wil53 schreef:
niemand van de 60 kijkers?
Sorry, ik kijk eigenlijk nooit in dit gedeelte van het forum, tis dat iemand anders opperde dat ik hier een bepaalde foto zou kunnen plaatsen.

Maar nu ik er kijk wil ik je natuurlijk ook mijn mening best geven.
Allereerst wil ik zeggen dat er niets moeilijker is dan met een hele felle zon foto's maken waar ook nog eens erg veel contrast in zit (bij jou foto's de witte en de zwarte jurk). Ik vind dan ook dat je een compliment verdient voor het feit dat je niet grote stukken van het wit hebt laten dichtlopen in de eerste twee foto's. Je hebt natuurlijk wel veel mazzel met de boom gehad die een mooie schaduw geeft. Bij de derde foto zie je dat je die natuurlijke buffer niet hebt en daar heb je dan ook gelijk een probleem met de (over)belichting. Dit vind ik, ondanks de mooie blik van de bruid, dan ook de minste foto in de serie en om eerlijk te zijn, zou ik hem ook nooit aan mijn klant geven.
De kleurwaas waar rbfoto het over heeft, zie ik ook en vind ik eveneens storend. Toen ik de eerste foto bekeek, dacht ik dat de vader een getinte huidskleur had en de kinderen dit dus ook (weliswaar in mindere maten). Zie je dan de 5e foto, blijkt het opeens om een blanke man te gaan. Dit soort verschillen mogen absoluut niet voorkomen in een serie zoals deze, aangezien ze hoogst waarschijnlijk in hetzelfde album terechtkomen en misschien zelfs wel naast elkaar.
De eerste foto (nummers zouden idd wel handig zijn!) oogt in mijn ogen niet scherp genoeg op de gezichten. Terwijl de boom wel veel scherpte lijkt te hebben. Ik zou de achtergrond, incl. de boom, wat verzachten (waziger maken) en de mensen juist wat meer verscherpen. Hierdoor zal de foto een stuk scherper lijken.
Bij foto 2 vind ik vooral de uitsnede van rbfoto veel mooier. Net dat wat meer boom aan de bovenkant doet de foto veel goed, alhoewel ik bij deze uitsnede eigenlijk we weer wat meer ruimte aan de linkerkant zou willen. Niet veel, wel iets.
Waarom de mensen die jij het gevraagd hebt voor jouw "gele" foto kiezen weet ik denk ik wel. Hij oogt een stuk scherper dan met name de tweede versie van rbfoto. Ik denk dat de bewerkte foto van rbfoto met iets meer contrast en structuur toegevoegd al een heel andere mening teweeg brengt. Ik heb de bewerkte foto van rbfoto nog even vluchtig bewerkt zoals ik het ongeveer zou doen:

Ik ben wel benieuwd wat diezelfde mensen nu vinden? Vinden ze nog steeds jouw originele plaatsing mooier, dan houden ze of van gele foto's of heb je een monitor die veel te blauw staat afgesteld.
Foto 3 heb ik mijn mening al over gegeven. Blijf het jammer vinden, want als je niet op de belichting en andere technische aspecten let, is het een mooie foto.
Foto 4 vind ik leuk, niet origineel, maar het doet het altijd goed. Alleen de extreme vertekening..... Die zou ik er absoluut proberen uit te halen!!
Bij foto 5 sluit ik mij aan bij de eerder genoemde punten, vind het wel leuk dat je goed ziet hoe warm de bruidegom het wel niet heeft.
Foto 6 leuk moment vastgelegd. Er zitten wel een aantal fototechnisch storende elementen in, maar het moment is hier belangrijker dan de techniek.
Foto 7 leuk, alleen zou ik hem nog verder bewerkt willen zien. O.a. de helderheid mag wat aangepast worden, wederom de witbalans/kleur (maar dat is bij alle foto's) en ik zou nog even spelen met de hooglichten en schaduwen.
Foto 8 Leuk gezien, alleen mooier als hij meer van een iets lager standpunt was genomen met een iets gekantelde camera, zodat de taart niet schuin lijkt te staan.
Zo ik ben weer uitbeoordeeld, lang leve de topics met 1 foto.

Hoop wel dat je hier wat aan hebt.