Het is 30 jun 2025 01:08

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur molen
 molen
BerichtGeplaatst: 26 sep 2010 09:04 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Gisteren naar een welbekende plaats geweest. Ondanks het weer waren er veel mensen. Gelukkig kon ik deze foto maken zonder dat ze voor mijn beeld stonden.
Bewerking: iets bijgesneden + verscherpt.
Fotografie
update
Fotografie
iso 200
f 4.5
s 1/2000
Branden jullie maar los.
met groetjes
Twister

Laatst bijgewerkt door Twister op 26 sep 2010 09:47, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 molen
BerichtGeplaatst: 26 sep 2010 09:17 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
Landschapjes worden normaal gesproken met een iets kleiner diafragma geschoten. Reden is dat er dan meer scherp op de foto komt. De scherptediepte bij f/4.5 is toch beperkt. De ruimte voor een iets kleinere scherptediepte (via een grotere f-waarde) had in jouw geval gekund (getuige de sluitertijd van 1/2000 sec).
Nog even ietsje meer contrast toevoegen (of in een fotopakket auto levels laten bepalen) voor een nog iets frisser plaatje.

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 molen
BerichtGeplaatst: 26 sep 2010 09:51 
Lid
Fotografie

Henry schreef:
Landschapjes worden normaal gesproken met een iets kleiner diafragma geschoten. Reden is dat er dan meer scherp op de foto komt. De scherptediepte bij f/4.5 is toch beperkt. De ruimte voor een iets kleinere scherptediepte (via een grotere f-waarde) had in jouw geval gekund (getuige de sluitertijd van 1/2000 sec).
Nog even ietsje meer contrast toevoegen (of in een fotopakket auto levels laten bepalen) voor een nog iets frisser plaatje.

Ik heb er een update bij geplaatst. Het eerste plaatje komt wel meer overeen met de sfeer zoals het was. Dreigende regenwolken/luchten.
Idd. de f 4.5 had hoger gekund. Ik heb erg lopen spelen met deze instelling gisteren. Omdat het weer erg onstabiel was met het ene moment felle zon en het ander moment dreigende wolken of regenbuien heb ik deze nog even snel geschoten voordat ik nat werd. De eerste druppels vielen al op dat moment. Daarom niet meer naar de f4.5 omgekeken maar alleen het resultaat op het schermpje. Daarna snel de camera opgeborgen voordat deze nat ging worden.
Ik zal er de volgende keer nog meer rekening mee houden. In dit geval vind ik het persoonlijk niet erg dat de achterste molen minder scherp is.
gr. Twister

molen
BerichtGeplaatst: 26 sep 2010 10:27 
Lid
Fotografie

De plaats die de beide molens innemen in de compositie is goed gekozen. Kijkt fijn weg. Ze worden daarbij ook nog als het ware omarmd door het groen dat in de plaat aanwezig is. De update met wat meer contrast is iets fijner, maar de wieken van de voorste molen zijn daarbij wel dichtgelopen.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 molen
BerichtGeplaatst: 26 sep 2010 17:57 
Lid

ik vind de update met meer contrast ook mooier. Misschien nog wat saturatie in de foto pompen?

molen
BerichtGeplaatst: 27 sep 2010 12:47 
Lid
Fotografie

Ben het eens met Akira wat betreft de compositie.
Jammer alleen van het weer, de kleuren zijn flets.

molen
BerichtGeplaatst: 29 sep 2010 00:31 
Lid
Fotografie

Qua compositie geen opmerkingen, en sluit ik aan bij Akira. De foto's kunnen volgens mij wel iets 'gepimpt' worden door de middenniveaus iets te knijpen en de lucht iets meer 'drama' (hooglichten) mee te geven. Vooral de update komt iets licht op mij over. De scherpte, of liever gezegd de scherptediepte, vind ik hier eigenlijk niet zo'n opvallend of belangrijk issue.

groet,
Martin

molen
BerichtGeplaatst: 29 sep 2010 06:24 
Lid
Fotografie

Bovenstaande commentaren verwoorden het mooi, een hele fijne foto om naar te kijken. Hoewel ik de update meer vind knallen, en het origineel idd wat fletser vind, neig ik persoonlijk qua voorkeur toch naar het origineel. :)

molen
BerichtGeplaatst: 29 sep 2010 12:06 
Lid
Fotografie

prima opname. En inderdaad een kleiner diafragma had de zaak verbeterd.
Echter, ik denk dat er dan meer onscherpte in het beeld was gekomen, vanwege de forse wind. Want Re zie al bewogen bladeren en dat bij 1/2000" ;)

molen
BerichtGeplaatst: 05 okt 2010 07:07 
Lid

qua compositie vind ik het een prima plaat, mijn blik gaat prima naar achteren toe.

qua kleuren vind ik de plaat wat minder, hij oogt wat 'saai' en 'flets'.

k'dijk? Met een beetje pech moet je daar over de hoofden lopen :proost

molen
BerichtGeplaatst: 05 okt 2010 07:23 
Lid
Fotografie

bedankt voor jullie reactie;s

polariteit: deze dag viel dat dus wel mee, ik denk voornamelijk door het weer, dat was nogal onstuimig qua regen en wind.

Deze dag was grauw behalve als de :zon er door kwam dan oogde het prettiger maar deze foto is gemaakt met de zon in mijn rug en aan de horizon de regen(wolken)buien. (Hoewel ik me afvraag of er op dat moment de zon wel scheen waarschijnlijk net even achter een wolk)
gr. Twister

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp