Het is 20 jul 2025 11:05

Auteur Fotoscherm
 Fotoscherm
BerichtGeplaatst: 15 jan 2011 19:04 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Hallo,
Ik wil graag een extern monitor gaan aanschaffen omdat ik niet echt tevreden ben over mijn laptop scherm. Ik heb hem laatst naast het Imac scherm van mijn broer gehouden.

Ik had een heel mooi Samsung scherm, maar dat kan ik niet kalibreren omdat de instelmogelijkheden software matig zijn, en de software alleen werkt op fysieke grafische kaarten van bepaalde types die voroal niet in laptops zitten.

Nu heb ik niet zo heel veel geld, dus wilde kijken voro een 2de handsje. Heb ik voor mijn huis tuin en keuken gebruik perse zo'n heel duur scherm nodig met zoveel kleuren etc? Ik ben even de naam van dit soort schermen?

Of zou ik ook een leuke ander meer gewoon scherm kunnen kopen dat ik dan kalibreer?

Groet Niels

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Fotoscherm
BerichtGeplaatst: 15 jan 2011 19:25 
Lid
Fotografie

Volgens mij kun je ook een betere calibratie set kopen. Ik had een Spyder Express, maar heb nu al een jaar of 4 een Pantone Huey. Die zelf de settings veranderd, rekening houdt met het omgevings licht en veel meer patronen controleert.

Maar je wilt een IPS en geen TN paneel. TN panelen zitten in de goedkopere schermen maar hoeft niet slecht te zijn. Ik heb er ook een en wel een die goed, is maar dat is in TN panelen land wel redelijk zeldzaam. Oudere panelen van voor de IPS zijn PVA schermen.

TN schermen zijn oa sneller en vooral lichter maar worden meer door gamers geapprecieerd ivm de responce en geen ghosting.

Het nadeel is voornamelijk dat je recht voor je scherm moet zitten en het scherm ook naar je zelf moet kantelen. Maar als je goed calibreert en je niet iedere 30 seconde in een andere houding gaat zitten valt het best mee.

Ik zou toch een andere calibratie overwegen. Mijn Laptop, Acer, Toshiba en Samsung, als ook TV en TFT scherm van Samsung kan ik er goed op en mee calibreren. Zonder dat ik iets aan de settings van het scherm of videokaart hoef aan te passen.

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Fotoscherm
BerichtGeplaatst: 15 jan 2011 19:58 
Lid
Fotografie

Het maakt niets uit welke calibratie ik heb.. Het scherm wordt niet door mijn computer herkent. Met als gevolg dat er geen software achter het scherm zit.

Ik heb uitgezocht hoe dit zit, maar het komt er op neer dat de software niet meer wordt geupdate voor mijn type grafische kaart.

Zonder software is het onmogelijk om het scherm in te stellen, want de calibratie gebruikt uiteindelijk ook die software om het scherm in te stellen.

Ik ben er uren mee bezig geweest, en heb zelf geen spyder express maar een Spyder pro of zelfs de elite dat weet ik niet zeker.

Het scherm staat nu een jaar ongebruikt op mijn bureau, en dat is wel wat jammer. Een andere calibratie kost 190 euro. Een ander scherm kost tweedehands max 100 euro.
Terwijl de calibratie die ik heb prima werkt op alle andere schermen die ik er mee gedaan heb. (behalve mijn laptop)

Fotoscherm
BerichtGeplaatst: 15 jan 2011 21:30 
Lid
Fotografie

ik dacht dat ge drivers kunt downloaden van het internet, en ook voor schermensoftware...maar ik ben geen kei in dat soort zaken.

Fotoscherm
BerichtGeplaatst: 15 jan 2011 21:33 
Lid
Fotografie

Ik weet het wel zeker.. Maar als die software niet compatible is met de hardware van je computer, en de software die dat wel is niet compatible met het scherm, dan heb je daar dus niks aan. Een deel is mij gelukt, maar het probleem is dat mijn calibratie detecteerd dat ik zelf dingen kan instellen, maar juist het programma dat deze knoppen bevat werkt niet op de grafische kaart.
Er zitten geen fysieke knoppen op het scherm, dus zitten de knoppen in het software programma.

Dus je hebt wel gelijk, maar het werkt dus niet. Op een pc zou het prima gaan want die grafische kaarten herkent die wel allemaal.

Fotoscherm
BerichtGeplaatst: 15 jan 2011 21:42 
Lid
Fotografie

ja..maar ook wou ik je zeggen : past beter je titel aan : het is beeldscherm en niet fotoscherm Nagtie

Fotoscherm
BerichtGeplaatst: 15 jan 2011 21:53 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Dat is Gronings dialect AJL ;)

Fotoscherm
BerichtGeplaatst: 15 jan 2011 23:20 
Lid
Fotografie

Ehhh.... Ik maak mij nooit zo druk over het scherm. Er zal vast en zeker verschil zitten in kwaliteit tussen een speciaal voor fotografie-scherm en een willekeurig beeeldscherm. Ik heb inmiddels alles hier gecinverteerd naar Apple en daar niet gekozen voor de mac mini waar je een apart scherm naar keuze aan kan koppelen. Ik kan je dus niet helpen :(

Fotoscherm
BerichtGeplaatst: 25 feb 2011 04:27 
Lid
Fotografie

Een nogal late reactie..
De apple schermen zijn erg goed, enige nadeel is dat er een glasplaat voor zit, deze kan reflectie geven.

Ik ben nu toch weer 2de hands op zoek, ik kom toch uit op Eizo 2de hands.. Maar nu kan ik juist bij een aantal Eizo schermen slecht zien of IPS/PVA of TN is. Kan ik er bij Eizo van uitgaan dat het goed is?

Ik kan een oude Eizo L350 kopen voor niet te veel geld. Het was ooit een high end scherm van 1200 euro

Fotoscherm
BerichtGeplaatst: 28 feb 2011 00:22 
Lid
Fotografie

Kan iemand als nog de vraag over eizo beantwoorden? Het gast nu over een ander scherm maar wel eizo.

Fotoscherm
BerichtGeplaatst: 28 feb 2011 00:34 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Niels ik heb niet al het voorgaande gelezen, dus misschien schrijf ik wel iets dubbel hoor, maar wanneer je echt een super goed scherm wilt hebben, moet je voor de CG-serie gaan van Eizo. Dit zijn de schermen die speciaal bedoelt zijn voor fotografen en de overige grafische sector waarvoor kleuren belangrijk zijn. Deze schermen kun je hardwarematig kalibreren, maar ze zijn erg duur en worden zelden tweedehands aangeboden. Andere Eizo schermen zijn minder goed dan de CG-serie, maar vroeger in de CRT-tijd had Eizo ook al de naam erg goede schermen te leveren, dus je hebt idd de kans dat het hoe dan ook wel goed zit met een Eizo. Dit weet ik alleen niet zeker. Maar waarom bel je Eizo niet even op voor wat advies? Mijn ervaring is dat ze een goede klantenservice hebben met behulpzame mensen met kennis achter de telefoon. Dan kun je hen je budget vertellen en je gebruikersdoel en vragen welk type ze je dan kunnen adviseren. Niet geschoten altijd mis! :D

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 Fotoscherm
BerichtGeplaatst: 28 feb 2011 02:06 
Lid
Fotografie

Dank je, wen groot deel van wat er stond ging over een schrijf fout, iemand dacht dat een fotoscherm een achtergrondscherm ipv een computerscherm is. Maar jah het staat niet voor niks bij bewerking.

Maar ik zal eens uitkijken naast een cg scherm.

Fotoscherm
BerichtGeplaatst: 28 feb 2011 02:11 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Succes! Mocht ik wat tegen komen op het brancheforum, dan geef ik je wel een seintje.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp