Het is 23 mei 2025 17:43

Plaats hier je foto's die je wel met de leden wilt delen, maar waar je geen beoordeling over wenst te krijgen.

Auteur Effe checken.
 Effe checken.
BerichtGeplaatst: 24 nov 2010 01:43 
Lid
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Fotografie

Vriendelijke groet

Pim

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Effe checken.
BerichtGeplaatst: 24 nov 2010 23:08 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Ik vind deze foto zeker wel wat hebben :up (had van mij ook zo ter beoordeling gemogen, daar is hij m.i. goed genoeg voor).
Wanneer het "zo maar een straatfoto" is, dus wanneer je de dame in kwestie niet kent, pas dan wel op voor het portretrecht dat op de foto rust! Alhoewel ik mij niet kan voorstellen dat de geportretteerde hier een probleem mee heeft. Misschien heb je trouwens best toestemming (achteraf) gevraagd en dan is mijn opmerking helemaal overbodig... Dan moet je het maar als niet geschreven beschouwen. :P

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Effe checken.
BerichtGeplaatst: 24 nov 2010 23:37 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Nee
Zal wel een dom blondje zijn, maar ik ben al een paar langs geweest ik snap het beeld echt niet :blush

Effe checken.
BerichtGeplaatst: 24 nov 2010 23:42 
Lid
Fotografie

Wolves fotografie schreef:
Ik vind deze foto zeker wel wat hebben :up (had van mij ook zo ter beoordeling gemogen, daar is hij m.i. goed genoeg voor).
Wanneer het "zo maar een straatfoto" is, dus wanneer je de dame in kwestie niet kent, pas dan wel op voor het portretrecht dat op de foto rust! Alhoewel ik mij niet kan voorstellen dat de geportretteerde hier een probleem mee heeft. Misschien heb je trouwens best toestemming (achteraf) gevraagd en dan is mijn opmerking helemaal overbodig... Dan moet je het maar als niet geschreven beschouwen. :P

Zie mijn citaat in een van pim zijn voorgaande topics:
http://www.photodrome.nl/forum/viewtopic.php?f=4&t=26262

Ik vind de foto weer een leuke dosis straat humor hebben! Goed gezien! :up

Effe checken.
BerichtGeplaatst: 25 nov 2010 00:43 
Lid
Fotografie

Helemaal top! :up

Effe checken.
BerichtGeplaatst: 25 nov 2010 00:55 
Lid
Fotografie

Volgens mij heeft ze echt alle kleding van de paspop in haar tas zitten... :rof

Effe checken.
BerichtGeplaatst: 25 nov 2010 02:43 
Lid
Fotografie

Reko schreef:

Zie mijn citaat in een van pim zijn voorgaande topics:
http://www.photodrome.nl/forum/viewtopic.php?f=4&t=26262

Ik vind de foto weer een leuke dosis straat humor hebben! Goed gezien! :up
Tja het portretrecht is altijd een discussiepunt. Een hele tijd geleden heeft een newbie een foto (haar eerste post) hier op het forum gezet die echt heel vervelend was voor de geportretteerde (zij had de foto gemaakt zonder dat de man in kwestie het wist en hij stond echt voor gek! :nee) Toen heb ik meteen gewezen op het portretrecht en heb gelukkig ook veel bijval gekregen. De foto is uiteindelijk door Wendy (die toen nog beheerder was :DD) weggehaald en zij heeft bij mededelingen ook een link geplaatst naar het artikel op de site van de FotografenFederatie. Helaas blijkt na de veranderingen op hun site het artikel over het portretrecht niet meer te bestaan (of bereikbaar te zijn) dus ik heb net de link naar Wikipedia daar geplaatst: DEZE

Mijn mening over het portretrecht en straatfotografie: vraag nadat je de foto hebt gemaakt alsnog even toestemming en wees bereid om de foto in het bijzijn van de geportretteerde te wissen als die geen toestemming geeft. Officieel moet de toestemming zwart op wit worden gegeven met handtekening. Dat regel ik bij modellen en klanten die toestemming geven altijd dmv een quit claim, maar voor straatfotografie vind ik dat weer een beetje te ver gaan... Maar dit is puur mijn mening. ;)

Effe checken.
BerichtGeplaatst: 25 nov 2010 20:54 
Lid
Fotografie

Foto's hoef je nooit te wissen. Foto's van straatbeeld mag je altjid maken.
Publiceren is wat anders. Plaatsen op een forum ter beoordeling is ook publiceren. Zelfs een afdrukje laten zien aan vrienden is publiceren.
Maar gewoon in je verzameling laten zitten mag. Al is natuurlijk de vraag of je dat nog wel wilt.
De kans dat je vergeet dat je geen toestemming hebt is groot. Of dat als je overlijdt en je erfgenamen krijgen de foto's en willen er wat mee doen ofzo... (Niet meteen uitproberen hoor! :DD)

Het gaat trouwens om herkenbare gezichten. Ik betwijfel bij deze foto of ik uit 5 verschillende dames die op elkaar lijken ik zonder te spieken kan zeggen welke van die dames het is geweest, op de foto.

Effe checken.
BerichtGeplaatst: 25 nov 2010 21:05 
Lid
Fotografie

Ebbot, gewoon letten op de vrouw met een plastic tas van Clous :D

Effe checken.
BerichtGeplaatst: 25 nov 2010 22:42 
Lid
Fotografie

Mijn mening over het portretrecht en straatfotografie: vraag nadat je de foto hebt gemaakt alsnog even toestemming en wees bereid om de foto in het bijzijn van de geportretteerde te wissen als die geen toestemming geeft.

Met alle respect, het gaat natuurlijk niet om jou mening over portretrecht maar om wettelijke rechts regels. Natuurlijk is het goed er zelf een mening over te hebben. Maar dan gaat het meer om persoonlijke waarden en normen.

Een foto van mensen op straat wissen als men er achteraf bezwaar tegen heeft, zou ik persoonlijk ook doen. Maar dit kan je niet verplicht worden.

Officieel moet de toestemming zwart op wit worden gegeven met handtekening.

Dat is zeker zo verstandig en raad ik ook aan. Maar then again..... een mondelinge overeenkomst is ook een overeenkomst.

PS. mijn citaat komt van de zelfde plek als jou link.

Effe checken.
BerichtGeplaatst: 26 nov 2010 06:26 
Lid
Fotografie

Reko schreef:
PS. mijn citaat komt van de zelfde plek als jou link.
:hihi :blush

Ebbot schreef:
Foto's hoef je nooit te wissen. Foto's van straatbeeld mag je altjid maken.
Publiceren is wat anders. Plaatsen op een forum ter beoordeling is ook publiceren. Zelfs een afdrukje laten zien aan vrienden is publiceren.
Maar gewoon in je verzameling laten zitten mag. Al is natuurlijk de vraag of je dat nog wel wilt.
De kans dat je vergeet dat je geen toestemming hebt is groot. Of dat als je overlijdt en je erfgenamen krijgen de foto's en willen er wat mee doen ofzo... (Niet meteen uitproberen hoor! :DD)

Het gaat trouwens om herkenbare gezichten. Ik betwijfel bij deze foto of ik uit 5 verschillende dames die op elkaar lijken ik zonder te spieken kan zeggen welke van die dames het is geweest, op de foto.
Klopt, wissen hoeft niet, maar je kunt er een hoop ellende mee voorkomen (boze mensen omdat ze niet op de foto willen staan zijn niet altijd even redelijk :P). Het herkenbare gezichten verhaal is ten dele waar. Wanneer iemand een andere heel herkenbaar iets heeft, dat kan een houding zijn of bijvoorbeeld een moedervlek die zonder twijfel bij die persoon hoort, dan kan dit gelijk gesteld worden aan een gezicht. En het gaat er niet om of wildvreemde het gezicht kunnen herkennen uit een line-up, maar juist of bekende van de geportretteerde het gezicht herkennen.

Reko schreef:
Mijn mening over het portretrecht en straatfotografie: vraag nadat je de foto hebt gemaakt alsnog even toestemming en wees bereid om de foto in het bijzijn van de geportretteerde te wissen als die geen toestemming geeft.

Met alle respect, het gaat natuurlijk niet om jou mening over portretrecht maar om wettelijke rechts regels. Natuurlijk is het goed er zelf een mening over te hebben. Maar dan gaat het meer om persoonlijke waarden en normen.
Natuurlijk gaat het om de wet, daarover zijn we het denk ik helemaal eens! Wat ik meer bedoelde (en van daar dat ik schreef "mijn mening") is hoe ik persoonlijk de wettelijke verplichte toestemming regel in omgekeerde volgorde. Dit doe ik aangezien je in de gewone volgorde mensen krijgt die speciaal gaan staan voor de foto en dan is je mooie fotomoment verdwenen.

Reko schreef:
Officieel moet de toestemming zwart op wit worden gegeven met handtekening.

Dat is zeker zo verstandig en raad ik ook aan. Maar then again..... een mondelinge overeenkomst is ook een overeenkomst.
Wanneer je op straat een foto van iemand maakt en je komt vervolgens meteen met een quit claim aan zodra er toestemming wordt gegeven, dan zal menig mens de toestemming gelijk weer intrekken. Dit is niet iets dat ik verwacht of alleen zelf mee heb gemaakt, maar ook wat ik hoor van collega's. Mensen vinden mondeling toestemming geven veel minder "eng" dan hun handtekening op een stuk papier zetten.

Een mondelinge overeenkomst tussen twee meerderjarige personen is idd bindend. Het probleem is dat deze overeenkomsten heel moeilijk te bewijzen zijn...

Effe checken.
BerichtGeplaatst: 26 nov 2010 10:25 
Lid

Met belangstelling voorgaande gelezen. Toch vind ik het merkwaardig dat juist mijn foto's deze reacties oproepen. Zie op dit forum o.a een prachtige foto van een jongetje uit het armste land ter wereld al een tijdje voorbij schuiven. Tevens ook vele grappige baby plaatjes,of je het prettig vind je zelf over een aantal jaren zo terug te zien.......
Het blijft een moeilijke kwestie.

Voor de overige reacties ook mijn dank.

Met vriendelijke groet

Pim

Effe checken.
BerichtGeplaatst: 26 nov 2010 11:52 
Lid
Fotografie

Je hebt wel geljk Pim.
Ik zie ook wel een foto's voorbijgaan waarvan ik mij afvraag of er toestemming gevraagd wordt.
Maar het is andersom ook wel fatsoenlijk om ervan uit te gaan dat het wèl gevraagd is.
Ik denk dat het ook te maken heeft dat je nieuw hier bent en men je nog niet goed genoeg kent.
De vraag is namelijk wel degelijk vaker over de toonbank gerold hier.

Babyplaatjes gepost door ouders zijn per definitie met toestemming geplaatst.
Maar idd, ik kan mij voorstellen dat als het kind later groot wordt en zichzelf in een genante babypose ziet, toch wel wat rode oortjes krijgt en het er uiteindelijk niet mee eens is.
Maar de wettelijke regeltjes zeggen dat als de ouders het goed vinden als je nog baby bent, dat het dan niet erg is.
De mogelijke ruzietjes thuis zijn dan ook hun verantwoording.

Lastig blijft het altijd.

Effe checken.
BerichtGeplaatst: 26 nov 2010 12:07 
Lid

Ebbot,bedankt voor je antwoord. Hoop dat mijn werk hier een weinig bekend wordt.
Blijf in RATJETOE posten.

Met vriendelijke groet

Pim

Effe checken.
BerichtGeplaatst: 27 nov 2010 02:49 
Lid
Fotografie

pim schreef:
Met belangstelling voorgaande gelezen. Toch vind ik het merkwaardig dat juist mijn foto's deze reacties oproepen. Zie op dit forum o.a een prachtige foto van een jongetje uit het armste land ter wereld al een tijdje voorbij schuiven. Tevens ook vele grappige baby plaatjes,of je het prettig vind je zelf over een aantal jaren zo terug te zien.......
Het blijft een moeilijke kwestie.

Voor de overige reacties ook mijn dank.

Met vriendelijke groet

Pim
Ik ben natuurlijk degene die begon over het portretrecht. Je voorgaande foto, waar ook al een discussie over het portretrecht stond, had ik op dat moment nog niet gezien. De reden dat ik hierover begon was niet omdat je een newbie bent, maar omdat het een straatfoto betreft. Veel fotografen staan er helemaal niet bij stil dat ze zo'n foto alleen na toestemming mogen plaatsen, vandaar. Ik heb wel vaker een opmerking bij mensen geplaatst dus ik doe het echt niet alleen bij jou. :D De foto met koters worden meestal geplaatst of door ouders en die mogen tot het koter 18 jaar is bepalen of er toestemming wordt gegeven zoals Ebbot ook al uitlegde of ze worden veelal geplaatst door fotografen die meer beroepsmatig bezig zijn en ik ga er van uit dat die "alles" weten over portretrecht (en aanverwante rechtsgebieden). "De foto van een jongetje uit het armste land ter wereld" is dacht ik met toestemming gemaakt, als we tenminste dezelfde foto in gedachte hebben. In dat soort landen wordt er meestal veel makkelijker toestemming gegeven dan in de Westerse landen.

Ik vind het wel heel jammer dat je je foto's in Ratjetoe blijft plaatsen. Wanneer je niet wilt dat je werk bekend wordt, kun je beter niet plaatsen, want zoals je merkt wordt hij in Ratjetoe ook bekeken. Daar komt bij dat ik het in ieder geval een heel goede foto vind en niet snap waarom je hem niet in een beoordelingstopic plaatst. Van eventuele kritieken kun je immers alleen maar leren en andere kunnen ook van jouw werk leren. En nogmaals ik denk dat de kritiek best mee zal vallen. Ik zou je zelfs aanraden deze foto een keer in te sturen voor de weekfoto. Er doen meestal weinig van dit genre foto's mee dus misschien wordt dat best wel gewaardeerd!

Effe checken.
BerichtGeplaatst: 27 nov 2010 21:25 
Lid
Fotografie

-knip-
De reden dat ik hierover begon was niet omdat je een newbie bent, maar omdat het een straatfoto betreft. Veel fotografen staan er helemaal niet bij stil dat ze zo'n foto alleen na toestemming mogen plaatsen, vandaar.
-knip-
Ik vrees dat dat niet helemaal waar is.
Van dezelfde (eerder genoemde) wikipedia-link plus een gequote wetsartikel:
Wikipedia schreef:
Portretten die niet in opdracht zijn gemaakt
De regels
Als de afbeelding niet in opdracht van of ten behoeve van de afgebeelde persoon is gemaakt, is het portretrecht beperkt. De afgebeelde persoon kan zich dan alleen maar verzetten tegen publicatie (openbaarmaking), voor zover die persoon een redelijk belang heeft om zich daartegen te verzetten. Er is geen grond om het maken van de foto zelf te verbieden. In de woorden van de Auteurswet 1912:
Is een portret vervaardigd zonder daartoe strekkende opdracht, den maker door of vanwege den geportretteerde, of te diens behoeve, gegeven, dan is openbaarmaking daarvan door dengene, wien het auteursrecht daarop toekomt, niet geoorloofd, voor zover een redelijk belang van den geportretteerde of, na zijn overlijden, van een zijner nabestaanden zich tegen de openbaarmaking verzet.

Het gaat dus andersom: publicatie mag, tenzij er bezwaar gemaakt wordt.

De daarop volgende discussie is dan "Wanneer gaat iemand bezwaar maken en in hoeverre ben je meldplichtig om te zeggen dat het gepubliceerd wordt?"...
En die is lastig, heel lastig.

Effe checken.
BerichtGeplaatst: 27 nov 2010 23:02 
Lid

Ik vind het wel heel jammer dat je je foto's in Ratjetoe blijft plaatsen. Wanneer je niet wilt dat je werk bekend wordt, kun je beter niet plaatsen, want zoals je merkt wordt hij in Ratjetoe ook bekeken. Daar komt bij dat ik het in ieder geval een heel goede foto vind en niet snap waarom je hem niet in een beoordelingstopic plaatst. Van eventuele kritieken kun je immers alleen maar leren en andere kunnen ook van jouw werk leren. En nogmaals ik denk dat de kritiek best mee zal vallen. Ik zou je zelfs aanraden deze foto een keer in te sturen voor de weekfoto. Er doen meestal weinig van dit genre foto's mee dus misschien wordt dat best wel gewaardeerd![/quote]

Ik vind het al best als er naar mijn plaatjes wordt gekeken. Dat is in feite mijn enigste motivatie.
Ik wil best wel in een andere rubriek plaatsen en kritiek mag ook maar.............
wat moet ik er mee? Klinkt misschien arrogant maar mijn plaatjes van 35 jaar geleden zijn vergelijkbaar met de huidige (weinig ontwikkeling dus LOL).
Of anderen iets van mij kunnen leren? Ik weet dat niet natuurlijk.
Verder gebruik ik mijn werk nooit om iets te winnen of als beste beoordeeld te worden.
Behalve mensen fotografie heb ik in de stad nog meer aandachtsgebieden. Probeer vanavond hiermee een beginnetje te maken.
Nu kijken naar ander ingezonden werk.

Met vriendelijke groet

Pim

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp