Het is 20 jul 2025 17:36

Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Auteur Beste fotoshop programma
 Beste fotoshop programma
BerichtGeplaatst: 06 okt 2010 18:35 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Hoi,
Ik ben zelf helemaal niet goed in bewerken en dus vroeg ik me af wat jullie het beste en/of gebruiksvriendelijkste fotoshop programma vinden zodat ik die misschien een keertje kan proberen bijvoorbeeld :)
Groetjes Chantal

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Beste fotoshop programma
BerichtGeplaatst: 06 okt 2010 18:37 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
De heilige graal voor de bewerking is toch wel Photoshop zelf, vandaar ook het werkwoord shoppen.

Je kan ook kijken naar The Gimp, deze is gratis en heeft veel goeds in huis.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Beste fotoshop programma
BerichtGeplaatst: 06 okt 2010 18:49 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Even nog in aanvulling op Mendels reactie: gebruiksvriendelijk en het best gaan in dit geval niet hand in hand. Voor een beginner is Photoshop, met name de CS-versies, niet echt overzichtelijk. Er kan met dit programma zo veel, dat beginners door de bomen het bos niet meer zien.

Een heel eenvoudig bewerkingsprogramma is Picasa (gratis van Google). Ik heb hier zelf geen ervaring mee (ik heb in het verleden met Corel Paint Shop Pro Photo XI gewerkt en werk nu al geruime tijd met Photoshop CS (eerst 4 nu 5)), maar ik heb van cursisten gehoord dat dit echt heel gebruiksvriendelijk is. Met Corel Paint Shop Pro Photo kun je ook prima foto's bewerken, want dit is ook een uitgebreid programma, maar het is in mijn ogen voor een beginner iets gebruiksvriendelijker dan Photoshop. Maar ja, die heilige graal hè. Voordeel van Photoshop is dat je er de meeste informatie en tutorials van kan vinden.

Beste fotoshop programma
BerichtGeplaatst: 06 okt 2010 19:30 
Lid
Fotografie

Photoshop Elements bevat heel veel functies die ook in Photoshop CS zit en is niet zo belachelijk duur :)

Beste fotoshop programma
BerichtGeplaatst: 06 okt 2010 22:03 
Lid
Fotografie

Iedere keer weer als ik PS uitprobeer raak ik helemaal de weg kwijt en snap ik er helemaal geen ... meer van!

Ik gebruik Aperture. Het programma van Apple waarmee ze de amateur willen laten denken dat ze pro zijn (zoals de meeste programmas van appel). Het fijne vind ik het overzicht, de interface. Ik snap ten minste wat ik doe (of begin het steeds meer te snappen). Er zitten echter ook begrenzingen in (ook zoals met elk programma van Appel) en ik begin dan ook steeds vaker een uitstapje naar Lightroom te maken. Werkt ongeveer hetzelfde, maar kan veel meer. PS wil er nog steeds niet in.

Beste fotoshop programma
BerichtGeplaatst: 06 okt 2010 22:25 
Lid
Fotografie

kijk ook eens naar Fotofiltre; eveneens gratis. (van origine franstalig of engelstalig, maar nederlandse plugin verkrijgbaar) Beiden hier te downloaden http://www.photofiltre-studio.com/download-en.htm.
Overigens ben ik over gegaan op Paint Shop Pro. Kost een fractie van Photoshop.

Beste fotoshop programma
BerichtGeplaatst: 06 okt 2010 22:26 
Lid
Fotografie

Eigenlijk is je vraag niet te beantwoorden.
Het hangt af van wat je met bewerken wil, je budget en de tijd die je wilt investeren in het onder de knie krijgen van een programma.

