Het is 21 jul 2025 10:44

Ga naar pagina Vorige  1, 2

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur Kinderdijkse molens
 Kinderdijkse molens
BerichtGeplaatst: 14 jan 2011 14:02 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
De foto is genomen op 28mm en daar heeft hij tot en met 50mm de beste performance op f/11 liggen misschien net iets daaronder, maar f/8 zit daar niet veel onder dus is f/16 de doorlopende trap en is dus niet sprake van Diffractie onscherpte.

De body van de 40D heeft een aantal setting, die ik zou veranderen waaronder ruisonderdrukking staat aan, en ik vind die minder dan pakketten achteraf mee werken. Het is een feature net zoals longexposure noise reduction die ik nooit gebruik op canon bodies, liever in de postprocessing. Ook al is er sprake van lage ISO en zelfs beter de ISO200 tov 100, die een softwarematige verlaging is, en de HighTone of lihgt priority die aanstaat verbeteren detaillering. Gelijk aan de Nikon Active D Lighting.

Ik heb de JPG geimporteed in LR en een 100% crop waaruit blijkt dat het niet slecht is maar ook niet super. En dat de scherpte als er in JPG geschoten blijft worden misschien op een hoger niveau gezet kan worden in de picturestyle setting, een waarde van 5 of 6 kan best.

Deze lens staat uiteraard niet bekend als de scherpste op aarde en zeker ook niet omdat het een mega zoom betreft. Verder is het onderwerp ook niet handig want een dergelijke lucht met die kale bomen is vragen om CA en dus correctie van de JPG bewerking in camera.

Dus een aantal voorbeelden dat het in vergelijk met de test foto wel beter kan. En eerder idd aan het verscherpen of beter gezegd het ontbreken daarvan of de verkeerde methode daarvan ligt. Wat ik niet 100% kan waarmaken aangezien ik met de test foto van af een stabiele ondergrond en zelf ontspanner opname gewerkt heb.

1 100% crop niets aan gedaan na import LR als JPG.
Fotografie

2 Alleen verkleind zonder mutaties naar 900x900 in LR van de JPG
Fotografie

3 Verscherping in LR, plus lenscorrectie profiel en verder geen export verscherping in LR van de JPG op 900x900 verkleind.
Fotografie

4 gelijk aan foto 3 echter in de export settings de Extra scherm verscherping aangezet.
Fotografie
Kijk zelf even voor de verschillen

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Kinderdijkse molens
BerichtGeplaatst: 14 jan 2011 14:10 
Lid
Fotografie

Verkleind ed door Zwabber.

Fotografie

Mijn lenscorrectie, miniem verscherpte versie uit LR, met bij de export extra scherm verscherping op standaard en verkleining naar 900x900

Fotografie

Er zit dus een behoorlijk verschil in na bewerken lijkt me. Ook al is het dus niet de allerbeste lens op aarde, het kan beter.

Dus verscherping omhoog in de picturstyle of RAW schieten en nabewerken. En dan liever met LR of Photoshop Elements dan GIMP ed. blijkbaar of daar moeten de settings aangepast worden als ook de ervaring. Maar ik werk niet met die software en kan daar dus geen zinnig woord over kwijt.

Kinderdijkse molens
BerichtGeplaatst: 14 jan 2011 14:28 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
:shock Wat een verschil!

Ok het zit em dus in de bewerking. Buiten het feit dat ik nog maar een superbeginner ben :rof .
Conclusie is eigenlijk, camera en lens zijn goed (lens niet geweldig) het ligt aan mij en de bewerking. Lijkt me goed....veel oefenen dus!

Over de instellingen van de camera ga ik eens een topic openen in het daarvoor bestemde gedeelte :D heb ineens nog meer vragen :D ook over de bewerking dus :)

@Duckie bedankt voor je hulp, wordt zeer gewaardeerd!

Ps picturestyle staat inmiddels op scherper, waarde 5! Bewerken (althans poging daartoe :rof ) doe ik in PSE7.

Kinderdijkse molens
BerichtGeplaatst: 14 jan 2011 14:43 
Lid
Fotografie

Nog een tip: gebruik minder compressie, de foto's zijn nu minder dan 50kb en dat is op deze grootte toch wel te weinig. Probeer de bestandsgrootte de volgende keer niet lager dan 150-200 kb te laten komen.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina Vorige  1, 2

Ga naar pagina Vorige  1, 2