Zo daar ben ik weer, fris en fruitig (... nou ja, bijna dan

)
Goed, er zijn veel reacties geweest over het kader. Ik heb er bewust voor gekozen om het kader er omheen te
laten omdat het een analoge afdruk is, en zo
is hij dus ook in het echt, op het papier. Ikzelf vind dat een toegevoegde waarde, zo kan je zien dat ik de foto zelf heb afgedrukt, en het doet niet alleen vintage aan, het is gewoon vintage

hehe. Het is iig een natuurlijk fenomeen wanneer je de foto kleiner afdrukt dan het papier en je dus een wit kader krijgt met een groezelig randje.
Ik ga het dus ook niet weghalen.
HendrikJD schreef:
Foto spreekt me erg aan. Jammer van het kader. Gefeliciteerd met de TC. Weer eens een ander soort foto.
Zou wel graag de exif erbij zien. Zit ook niet in de foto.
Deze spreekt me nl. ook aan omdat in de videowereld hier het 35mm effect in zichtbaar is hetgeen in het algemeen als prettig wordt ervaren.
Omdat het dus een ingescande foto is, zit er geen exif in. Maar ik kan me herinneren dat ik 30 sec en F2.8 heb gebruikt en 400 asa.
AJL schreef:
Wel....die vrouw is juist belicht maar...ze is oud en dan zo donker belicht...het geeft mij een "grauwe" indruk...desolaat...nabij de dood....
Een jong meisje dat ge zo belicht vind ik meestal mooi...maar dit duwt haar tegen de dood aan...
Ik zou een oude vrouw eerder zo licht mogelijk afbeelden, zo vrolijk mogelijk....snappie?
Door deze opmerking krijg ik het gevoel dat je het niet helemaal begrijpt, dat je de foto niet kan “lezen”. Ten eerste, waarom zou je een oude vrouw altijd licht en vrolijk willen fotograferen? Als ik een leuke foto voor het familie album had willen maken had ik dat wel gedaan, maar dit is fotografie! En in het leven en dus in fotografie gaat het niet altijd over rozengeur en manenschijn. Ze is oud en heeft een heel leven achter zich, en is ook nabij de dood. Dat moet je soms onder ogen zien. Ja, natuurlijk is dat confronterend, maar het is wel zo. Heb maar het lef om je eigen oma zo te zien op een foto. Of je moeder. Mijn tante (oma’s dochter dus) vond het ontzettend confronterend, maar is tegelijkertijd ook zo “blij” met deze foto, omdat de foto echt iets verteld en echt verteld hoe ze nu is.
Als ik de foto heel licht en vrolijk had gemaakt, had er geen verhaal in gezeten, althans, niet háár verhaal.
Soms moet je verder kijken dan een mooi plaatje, een foto moet je leren “lezen” net als hoe je een tekst leest en in je opneemt. Ik heb hier ook niet een “mooie foto” willen laten zien, maar een verhaal. En ik denk dat dat wel gelukt is, alleen moet men zich er toe zetten verder kijken dan alleen het plaatje.
In dat opzicht zie ik dat Mendel en momentum (ze is inderdaad dementerend) en wilw de foto wel hebben begrepen, afgaande op hun beschrijving van wat ze erin zien.
wilw zegt het ook al, de foto heeft meer in zich dan op het eerste gezicht lijkt.
Bedankt! Ik wordt hier toch wel blij van!