duckie schreef:
Volgens mij moet je eens een boek gaan lezen over fotografie. Witbalans kun is wat anders dan een gedeelte uit je foto die je door de kleur groen kunt vervangen. Als je de witbalans op groen zet dan wordt alles groenig of het tegenovergestelde. Maar ik zou beginnen om in RAW te fotograferen zodat je je witbalans in alles kunt veranderen wat je wilt.
Ik hoop verder dat ik begrijp wat jij bedoeld en dan geloof ik te begrijpen dat je een IR foto gaat maken en later het gras als enige wilt invullen in kleur tov de rest nog in IR. Dan wordt het iets met een lasso, knippen en plakken en met lagen. Echt photoshop achtig werk.
Of je moet je vraag wat duidelijker stellen.

Ik weet dat je het witbalans in ACR kunt veranderen, maar ik wil morgen ook eens kijken hoe de foto wordt als je het witbalans veranderd. Volgens mij komt er dan meer kleur binnen en wordt de foto heel anders dan dat ik nu heb, nl. zwart met vele kleuren rood.
Ik heb ergens gelezen dat je dan gewoon op gras moet richten en schieten, maar wilde dit graag bevestigend zien, vandaar de vraag.
Citaat:
Ik heb enkele jaren een stukje gevonden over IR-fotografie. De persoon die zich daarmee bezig hield had een body hiervoor speciaal laten aanpassen. Ik vraag me af of de witbalans veranderen je hetzelfde beeld gaat opleveren.
Het is niet zo zeer de body aanpassen.... alleen maar je filter die er binnen in zit...
Hier een link die ik zo even snel vond:
infraroodZoals je ziet zijn de groene bomen wit....