Beste fotoshop programma
BerichtGeplaatst: 07 okt 2010 00:01 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
MaschaP schreef:
Iedere keer weer als ik PS uitprobeer raak ik helemaal de weg kwijt en snap ik er helemaal geen ... meer van!
Ik geef privé-les basis fotobewerking in PS, dan kom je toch even langs. :rof :rof :rof

Beste fotoshop programma
BerichtGeplaatst: 07 okt 2010 00:07 
Lid
Fotografie

het beste fotoshop programma is photoshop.
Ik zou daarmee beginnen, ik ben eerst begonnen met paint shop, het is net wat simpeler, maar bij vragen waren er weinig die mij iets konden vertellen. Overgestapt naar photoshop, flink aan het klooien geweest maar youtube staat er vol mee, en iedereen weet een beetje hoe het werkt. Al zijn er veel te veel mogelijkheden, ik ken pro's die na 12 jaar met photoshop nog wel eens mailen om te laten zien wat ze nu weer hebben gedaan.

Beste fotoshop programma
BerichtGeplaatst: 07 okt 2010 02:55 
Lid
Fotografie

Het beste programma is zoals Nagtie al aangeeft natuurlijk Photoshop zelf. En dan natuurlijk de jongste telg uit de familie : CS5,.... alle mogelijkheden van eerdere versies ( op extract filter CS3, en de image-ready plugin uit CS1 en CS2 na. ) en weer de laatste nieuwe mogelijkheden.

Maarrrrr Photoshop heeft wel zoveeel mogelijkheden dat je door de bomen het bos idd niet meer kunt zien. Een "uitgeklede" versie als Elements waar de belangrijkste ( en simpelste ) "Elementen" in zitten is voor een beginner imo het best om mee te beginnen. Vanuit hier is het nl ook makkelijk doorstromen naar de voledige CS versies.

Let op !! Photoshop leer je het best en snelst als je weet "wat wat doet" en niet als je enkel trucjes leert.
Lekker lastige bewoording, maar wat ik wil zeggen is dat wanneer je "trucjes" leert leer je eigenlijk alleen een volgorde van klikken waardoor je een bepaald eindresultaat bereikt zonder inhoudelijk te weten wat welke gereedschappen doen.
Leer je daarentegen de gereedschappen opzich kennen en leer wat ze wanneer doen. Dan kun je in één gedachte een workflow bedenken wanneer je een bepaald eindreslutaat wilt bereiken.

Ik zou zeggen zorg dat je een versie van Photoshop krijgt en ga op je gemak kijken wat welke gereedschappen voor effect hebben op je foto.
Probeer alles gewoon uit op je foto's en probeer de gereedschapeigenschappen ( leuk scrabblewoord :D ) te onthouden.
Natuurlijk zijn tutorials ( de eerder genoemde "trucjes" ) ook erg goed voor je ontwikkeling, maar probeer dan goed te onthouden bij elke stap welk gereedschap je gebruikt en wat dat precies voor effect heeft ( vraag jezelf af waarom je dit specifieke gereedschap moet gebruiken ) en probeer zo te voorkomen dat je enkel weet wat de uitkomst is. Op die manier zijn de tut's natuurlijk erg fijn.

Een goede volgorde lijkt mij ;
- gereedschappen
- laageigenschappen en overvloei modus in je lagen menu
- Filtser en aanpassingen via het roll-out menu ( balk bovenin je scherm )
- Filters en aanpassingen via snelle toetsencombinaties.
- maskers & aanpassingslagen ( vanuit de onderbalk in je lagen menu )

En vooral niet bang zijn om fouten te maken !!!! zolang je niet saved is er niets aan de hand met je foto.
makkelijk en aan te raden is om van de achtergrondlaag / backgroudlayer bij aanvang al een copie te maken zodat je altijd het origineel snel weer ter beschikkig hebt. De mislukte laag sleep je dan gewoon naar de prullenbak ( rechts onder in je lagen venster ) en je begint gewoon weer opniew :D

Heb ff snel ge-googled voor je en denk dat je hier wel heeeel wat info uit kunt halen als je er eens goed voor kunt gaan zitten :
http://vandelaydesign.com/blog/design/p ... tutorials/

