Het is 20 jul 2025 14:32

Ga naar pagina Vorige  1, 2

Auteur fotobewerkings probleem
 fotobewerkings probleem
BerichtGeplaatst: 10 nov 2010 15:16 
Lid
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
daar zit idd het verschil als het op het gezicht aankomt maar....op de armen zit in geen geval visagie, en toch zijn die zo verschillend van kleur tov de handen...

ik werk ook maar enkele minuten aan een foto hoor, of ik zou er wat speciaal van willen maken natuurlijk dan is het wat anders , voor de rest de basic dingetjes effe doorlopen en thats it...

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 fotobewerkings probleem
BerichtGeplaatst: 10 nov 2010 18:24 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
Jvs, toch nog maar even een reactie ook al had ik al afscheid genomen van dit topic.

1. Het origineel is de foto zoals deze uit de camera is gekomen.
2. De bewerkte versie is het resultaat van een (of meerdere) bewerking(en) uitgevoerd door (vaak) een individu op het origineel.

Als je na afloop van de bewerking aan ons vraagt waarom iets minder mooi is uitgevallen, dan kan dat dus heel goed door je bewerking gekomen zijn. In het verleden is al diverse malen aangetoond dat juist door de toegepaste bewerking een onbevredigend resultaat is behaald. De nabewerking kan hier dus ook de reden zijn geweest. Je kunt wel beweren dat dit ook op het origineel al zat, maar ook in het verleden is al vaker aangetoond dat op het origineel het probleem helemaal niet (zo duidelijk) aanwezig was. Door de toegepaste bewerking kan dit juist beter zichtbaar zijn geworden.

Zo kan ik me bijvoorbeeld voorstellen dat de aangebrachte make-up hier het verschil maakt. Ook kan ik me voorstellen dat reflectie van het licht op de omgeving dit verschil veroorzaakt en zo zijn er nog wel meer redenen te bedenken. Maar ja, doordat je het origineel hier niet wilt laten zien is het dus niet mogelijk om een goed antwoord op je vraag te geven. In het wilde weg gaan lopen gissen heeft helemaal geen zin, net zoals vanaf de bewerkte versie vaststellen wat de oorzaak nu is geweest.

Het toezenden van het origineel per PB (wat je dus wel naar Frans hebt gedaan) is voor mij geen optie. Iemand anders die later met hetzelfde probleem worstelt en op dit topic stuit komt dan nooit te weten of deze situatie voor hem/haar vergelijkbaar is en dus van toepassing is. Al met al, op deze manier wordt dit een topic waar toekomstige bezoekers niet zoveel aan hebben.

Dat het "not done" is om onbewerkte foto's op het net te zwieren, dat heb ik nog niet eerder gehoord, maar ik ben niet te oud om te leren. Waarom dit "not done" is snap ik niet en leg je ook niet uit.

Wat je volgens mij misschien beter niet kunt doen is om (als je beroepsmatig fotografeert) foto's waar je ontevreden over bent het daglicht te laten zien. Of dat het tonen van mislukte foto's hier op dit forum is, het sturen van de mislukte foto per PB (of email) naar iemand of het toch maar voor niks weggeven van printjes van de mislukte foto's. Je weet in al die gevallen niet wat zo'n persoon met jouw foto later nog eens gaat doen. Je bent vanaf het afgeven van de mislukte foto de controle over die foto kwijt en deze mislukte foto kan je met moeite opgebouwde reputatie schaden.

Vanuit het perspectief van het model bekeken kan ik me niet voorstellen wat nu beter is. Het tonen van het onbewerkte origineel, omdat het model op dit onbewerkte origineel er niet op haar "voordeligst op staat" of het tonen van een (in jouw ogen) een mislukt bewerkte foto; een foto waar het model er zeker niet op haar voordeligst op staat. In dit geval dus met (volgens jouzelf) verschillende tinten huidskleur (gezicht, armen, handen).

Als het model akkoord is gegaan met het op het net zwieren van deze mislukt bewerkte foto (ik neem aan dat je haar toestemming hier dan wel voor heb gevraagd) dan kan ik me voorstellen dan ze ook akkoord kan gaan met het tonen van het origineel als haar dat met hulp van anderen wel een mooi portretje op kan leveren...

Maar ja, genoeg hierover. Ik vind het allemaal wel best.
Ik wens je succes met de bewerking van deze foto. Ik kan je bij dit probleem helaas niet verder helpen. De oorzaak kan heel divers zijn, maar zonder bijvoorbeeld het origineel, de exif, de info over de situatie ter plekke van het nemen van de foto of de toegepaste workflow valt hier niet iets zinnigs over te zeggen. In het wilde weg maar een aantal zaken gaan roepen heeft mijns inziens geen zin :)

fotobewerkings probleem
BerichtGeplaatst: 10 nov 2010 19:43 
Lid

[color=#000000][/color]beste Henry
ik denk dat je mijn vraag totaal niet begrijpt dat is 1, lees eens goed de openingspost wat ik precies gevraagd heb....
ik heb niet gevraagd naar de oorzaak van dit euvel , ik vraag enkel hoe ik best in photoshop de kleurtint van bepaalde lichaamsdelen aanpas, zonder verlies van structuur...de rest hoef ik niet te weten sorry...

verder is het absoluut not done een onbewerkte versie op het net te zwieren , daar kan en zal geen enkel model mee kunnen lachen, vraag elke modelfotograaf en model wat zij ervan vinden...
als je met zulke toeren begint kan je het in de korste keren wel schudden , wat niet meer dan normaal is , ik doe erg veel shoots en kan me zulke dingen echt niet permiteren...waarom dat ik dat niet uitleg spreekt voor zich denk ik...niet?

btw: ik geef nooit "mislukte" foto's af aan het model!

voor elke foto die ik op eender welke manier publiek maak heb ik de toelating uiteraard, maar...dit geld geenzins voor onbewerkte versies....

spijtig dat je me daarom niet kan helpen maar ik kan op uw vraag helaas niet ingaan en zie het nut er totaal niet van in ook...

in je antwoord lees ik wel wat tegenstrijdigheden, ik citeer;

Wat je volgens mij misschien beter niet kunt doen is om (als je beroepsmatig fotografeert) foto's waar je ontevreden over bent het daglicht te laten zien. Of dat het tonen van mislukte foto's hier op dit forum is, het sturen van de mislukte foto per PB (of email) naar iemand of het toch maar voor niks weggeven van printjes van de mislukte foto's. Je weet in al die gevallen niet wat zo'n persoon met jouw foto later nog eens gaat doen. Je bent vanaf het afgeven van de mislukte foto de controle over die foto kwijt en deze mislukte foto kan je met moeite opgebouwde reputatie schaden

we zitten duidelijk niet op dezelfde golflengte lijkt me, maar ik respecteer zeker je mening en de moeite die je doet om uitgebreid te antwoorden, maar akkoord met wat je hier verteld kan ik helaas niet zijn

vriendelijke groet
JVS

fotobewerkings probleem
BerichtGeplaatst: 10 nov 2010 23:06 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Henry schreef:
Wat je volgens mij misschien beter niet kunt doen is om (als je beroepsmatig fotografeert) foto's waar je ontevreden over bent het daglicht te laten zien. Of dat het tonen van mislukte foto's hier op dit forum is, het sturen van de mislukte foto per PB (of email) naar iemand of het toch maar voor niks weggeven van printjes van de mislukte foto's. Je weet in al die gevallen niet wat zo'n persoon met jouw foto later nog eens gaat doen. Je bent vanaf het afgeven van de mislukte foto de controle over die foto kwijt en deze mislukte foto kan je met moeite opgebouwde reputatie schaden.

Ben ik het deels mee eens. Het uit handen geven van foto's is inderdaad onverstandig.

Maar je mag best een mislukte foto laten zien. Juist om anderen te laten zien dat je om te beginnen ook maar mens bent en ook kunt falen en daarnaast ook kunt vertellen wat er niet goed mee is.
Het ligt eraan wat je er mee doet. Een foto die mislukt is moet je niet presenteren als geweldig, maar het wil niet zeggen dat je er naar de buitenwereld niets mee moet/kan.

Hell, ik heb mislukte foto's prijzen zien winnen. Voorbeelden te over; Robert Capa bij de landing van de gealieerden in Normandie, Letiza Battaglia met de moord op Mattarella, de beelden uit de Zapruder film van de moord op Kennedy (dat zijn stills ok) en misschien wel de allerbekendste mislukte foto, de eerste foto van Niepce. Allemaal voorbeelden van foto's die gruwelijk afgekraakt zouden worden omdat er technisch totaal geen kwaliteit in zit. Maar stuk voor stuk foto's waar je voor het origneel een kapitaal neer moet tellen.

