heb 2 superzooms gehad, een tamron en een sigma, ik vond het wel meevallen met die ´onscherpte´hoor..het is natuurlijk niet allemaal even ragscherp als een toplens, maar daar is de prijs ook naar. ik vond het altijd wel handig, om zo´n wandellens mee te nemen, leuk voor op vakantie, niet hoeven wisselen, en toch nog redelijk bereik hebben. zie me de berg al opgaan met een vette prime-tele zeg..
superzooms moet je dan ook niet gaan vergelijken met topglaswerk, want dan kom je altijd bedrogen uit, maar dat wil niet zeggen dat ze bagger zijn.. de kwaliteiten en tekortkomingen van je materiaal kennen is werkt veel beter. als je over de grenzen gaat, is de lens niet meteen een prul, maar dan heb je dingen willen doen, waarvoor het ding in the first place nooit voor gemaakt was..
een rallywagen met een topcoureur erin, zet ook snellere tijden neer, als mij met een tweedehands stationwagen en een berg gebrek aan talent. maar geef mij de station maar, want die is voor alledaags gebruik, en die rallywagen is leuk, maar voor mij niet praktisch..