SUC6 :UP

Beste fotoshop programma
BerichtGeplaatst: 07 okt 2010 09:05 
Lid
Fotografie

@Martinvh
Klopt allemaal wat je zegt, maar dat geldt volgens mij ook (grotendeels) ook voor andere programma's dan Photoshop.
@Chantal
PS is idd de standaard, maar als je interesse hebt voor de laatste versie(s) van PS en deze wil aanschaffen (en we willen toch niets illegaals :P ) dan kost het meer dan een cameraset van de gemiddelde beginnende fotograaf.
Je kunt oudere versies van PS wel van internet gratis downloaden

Beste fotoshop programma
BerichtGeplaatst: 07 okt 2010 09:57 
Lid
Fotografie

Henry schreef:
Photoshop Elements bevat heel veel functies die ook in Photoshop CS zit en is niet zo belachelijk duur :)

Mee eens :)

Beste fotoshop programma
BerichtGeplaatst: 07 okt 2010 18:40 
Lid
Fotografie

Wolves fotografie schreef:
MaschaP schreef:
Ik geef privé-les basis fotobewerking in PS, dan kom je toch even langs. :rof :rof :rof

Hahaha.. ja ik boek even een vluchtje om les te komen nemen! :rof

Beste fotoshop programma
BerichtGeplaatst: 07 okt 2010 20:29 
Lid
Fotografie

wilw schreef:
@Chantal
PS is idd de standaard, maar als je interesse hebt voor de laatste versie(s) van PS en deze wil aanschaffen (en we willen toch niets illegaals :P ) dan kost het meer dan een cameraset van de gemiddelde beginnende fotograaf.
Je kunt oudere versies van PS wel van internet gratis downloaden

Haha, ik heb de nieuwste versie van PS wel illegaal gedownload, gewoon om te kijken omdat iedereen zei dat hij zo goed is. Ik snap er alleen geen .... van :P. Ik heb wel een paar tutorials gekeken en dan lukte het nog wel een beetje. maar ik toch dat ik eerst maar eens even een simpeler programma ga proberen.

Ps. Als iemand de torrent wil van de Nederlandse PS wil (CS versie 8.0.1) moet je het maar even zeggen. het werkt heel simpel gwn op set up klikken en alles gaat vanzelf. Ik weet dat veel mensen tegen illegaal zijn. Maar om gwn even te kijken bijvoorbeeld, net als ik dus :)

Beste fotoshop programma
BerichtGeplaatst: 07 okt 2010 21:11 
Lid
Fotografie

@Chantal, diegene die jij hebt gedownload is een 8.0.1 versie van adobe photoshop CS (1) voor zover ik even snel heb kunnen vinden.
Hierna zijn CS ; 2,3,4 en de laatste 5 nog uitgekomen ;)

Maar opzich is dat niet erg verkeerd om te leren hoor. Het enige probleem kan wel zijn dat hij RAW bestanden niet kan lezen. Maar zolang je op jpeg je foto's schiet zo in het begin dan is het prima om hiermee te beginnen.

Laatst bijgewerkt door Martinvh op 07 okt 2010 22:16, in totaal 1 keer bewerkt.

Beste fotoshop programma
BerichtGeplaatst: 07 okt 2010 21:19 
Lid
Fotografie

ACDsee Pro, met Rawbewerking...

Beste fotoshop programma
BerichtGeplaatst: 08 okt 2010 05:33 
Lid

voor algemene bewerkingen dan kan ik zeker adobe lightroom aanraden.
ontwikkeld voor de prof. fotograaf

grts
Korandoke

Beste fotoshop programma
BerichtGeplaatst: 30 okt 2010 06:00 
Lid

adobe elements is voor de meeste meer dan voldoende, als fotograaf kan je er zo goed als bijna alles mee zoals in grote broer photoshop cs 4-5 ...
elements kost 99 euro en je bent gesteld!

Beste fotoshop programma
BerichtGeplaatst: 30 okt 2010 09:23 
Lid
Fotografie

CS5 Perfect gewoon!

Beste fotoshop programma
BerichtGeplaatst: 30 okt 2010 09:49 
Lid
Fotografie

Henry schreef:

Alleen belachelijk duur... :)

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Ga naar pagina 1, 2  Volgende