Reko schreef:
PS. mijn citaat komt van de zelfde plek als jou link.
Ebbot schreef:
Foto's hoef je nooit te wissen. Foto's van straatbeeld mag je altjid maken.
Publiceren is wat anders. Plaatsen op een forum ter beoordeling is ook publiceren. Zelfs een afdrukje laten zien aan vrienden is publiceren.
Maar gewoon in je verzameling laten zitten mag. Al is natuurlijk de vraag of je dat nog wel wilt.
De kans dat je vergeet dat je geen toestemming hebt is groot. Of dat als je overlijdt en je erfgenamen krijgen de foto's en willen er wat mee doen ofzo... (Niet meteen uitproberen hoor!

)
Het gaat trouwens om herkenbare gezichten. Ik betwijfel bij deze foto of ik uit 5 verschillende dames die op elkaar lijken ik zonder te spieken kan zeggen welke van die dames het is geweest, op de foto.
Klopt, wissen hoeft niet, maar je kunt er een hoop ellende mee voorkomen (boze mensen omdat ze niet op de foto willen staan zijn niet altijd even redelijk

). Het herkenbare gezichten verhaal is ten dele waar. Wanneer iemand een andere heel herkenbaar iets heeft, dat kan een houding zijn of bijvoorbeeld een moedervlek die zonder twijfel bij die persoon hoort, dan kan dit gelijk gesteld worden aan een gezicht. En het gaat er niet om of wildvreemde het gezicht kunnen herkennen uit een line-up, maar juist of bekende van de geportretteerde het gezicht herkennen.
Reko schreef:
Wolves fotografie schreef:
Mijn mening over het portretrecht en straatfotografie: vraag nadat je de foto hebt gemaakt alsnog even toestemming en wees bereid om de foto in het bijzijn van de geportretteerde te wissen als die geen toestemming geeft.
Met alle respect, het gaat natuurlijk niet om jou mening over portretrecht maar om wettelijke rechts regels. Natuurlijk is het goed er zelf een mening over te hebben. Maar dan gaat het meer om persoonlijke waarden en normen.
Natuurlijk gaat het om de wet, daarover zijn we het denk ik helemaal eens! Wat ik meer bedoelde (en van daar dat ik schreef "mijn mening") is hoe ik persoonlijk de wettelijke verplichte toestemming regel in omgekeerde volgorde. Dit doe ik aangezien je in de gewone volgorde mensen krijgt die speciaal gaan staan voor de foto en dan is je mooie fotomoment verdwenen.
Reko schreef:
Wolves fotografie schreef:
Officieel moet de toestemming zwart op wit worden gegeven met handtekening.
Dat is zeker zo verstandig en raad ik ook aan. Maar then again..... een mondelinge overeenkomst is ook een overeenkomst.
Wanneer je op straat een foto van iemand maakt en je komt vervolgens meteen met een quit claim aan zodra er toestemming wordt gegeven, dan zal menig mens de toestemming gelijk weer intrekken. Dit is niet iets dat ik verwacht of alleen zelf mee heb gemaakt, maar ook wat ik hoor van collega's. Mensen vinden mondeling toestemming geven veel minder "eng" dan hun handtekening op een stuk papier zetten.
Een mondelinge overeenkomst tussen twee meerderjarige personen is idd bindend. Het probleem is dat deze overeenkomsten heel moeilijk te bewijzen zijn...