fotobewerkings probleem
BerichtGeplaatst: 11 nov 2010 06:58 
Lid

langs de ene kant mag je met een "mislukte" foto niet naar buiten komen maar je zou hem dan wel hier moeten plaatsen zelfs het origineel, anders kunnen ze niet helpen...????? beetje vreemd niet?

trouwens mijn vraag gaat in geen geval over een "mislukte foto" mijn vraag is een photoshop vraag , heel simpel en duidelijk....

fotobewerkings probleem
BerichtGeplaatst: 11 nov 2010 09:34 
Lid
Fotografie

Maar ik denk dat jouw photoshopprobleem in den basis wel bij jouw origineel ligt

fotobewerkings probleem
BerichtGeplaatst: 11 nov 2010 11:13 
Lid

zou kunnen maar daar gaat het in geen geval over he,

als er ergens op een foto een boom in de weg staat en er vraagd iemand hoe deze best weg te clonen gaat er toch ook niemand liggen zeuren over het origineel?

of dit probleem te voorkomen valt tijdens de shoot zelf doet niet ter zaken en is helemaal mijn vraag niet, de vraag is, hoe los ik dit op in fotoshop.
blijkbaar heel moeilijke vraag die ik hier stel , heel moeilijk...

ondertussen toch de oplossing al gevonden hoor, en gaat heel netjes nu.

fotobewerkings probleem
BerichtGeplaatst: 11 nov 2010 12:31 
Lid
Fotografie

jvs schreef:
iets waar ik geregeld tegenaan loop

jvs schreef:
of dit probleem te voorkomen valt tijdens de shoot zelf doet niet ter zaken en is helemaal mijn vraag niet, de vraag is, hoe los ik dit op in fotoshop.

En de volgende keer heb je het probleem dus weer. Moet je het weer in Photoshop oplossen.
Beter een probleem voorkomen en niet te hoeven nabewerken. Ik neem aan dat 40 foto's corrigeren niet in 10 minuten is gebeurd. Voorkom je het probleem bij het fotograferen al, dan kost je dat wat extra, maar bespaart je dat naderhand heel veel.

Maar we hoeven het dus niet over het maken van de foto en daarmee het voorkomen van de fout te hebben.
Ik neem aan dat je de door jou gevonden oplossingniet wil delen?

fotobewerkings probleem
BerichtGeplaatst: 11 nov 2010 19:56 
Lid
Fotografie

Wow, wat een ophef over het wel of niet tonen vh origineel :shock

ik moet zeggen dat ik volledig met JVS mee ga in de zin van dat dat "not done" is. Ik zal zelf ook never een foto posten waarvan ik vind dat hij nog veel nabewerking nodig heeft. Niet voor mijzelf en idd ook niet voor het model in questie.
Ik heb dan ook totaal geen probleem met het posten van de "bewerkte" foto want ook daar is het probleem duidelijk zichtbaar.
Zie de bewerkte foto gewoon als dé foto en probeer een oplossing voor het daar bestaande probleem te vinden. Het probleem zit hem denk ik ook duidelijk niet in de eerder uitgevoerde bewerkingen, want dat had TS wss zelf wel gezien. ( gezien de qualiteit van zijn posts is meneer geen beginner meer :D ).

Natuurlijk is het beter dit van te voren met licht en/of visagie op te lossen, maar ook ik heb wel eens een foto die ik erg goed vind, maar waar nét dat ene foutje in zit,..... Dit probeer je dan op te lossen in Ps,.... niets vreemds aan imo :blush

Al met al ,...... Niet zo vijandig naar elkaar toe joh :proost
Natuurlijk staat iedereen vrij te vragen naar het origineel,.... en dat zal ook uit de beste bedoelingen zijn, maar als TS aangeeft een duidelijke reden te hebben dit liever niet te doen,.... dan zal ik die reden ook simpelweg gewoon respecteren en het doen met de gegeven foto. Weet ik daar een oplossing voor dan post ik die ,.... weet ik er geen oplossing voor,... 1+1= ;)

Mijn idee was gewoon een Hue/sturation aanpassingslaag erop te leggen,... daar aan de schuiven te trekken tot het gewenste resultaat,... en vervolgens met een brush ( zachte, voor beter verloop ) het gedeelte te isoleren wat je moet hebben.

Peace :D :D

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 fotobewerkings probleem
BerichtGeplaatst: 11 nov 2010 20:53 
Lid

na heel dit topic doet het wel deugd dit te mogen lezen!
bedankt iedereen voor zijn inbreng!

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina Vorige  1, 2

Ga naar pagina Vorige  1, 2