Naar aanleiding van een bewerking die ik toegepast heb op
een foto van Jochenvde kreeg ik de vraag of ik hier een tutorial van wilde maken.
Bij deze dus.
Het gaat hier om het corrigeren van de perspectief vertekening die je vaak tegenkomt wanneer je hoge objecten fotografeert.
Omdat de afstand van de bovenkant van het object (gebouw bijv) tot de lens groter is dan die van de onderkant van het object tot de lens krijg je vertekening.
Hierdoor lijkt het geheel scheef te staan en van de kijker weg te "leunen".
Dit effect kun je in photoshop (oid) corrigeren.
Als je dit doet krijg je aan de zijkanten van de foto stukken die wegvallen die weer opgevuld moeten worden of moeten worden weg-gecropt.
Afijn, kijk en leer
1:
Open de afbeelding in photoshop.

2:
Om de laag te kunnen transformeren moeten we deze eerst "los maken"
Een achtergrondlaag is vergrendeld en kan niet getransformeerd worden.
Klik met de rechtermuisknop op de achtergrond laag en klik op "nieuwe laag uit achtergrond" (dubbelklikken op de laag werkt ook)
Geef de laag een naam naar keuze en druk op "ok"

3:
Deze "losse" laag kan nu getransformeerd worden, de volgende stap is om de perspectief-vertekening te corrigeren.
Ga naar "Bewerken ----> Transformatie" en klik op "perspectief"

4:
Er verschijnt een "bounding box" (NL term weet ik niet) om de afbeelding met 8 vierkantjes waarmee je de bounding box kunt transformeren.
Houdt met de linkermuisknop het hoekpunt linksboven vast en sleep dit naar binnen.
Het tegenoverliggende hoekpunt zal vanzelf mee naar binnen gaan.
Doe dit ook met het hoekpunt linksonderin net zolang totdat het beeld je bevalt.

Zoals je ziet is het perspectief nu gecorrigeerd, de muren staan weer mooi recht en alles oogt natuurlijk.
Maar nu hebben we 2 lege stukken in de hoeken...
Dit kunnen we oplossen met de functie "perspectiefpunt".
5:
Eerst maken we een nieuwe laag door onderin het laag venster op het vierkantje te klikken.
Geef de laag een naam naar keuze en klik op "ok"

De bewerking die we met "perspectiefpunt" gaan uitvoeren maken we op deze nieuwe laag zodat we achteraf heel makkelijk de kleur en lichtheid van deze laag kunnen aanpassen.
6:
Zorg dat de nieuwe laag geselecteerd is door er eenmaal op te klikken
Klik op "filter" en dan "perspectiefpunt"

7:
De afbeelding opent in een nieuwe venster.
Nu moeten we een referentiekader gaan maken zodat we straks in perspectief kunnen clonen.
Selecteer het 2e gereedschap van boven (vlak maken).
De gehele vloer van dit station bestaat uit een herhaling van hetzelfde patroon, om dit door te kunnen trekken moeten we eerst een referentiekader maken om een gedeelte van dat patroon.
Zoom flink in op de foto en klik met links op een punt in de afbeelding.
Maak een vierkant/rechthoek om datgene wat je als referentiepunt wilt gebruiken.
Wanneer je het laatste punt gemaakt hebt verschijnt er een raster in het zojuist gemaakte vierkant.

8:
Zoom nu flink uit en rek het zojuist gemaakte kader in alle 4 de richtingen uit zodat hij de gehele vloer beslaat en eigenlijk nog een stuk erbuiten steekt.