Bedankt voor het commentaar. Ik ben het eens over de sluitertijd en heb gemerkt dat dat echt uit ervaring goed moet gaan. Ik kon de scherpte niet echt checken op mijn display om te kijken wat er moest veranderen. Eerlijk gezegd had ik gezien de afstand en het wiebelend op mijn hurken zitten verwacht dat het erger zou zijn. Maar nu weet ik het dus voor de volgende keer. Ik hoop dat het me wel een keer lukt, want ik vind scherpe druppels ZO mooi!
Maar ik zat trouwens op mijn grootste diafragma bedenk ik me nu, Ik probeerde hem nog groter te zetten maar hij wilde niet lager dan 5.6 (komt dat door het lange brandpunt?). En ik was braaf aan het ETTRen met ev +2/3 omdat uit te proberen. Als ik die gewoon weer op nul zou zetten, hoeveel sluitertijd zou dat waard zijn? Als jullie snappen wat ik bedoel. Dus de gedwongen ev eruit halen om dan korter te kunnen belichten. Hoeveel korter zou gelijk staan aan die 2/3? Ik ga ervan uit dat die lange sluitertijd komt doordat ik zeg: je moet het doen met f5.6 maar dan wil ik wel dat je 2/3 stop over belicht. Dus als ik de opdracht om over te belichten eruit haal zou de sluitertijd naar beneden moeten kunnen toch?
Zo! Drie keer hetzelfde gezegd op verschillende manieren. :p Nu moet iemand me toch wel snappen.
En ja, Peter. Volgens mij hebben we hem nog ongeveer op dezelfde tijd geschoten ook.

Het was hier meer een noodzaak. Ik wilde eigenlijk kids met een tuinsproeier (cliché, maar leuk :p), maar het is hier nu al 8-10°C!