Dank voor zover. Wat ik bedoel is. Stel dat ik niet expliciet een foto aan het maken ben maar een lucky of leuk onderwerp heb maar niet fotografeer voor een foto beoordeling. Ik doel op het feit dat ik als ik mijn eigen voorbeelden van hazen, vos en buizerd wel wil leren om beter heel veel beter te worden in dieren fotografie, maar dat kan niet met o shit daar staat een ree, hert, maxima en soms heb je dan de verkeerde lens of zo.
In mijn vos en buizerd topic, was ik eindelijk zo blij dat ik ze beiden zo dichtbij had en dus geen regel van derden, rustige achtergrond en overdachte diafragma ivm mogelijk mooiere DOF. Dat bedoel ik met antwoorden waar ik zelf ook wel het antwoord op kan geven. Echter ben ik nog aan het zoeken onder welke omstandigheden mijn Sigma gaat presteren in de buurt zoals ik van mijn overige Canon L lenzen. Trial and Error zijn dan de leerschool. Ik zie namelijk meerdere mensen hier en op andere fora die oa ook Sigma 120-400/80-400/50-500/150-500 gebruiken en waar ik ook bij mij zelf soms schrik van de korreligheid rare kleuren ed. Ik weet dat ik een dergelijke lens niet mag vergelijken met een pro lens, maar met minder glas moet je ook goede foto's kunnen maken.
Dus stel dat je niet een compositie of software maar een handling vraag hebt dan kan je bijvoorbeeld een lelijke compositie hebben maar wel een vraag hebben, die in de huidige vorm dan ook opmerkingen over positie, kleur, croppen, snijden en wat al niet opleveren.
Of er veel of weinig topics geopend worden lijkt mij, maar wie ben ik, niet relevant. Sommige mensen kopen soms een lens en vragen zich daarna af waarom er zoveel ruis is, of onscherpte. terwijl daar ook oplossingen zijn welke ook fotografie is. Een voorbeeld is een kitlens vs pro lens waarbij sommigen achteraf nog steeds marginale resultaten behalen. Let op mooie composities, mooie kleuren maar onscherpte ed.
Ik hoop dat ik duidelijk heb kunnen maken dat ik misschien een generaal techniek sectie zie, waar ook flits fotografie ed voor komen. Als je flitsproblemen hebt en wilt leren dan lijkt mij soms een onderwerp niet fotogeniek voor 'mensen' maar je het daar wel zet omdat je partyfotograaf bent/wilt worden.
Er is namelijk ook iets anders dan hij kijkt lekker of snij hem iets bij. Ik ben meer technisch georienteerd en benader fotografie vanuit de natuurkunde en probeer altijd problemen te analiseren op technisch vlak zonder de compositie mee te nemen en ook dat kan zinvol zijn.
Gezien de topics over scherpte, flitsen, keuze voor welk diafragma, en ruis/iso. Nog los dat ik zou willen leren hoe je bepaalde dieren of wanneer je bepaalde dieren het beste kunt fotograferen. Of vinden jullie die weg er naar toe niet iets voor dit forum?
Ik zelf wel, want ik weet niet veel van voetbalfotografie maar Jeroen de Jong wel, en Dieder Plu en Doxbe heb ik hoog qua dieren ( ik ga niet iedereen noemen sorry

) Ik zelf ben van de school leer eerst de techniek daarna de compositie en speel dan met beide. Ik ben namelijk niet een natuur talent en met mij velen.