Jvs, toch nog maar even een reactie ook al had ik al afscheid genomen van dit topic.
1. Het origineel is de foto zoals deze uit de camera is gekomen.
2. De bewerkte versie is het resultaat van een (of meerdere) bewerking(en) uitgevoerd door (vaak) een individu op het origineel.
Als je na afloop van de bewerking aan ons vraagt waarom iets minder mooi is uitgevallen, dan kan dat dus heel goed door je bewerking gekomen zijn. In het verleden is al diverse malen aangetoond dat juist door de toegepaste bewerking een onbevredigend resultaat is behaald. De nabewerking kan hier dus ook de reden zijn geweest. Je kunt wel beweren dat dit ook op het origineel al zat, maar ook in het verleden is al vaker aangetoond dat op het origineel het probleem helemaal niet (zo duidelijk) aanwezig was. Door de toegepaste bewerking kan dit juist beter zichtbaar zijn geworden.
Zo kan ik me bijvoorbeeld voorstellen dat de aangebrachte make-up hier het verschil maakt. Ook kan ik me voorstellen dat reflectie van het licht op de omgeving dit verschil veroorzaakt en zo zijn er nog wel meer redenen te bedenken. Maar ja, doordat je het origineel hier niet wilt laten zien is het dus niet mogelijk om een goed antwoord op je vraag te geven. In het wilde weg gaan lopen gissen heeft helemaal geen zin, net zoals vanaf de bewerkte versie vaststellen wat de oorzaak nu is geweest.
Het toezenden van het origineel per PB (wat je dus wel naar Frans hebt gedaan) is voor mij geen optie. Iemand anders die later met hetzelfde probleem worstelt en op dit topic stuit komt dan nooit te weten of deze situatie voor hem/haar vergelijkbaar is en dus van toepassing is. Al met al, op deze manier wordt dit een topic waar toekomstige bezoekers niet zoveel aan hebben.
Dat het "not done" is om onbewerkte foto's op het net te zwieren, dat heb ik nog niet eerder gehoord, maar ik ben niet te oud om te leren. Waarom dit "not done" is snap ik niet en leg je ook niet uit.
Wat je volgens mij misschien beter niet kunt doen is om (als je beroepsmatig fotografeert) foto's waar je ontevreden over bent het daglicht te laten zien. Of dat het tonen van mislukte foto's hier op dit forum is, het sturen van de mislukte foto per PB (of email) naar iemand of het toch maar voor niks weggeven van printjes van de mislukte foto's. Je weet in al die gevallen niet wat zo'n persoon met jouw foto later nog eens gaat doen. Je bent vanaf het afgeven van de mislukte foto de controle over die foto kwijt en deze mislukte foto kan je met moeite opgebouwde reputatie schaden.
Vanuit het perspectief van het model bekeken kan ik me niet voorstellen wat nu beter is. Het tonen van het onbewerkte origineel, omdat het model op dit onbewerkte origineel er niet op haar "voordeligst op staat" of het tonen van een (in jouw ogen) een mislukt bewerkte foto; een foto waar het model er zeker niet op haar voordeligst op staat. In dit geval dus met (volgens jouzelf) verschillende tinten huidskleur (gezicht, armen, handen).
Als het model akkoord is gegaan met het op het net zwieren van deze mislukt bewerkte foto (ik neem aan dat je haar toestemming hier dan wel voor heb gevraagd) dan kan ik me voorstellen dan ze ook akkoord kan gaan met het tonen van het origineel als haar dat met hulp van anderen wel een mooi portretje op kan leveren...
Maar ja, genoeg hierover. Ik vind het allemaal wel best.
Ik wens je succes met de bewerking van deze foto. Ik kan je bij dit probleem helaas niet verder helpen. De oorzaak kan heel divers zijn, maar zonder bijvoorbeeld het origineel, de exif, de info over de situatie ter plekke van het nemen van de foto of de toegepaste workflow valt hier niet iets zinnigs over te zeggen. In het wilde weg maar een aantal zaken gaan roepen heeft mijns inziens geen zin