Frans schreef:
Je mist scherpte. In je zoekerbeeld of liveview of op je beeldscherm van je pc of op een afdruk?
Dat scheelt wel een slok op de borrel. Maakt ook het beantwoorden gemakkelijker.
Excuses voor het niet beantwoorden, ik dacht dat het al duidelijk was dat ik bedoelde dat ik scherpte miste op mijn beeldscherm(en)

Communicatie is zeker niet mijn sterkste punt
Frans schreef:
Heb je zelf al eens je handleiding er op nageslagen? Handig is die op internet op te zoeken in pdf. Kun je zoeken op trefwoorden.
Ja ook, zelfs in mijn fotoboek cursusboek vd D90 het hele onderwerp 'scherpte' nog eens gelezen en dat is vrij uitgebreid.
Frans schreef:
PS Heb je mischiien de sharpness verandert bij picture control settings?
Nee, even nagekeken, die staat op blokje 3 van de 9. Dat menu zag ik trouwens voor het eerst
Henry schreef:
Trouwens, helemaal eens met Frans.
1. Beantwoord de vragen van de mensen die op je post hebben gereageerd. Staat wel zo netjes,
Bij deze

Henry schreef:
2.Maak gewoon wat foto's overdag buiten. Kan ook 's-ochtends vroeg, want door de wintertijd is het 's-ochtends al weer vroeg licht. Neem als het te donker is je statief mee. Zo op het eerste gezicht lijkt er niks mis te zijn met je foto's van de krant, maar zoals Frans ook al heeft aangegeven, niet het meest geschikte onderwerp met niet het meest geschikte licht.
3. Stel automatisch scherp op een onderwerp. Afstand tot onderwerp 5-10 meter. Iso-waarde op 200 of als dit niet genoeg is op 400 zetten. Diafragma op f/8. Let op dat de sluitertijd snel genoeg is, bijvoorbeeld 1/125sec (niet te veel inzoomen, maximaal brandpunt nemen van zo'n 100mm). Bij een lagere sluitertijd (omdat het nog te donker is) even een statief inzetten. Flitsen is bij gebruik van een statief niet nodig (mag wel als je wilt). Onderwerp is niet van belang.
Nadat je de foto (foto's) hebt genomen in de PC verkleinen tot 900 pixels op de langste zijde. Vervolgens even verscherpen (bijvoorbeeld met USM, zie eerder) en foto opslaan. Let op dat de grootte van het bestand tussen de 200-300kb groot is. Tot slot de foto's plaatsen.
Ben benieuwd

Thanks! Ik ga vandaag toch even de stad in. Maar het verscherpen laat ik achterwege, omdat ik dat voorheen nog nooit gedaan heb met mijn foto's deze nabewerking.
Mag ik vragen waarom op ISO 200 en niet lager? Ik dacht dat je overdag gewoon ISO 100 kon nemen. Of is het verschil tussen ISO 100 en 200 verwaarloosbaar?
Ik heb trouwens alleen een 50mm prime en een 18-55 kitlens. Ik zal ze met de 18-55 kitlens maken.
Wordt vervolgd...

En dank voor alle reacties.