje er niet op staat.
Een kop als een garnaal, de voorpoten van een mol en het lijf van een krekel... Het blijft een raar beest :D

Veenmol
BerichtGeplaatst: 08 aug 2010 21:25 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Inderdaad aparte en zeldzame beesten!, wel een beetje jammer dat het beest op zijn rug gelegt moest worden l-(

Veenmol
BerichtGeplaatst: 08 aug 2010 22:07 
Lid
Fotografie

Jeetje wat een raar beestje lijkt wel of deze ook vleugels heeft :shock
Kende deze ook nog niet
Wel leuk dat je hem nog snel kon vastleggen ;)

Veenmol
BerichtGeplaatst: 08 aug 2010 22:12 
Lid
Fotografie

Wat een creep! wel heel mooi beest om te zien, met van die mollenpoten. Had er nog nooit van gehoord, zou zo uit een sf-movie kunnen komen.

Veenmol
BerichtGeplaatst: 08 aug 2010 22:13 
Lid
Fotografie

lena shoot schreef:
...Hoe groot is dat ongeveer?...

Veenmol
BerichtGeplaatst: 08 aug 2010 22:20 
Lid
Fotografie

heb net gekeken op wikipedia, Mannetjes worden 35 tot 45 millimeter lang, vrouwtjes 45 tot 50 millimeter. http://nl.wikipedia.org/wiki/Veenmol

Veenmol
BerichtGeplaatst: 08 aug 2010 22:37 
Lid
Fotografie

Bijzonder beestje, nog nooit van gehoord laat staan gezien :)
Jammer dat je bij de eerst zijn kop mist anders was het een mooie actie plaat geweest ;)

Veenmol
BerichtGeplaatst: 08 aug 2010 22:55 
Lid
Fotografie

Bedankt voor de leuke reacties!

Inderdaad een bijzonder (fraai) diertje. Toen ik het op de grond zag zitten dacht ik ook gelijk aan aliën-achtige wezens.

Ik kreeg het beestje aangereikt in een jampotje met nogal wat water erbij. Het was onduidelijk hoe het eraan toe was, vandaar dat ik het snel uit het potje gehaald heb. Hierbij kwam het op z'n rug terecht en heb ik gelijk maar een foto genomen.

Gelukkig kwam hij/zij snel bij, zonder beademing of andere medische ingreep, en kon ik het oppakken om in de tuin te zetten.
Toch nog even een plaatje daarvan gemaakt, met de andere hand, want die kans wilde ik toch niet laten lopen. Hier is goed te zien hoe groot/klein het is.

..3..
Fotografie

Veenmol
BerichtGeplaatst: 09 aug 2010 08:36 
Lid
Fotografie

Ben het wel eens met Paul, wat een gehengel met dat beest laat toch lekker kruipen.

Tja het onderwerp is vaak belangrijker dan de gemoedstoestand van het diertje...., ik ken genoeg site's waar dit zeker niet getolereerd wordt.

Klinkt misschien wat zeikerig maar het is wel de waarheid.

Veenmol
BerichtGeplaatst: 09 aug 2010 11:52 
Lid
Fotografie

Nou Mark, dat klinkt niet alleen zeikerig maar dat is het ook. Het klinkt bovendien nogal dreigend als je zegt dat dit op andere sites niet getolereerd wordt.

Zoals ik al schreef kreeg ik het beestje in een potje met daarbij nogeens flink wat water.
Ik heb alleen foto's gemaakt van de handelingen die nodig waren om het vrij te laten en gaf zelf aan dat het tegen mijn principes is om dieren in gevangenschap te fotograferen.
Omdat het zo'n mooi en zeldzaam diertje is dacht ik mensen een plezier te doen om alle details te laten zien (wat ook zo blijkt te zijn gezien de andere reacties)

Je commentaar ontmoedigt mensen (in ieder geval mij) om foto's te posten die naar mijn idee veel liefhebbers van insecten iets vrij unieks laten zien.

Veenmol
BerichtGeplaatst: 09 aug 2010 12:21 
Lid
Fotografie

Mark is gewoon boos (en ergens ook terrecht), maar moet dat richten op de búúrvrouw van Chris4Digit en niet op hem zelf.
Ik zou precies hetzelfde gedaan hebben: vrij laten en als fotograaf zijnde dat natuurlijk wel vastleggen.

De foto waarbij het beestje in de hand wordt gehouden ziet er ernstiger uit dan het is.
Komt door de hoek, denk ik.
Maar als je op de eerste foto het beestje zo snel ziet weghollen de grond in, kan je zien dat het allemaal met een sisser afloopt.
En gelukkig maar. :)

Veenmol
BerichtGeplaatst: 09 aug 2010 14:11 
Lid
Fotografie

Sorry, maar ik begrijp echt niet waarom Mark boos is, ook niet (of liever gezegd, juist niet) op mijn buurvrouw.

Ik vind het fantastisch dat zij zo nieuwsgierig was dat ze, ondanks haar angst, het beestje niet direct doodtrapte, zoals veel mensen helaas gedaan zouden hebben, maar het in een potje heeft gedaan.
Ze weet niet veel van de natuur maar is wél geinteresseerd en zag toch direct dat het om iets zeldzaams ging.
Toen ze eenmaal wist dat het een veenmol was is ze direct op het Internet gaan kijken voor meer informatie.

Naar mijn idee is het gros van de mensen niet of nauwelijks geïnteresseerd in de natuur en handelen daar helaas ook naar.
Ik ben benieuwd hoe boos Mark zou zijn als hij zou zien hoe insecten "onderzocht" worden door biologen, zoals bijvoorbeeld aan de Universiteit van Leiden. Dán kan ik me enige boosheid wel voorstellen.

Maar.. genoeg hierover. Nu weer lekker foto's maken!

Veenmol
BerichtGeplaatst: 09 aug 2010 18:14 
Lid
Fotografie

Ik snap het ergens wel van Marc maar het is hier inderdaad misplaatst, ik zou inderdaad hetzelfde doen en doe dit zoiezo veel inverband met onderzoek.(Vlinderstichting)
Maar dat gaat niet zo als in Leiden bij mij leeft het nog ;-) en vliegt het binnen 8 tellen weer rond.
Natuurlijk is iederéén nieuwsgierig als hij zoiets vind, mijn eerste veenmol had ik ook in mijn handen alléén beet deze ontzettend hard dat ik hem zo vlug al weer op de grond had gezet.

Maar ik zou het bij ons op de site inderdaad niet doorlaten daar heeft Marc gelijk in, op Nederpix enz doen ze dat ook niet dan was je nu namelijk helemaal afgeslacht want zo gaat dat helaas tegenwoordig ;-(
(Heb daar heel wat rellen bij dit soort platen meegemaakt)

Maar no hard feelings, hier kan dat wel.
En gewoon genieten van je fotografie, Marc koelt wel af ;-)

Grt,
Paul

Veenmol
BerichtGeplaatst: 09 aug 2010 18:23 
Lid
Fotografie

Nou prachtig zoals je dat even hebt vast gelegt!!!! Ik had er ook nooit van gehoord tot vandaag. Ik vind het echt een heel bijzonder beestje leuk dat je dat met ons deelt.

Veenmol
BerichtGeplaatst: 09 aug 2010 19:38 
Lid

Chris4digit heeft het beestje volgens mij niets misdaan, alleen maar vastgelegd op de foto nadat de buurvrouw het hem kwam laten zien.
Hij heeft het onmiddelijk vrijgelaten dus waarom boos op hem zijn???????

Over het beestje zelf:
Prachtig beestje, nog nooit van gehoord laat staan gezien, heel appart :)

Veenmol
BerichtGeplaatst: 09 aug 2010 20:53 
Lid
Fotografie

Leuk om te horen dat weinig mensen van de Veenmol hebben gehoord maar het net zo leuk en interessant vinden als ik!

Paul:
Intussen heb ik even de regels gelezen op Nederpix, Ik vind sommige een beetje over de top maar kan me er wel in vinden omdat dit nu eenmaal het karakter van die site is. De posters weten precies waaraan ze moeten voldoen én uitzonderingen zijn mogelijk in overleg met de moderators.

Gelukkig gaat het hier meer om het plezier in fotograferen en zijn commentaren er om van elkaar leren.
Het is ook goed als we elkaar er op attenderen als een inzending niet van goede smaak en respect voor mens en/of natuur lijkt te getuigen.
Ik heb absoluut geen "hard feelings" maar wilde alleen duidelijk maken waarom deze foto's zo genomen zijn en dat ze daarom IMO absoluut niet aanstootgevend zijn.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp