Het is 27 jul 2025 02:38

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur Herfst
 Herfst
BerichtGeplaatst: 01 nov 2010 02:07 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Mijn eerste posts hier..... :)
Ben sinds 2 maanden bezig met fotograferen, tenminste proberen te fotograferen. Daarom vandaag besloten mij aan te melden bij dit forum. Deze foto's vandaag gemaakt met mijn 2e hands Canon 40D met Canon 18-200mm. Zou het erg leuk vinden om commentaar te krijgen....goed of slecht en tips natuurlijk hoe het beter zou kunnen.

Fotografie
F13, 1/100sec, ISO200+0,3stap, 40mm

Fotografie
verkleind met BDsize, volgens mij beter?

Fotografie
F13, 1/60sec, ISO200+0,3stap, 40mm

Fotografie
F13 1/100sec, ISO200+0,3stap, 57mm

Nu ze hier staan valt mij op dat ze niet lekker kijken.... :wacko onscherp? kleur? Tips graag....

Alvast bedankt

Laatst bijgewerkt door Zwabber op 01 nov 2010 14:52, in totaal 2 keer bewerkt.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Herfst
BerichtGeplaatst: 01 nov 2010 02:14 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
naverscherpen, en vervolgens verkleinen met bv bd-sizer tot 900 pixels ..daarna uploaden via je photobucket of andere upload-site..

deze heb ik iets teveel verscherpt, maar het is ff vlug gedaan..

klik hieronder:

Fotografie

http://www.google.nl/url?sa=t&source=we ... UoUJmQECRA

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Herfst
BerichtGeplaatst: 01 nov 2010 05:03 
Lid
Fotografie

Je platen zijn totaal onscherp. Naverscherpen verbetert het wel. Misschien doe je iets verkeerd bij het resizen?

Herfst
BerichtGeplaatst: 01 nov 2010 06:00 
Lid
Fotografie

welke programma's gebruik je voor het bewerken van je foto's

Herfst
BerichtGeplaatst: 01 nov 2010 07:50 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Helaas ik mis ook veel scherpte in je foto,s :blink

Herfst
BerichtGeplaatst: 01 nov 2010 08:18 
Lid

En nog een totaal andere tip :)
Ik zie dat je in Kinderdijk woont. Ga de molens op de foto zetten! Je hebt er zoveel daar dat je er zeker mooie platen van kunt schieten ;)

Herfst
BerichtGeplaatst: 01 nov 2010 08:42 
Lid
Fotografie

Ja, na het verkleinen altijd even naverscherpen. ;)
Kleuren van 1 en 2 vind ik verder prima, van de 3e vind ik de lucht iets te licht.

Herfst
BerichtGeplaatst: 01 nov 2010 14:44 
Lid
Fotografie

Die onscherpte zit me wel dwars inderdaad. Vind het achteraf ook helemaal niks...had ik niet moeten plaatsen. Toch heeft het denk ik te maken met bewerken (daar ben ik natuurlijk nog net zo NIET in thuis als het echte fotograferen maar doe mijn best. Toch nog een update met een verkleinde versie via bd sizer en mijn inziens is het iets verbeterd.
Een ieder bedankt voor de reactie....volgens mij zijn ze niet scherp :rof
@shooter - inderdaad genoeg molens hier. Waarom stap ik dan eigenlijk de auto in???? Eerst volgende gelegenheid is op pad naar de molens, met statief!..
Ik werk met pse 7 (maar nog allesbehalve erin thuis).

Nu heb ik een update erbij, verkleind via BDsize maar als ik hem dan via photobucket weer plaats is hij kleiner dan de 800pixels die ik heb gedaan? :blush

Herfst
BerichtGeplaatst: 01 nov 2010 16:42 
Lid
Fotografie

Zwabber schreef:
Die onscherpte zit me wel dwars inderdaad. Vind het achteraf ook helemaal niks...had ik niet moeten plaatsen. Toch heeft het denk ik te maken met bewerken (daar ben ik natuurlijk nog net zo NIET in thuis als het echte fotograferen maar doe mijn best. Toch nog een update met een verkleinde versie via bd sizer en mijn inziens is het iets verbeterd.
Een ieder bedankt voor de reactie....volgens mij zijn ze niet scherp :rof
@shooter - inderdaad genoeg molens hier. Waarom stap ik dan eigenlijk de auto in???? Eerst volgende gelegenheid is op pad naar de molens, met statief!..
Ik werk met pse 7 (maar nog allesbehalve erin thuis).

Nu heb ik een update erbij, verkleind via BDsize maar als ik hem dan via photobucket weer plaats is hij kleiner dan de 800pixels die ik heb gedaan? :blush

je hebt er nu wel wat van geleerd dus het was wel nuttig om ze te plaatsen:)

Herfst
BerichtGeplaatst: 02 nov 2010 13:15 
Lid

Nog wat extra tips buiten de scherpte om :angel

Probeer te zorgen dat je horizon recht blijft. Is het in de opname niet gelukt dan kan dat altijd nog in pse (foto 3).

Probeer bij dergelijke landschappen je af te vragen waar je door aangetrokken werd om de foto te maken. Bepaal aan de hand daarvan je verdeling in het beeld. Ik ben geen fotograaf die altijd roept dat dead center fout is. Soms is het ter afwisseling of voor de beeldopbouw juist belangrijk. Maar even nadenken voor je knipt en eventueel eerst goed door je zoeker bekijken wat je het mooist vindt zorgt voor een tevreden gevoel als je ze achteraf op de computer gaat bekijken.
De middelste foto is bijv. met het onderwerp in het midden door de v-vorm die gemaakt wordt door de zwemmende vogel ontstaat toch een aangenaam beeld. Dit is ook mijn favoriet van de 3 :up .

De correctie naar 0.3 + begrijp ik niet goed. Een correcte belichting of zelf iets onder zou de kleuren hier waarschijnlijker mooier doen uitkomen. Bij twijfel is een belichtingstrap ter plaatse de beste remedie. Je maakt bij een belichtingstrap 1 opname correct belicht, 1 een stop onder (-) en 1 een stop boven (+). De puristen maken dan ook nog tussenstappen, maar om te beginnen lijkt me dit een stap in de goede richting :D .

Herfst
BerichtGeplaatst: 02 nov 2010 13:41 
Lid
Fotografie

@richard75 - dat is waar, toch wat geleerd! Niet zomaar alles op dit forum knallen maar er eerst goed over nadenken en pas plaatsen als ik echt denk dat het wat is :upc Dan zal ik nog genoeg commentaar (opbouwende kritiek ;) ) krijgen.

@pm-fotografie - bedankt voor je reactie. Eigenlijk wilde ik me aanmelden bij dit forum en dacht even snel (dat is al de 1e fout hahaha) een foto te maken om die te kunnen plaatsen....Stom maar wel wat van geleerd hahaha.

Ik wil te snel en dat gaat geloof ik niet zo goed met fotograferen, dat heb ik nu geleerd!....
Aangezien ik wandelend naar de molens kan ga ik daar eerst eens proberen om een plaatje te schieten en dan goed letten op wat voor verschil bv diafragma, sluitertijd, witbalans en goed nadenken over compositie. Zoals ik zei wil ik te snel :jump

Herfst
BerichtGeplaatst: 02 nov 2010 13:56 
Lid

Het is dan ook belangrijk als je net begint eerst het een dan het ander onder de knie te krijgen. Anders weet je gewoon nooit waar je de fout moet zoeken als die er is.
Bij de molens zou ik eerst gaan experimenteren met de sluitertijd. Als de wieken draaien kun je proberen een aantal foto's te maken waarbij de wieken met beweging en stilstaand worden weergegeven. Denk er om dat diafragma, sluitertijd en ISO van elkaar afhankelijk zijn. In de M-stand kun je dus niet ongestraft de ene zonder de andere wijzigen. Als je de M-stand te moeilijk vind kun je beginnen met de Tv stand (sluitertijd voorkeuze). Kijk dan in de exif wel eens hoe de camera bijv. diafragma etc ook aanpast om tot een 'goed' resultaat te komen voor wat betreft belichting.

Dit maakt het er allemaal niet makkelijker of sneller op, maar wat mij betreft wel leuker :D

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp