Overpeinzingen? Eens kijken... Ik zie er 5, denk ik.
paramarc schreef:
Altijd een uitdaging om de katten mooi op de foto te krijgen
Deze heb ik vanmiddag genomen, met statief.
Sluitertijd: 1/5 seconde
Brandpunt: 18 mm
ISO: 80
Diafragma: 3,5
Aangezien ik beginner ben weet ik niet helemaal zeker of nummer F stop nou de diafragma-grootte was, ik dacht het wel, als het niet zo is dan hoor ik het graag.Foto is binnen gemaakt, witbalans staat op daglicht. Vind de kleuren dan wat mooier.
Wat is jullie mening over het gebruik van daglicht instelling binnenshuis? ISO is 80, ga volgende keer ook wat hogere ISO waarden gebruiken aangezien 1/5 seconde sluitertijd bij het fotograferen van een jonge energieke kat wel erg veel is :)
Wat vinden jullie van de foto? Een.Ja!

En een leuke uitdaging ook.
Twee.F-stop is meestal inderdaad de diafragma-waarde.
Des te lager die is, des te kleiner is de scherpte-diepte (want er komt meer licht doorheen).
Maar je kan jouw waarde niet zomaar vergelijken met die van anderen hier op het forum, omdat je (waarschijnlijk) met compact camera hebt gefotografeerd. De sensor is darin een stuk kleiner dan bij spiegelreflex camera's en dat verschil noemen ze de cropfactor. Door die factor zijn een aantal instellingen bij jou heel anders dan als dezelfde foto nagedaan zou moeten worden door iemand met een spiegelreflex.
Terugkomend op het diafragma: des te lager het getal, des te kleiner de scherpte-diepte en dat is iets wat deze foto geholpen zou hebben (onscherpere achtergrond). Maar omdat er al een vrij laag getal staat, weet ik niet of je nog veel lager kan.
Overigens is er in deze foto scherpgesteld op de neus, denk ik. De onscherpte begint namelijk net achter de ogen.
Ogen zijn meestal beter om op scherp te stellen.
Drie.Witbalansen is uitproberen. Zodra er maar 1 lampje aanstaat, gaat het al fout binnenshuis wegens de grote verschillen in kleurtemperatuur.
Daglicht instelling overdag zonder kunstlicht is meestal het beste omdat je alleen maar indirect licht hebt, alsof het bewolkt is.
Verder gewoon een kwestie van uitproberen, maak maar wat testfoto's en dan zie je wel wat dat voor resultaat heeft.
Vier.Iso 80 is inderdaad vrij laag.
Mooi als je daar scherpe foto's mee kan maken, maar als het een levend/bewegend iets is, zou ik het ook verhogen.
Het is een kwestie van uitproberen voor je camera om te zien waar de grens ligt met "onacceptabele ruis".
Dat verschilt namelijk zeer per camera.
Maar ik gok dat je met een paar stappen hogere iso-waarden nog steeds geen echte ruis krijgt. Wel betere sluitertijden.
Vijf.Meningen over een foto zijn zeer persoonlijk.
Veel is al gezegd. Mijn mening zou positiever zijn, want ik ben een kattenmens. Helemaal met Maine Coons.
Maar technisch gezien is de foto een beetje onrustig door de duidelijke omgeving & achtergrond.
Ik zou proberen de kat zover te krijgen ergens te gaan zitten waar de achtergond verder van de kat is.
Ook een ander perspectief dan die van de mens zou interessanter zijn, bijvoorbeeld een heel stuk lager.
Iemand zei eens: kabouter-onderwerpen die je vanuit een kabouterperspectief te fotograferen. (Paddestoelen.

)
Maar het geldt natuurlijk ook voor andere onderwerpen, zoals katten. Dus fotograferen vanuit een kattenperspectief.