RAW bewerking in NikonView NX2 of PS5?

Hier kun je je tips en vragen kwijt m.b.t. fotobewerking
Plaats reactie
DrZoom
Lid
Lid
Bezwaar bewerken: Nee

Bericht Geplaatst:

Hi,

Ik gebruik een D300s en heb bij mijn camera NikonView gekregen. Ik heb mijn camera op AdobeRGB ingesteld en vraag me af of ik nu NX2 of Photoshop (Bridge) moet gebruiken voor de RAW nabewerking?

Is dit een kwestie van smaak of is er wel degelijk verschil tussen de twee, ik bedoel dan of bewerking in NX2 betere resultaten oplevert, gezien dit ook van Nikon is.

Dank!
Omhoog Profiel Foto's
jeroenk
Lid
Lid
Geslacht: Man

Bericht Geplaatst:

Nikonview NX2 is géén RAW bewerker..! Het is een viewer die RAW kan omzetten naar jpeg (maar niet bewerken)...

Wil je Nikon software gebruiken dan zal je CaptureNX2 moeten aanschaffen (je kan een 60 dagen trail downloaden op de captureNX site).

Photoshop kan je ook gebruiken...het summum daar is dan Lightroom (ook van Adobe...)

Welke je gebruikt/wil gebruiken heeft met persoonlijke voorkeuren te maken, met beiden zijn prima resultaten te halen, aangezien een RAW bestand "ruwe data" bevat.

Werken met CaptureNX2 heeft een paar voordelen, omdat die ook Nikon specifieke zaken kan lezen, zoals gebruikte scherpstelpunt, beeldsettings...
Omhoog Profiel Foto's
DrZoom
Lid
Lid

Re: RAW bewerking in NikonView NX2 of PS5?

Bericht Geplaatst:

Ik kon in NX2 wel degelijk RAW bewerking doen, zoals over- en onderbelichten en wat andere zaken. Ik kon ook bestanden als .tiff opslaan. Het was wel een zeer beperkt programma in bewerking moet ik zeggen...

Ik zal eens naar Lightroom kijken. Kan ik vanuit Lightroom ook direct de .NEF in Photoshop laden of moet er nog een tussenstap plaatsvinden? De bridge in PS5 laadt de bewerkte .NEF direct in met 1 druk op de knop, dat vind ik wel erg handig.
Omhoog Profiel Foto's
jeroenk
Lid
Lid

Bericht Geplaatst:

Met lightroom kan ik je niet verder helpen...nooit mee gewerkt, werk met CaptureNX2...en...onder- overbelichten....zoals ik al zei....ViewNX (het heet niet voor niets view) is géén RAW bewerker...je kan wat hele kleine aanpassingen doen inderdaad, maar dat is niet echt RAW bewerken...CaptureNX2 / Lightroom wel ;)
Omhoog Profiel Foto's
DrZoom
Lid
Lid

Re:

Bericht Geplaatst:

jeroenk schreef:Met lightroom kan ik je niet verder helpen...nooit mee gewerkt, werk met CaptureNX2...en...onder- overbelichten....zoals ik al zei....ViewNX (het heet niet voor niets view) is géén RAW bewerker...je kan wat hele kleine aanpassingen doen inderdaad, maar dat is niet echt RAW bewerken...CaptureNX2 / Lightroom wel ;)
OK, dank je! Ik ben weer op weg geholpen :)
Omhoog Profiel Foto's
starengine
Lid
Lid
Contacteer:

Bericht Geplaatst:

Als je alles uit je camera wil halen wat erin zit , kan je best Capture NX gebruiken.
De instellingen die je in je camera maakt zoals picture control of aktieve D-lighting kan je nadien in Capture NX aanpassen of weer uitschakelen.
Het programma heeft wel een leercurve, maar eens je het een beetje doorhebt ontdek je steeds meer mogelijkheden.
Ik heb zelf lang gependeld tussen verschillende programma's, af en toe eens wat gespeeld met Capture NX en vergeleken wat er als resultaat uitkomt en doe nu mijn NEF-verwerking volledig in Capture NX.

mvg
Omhoog Profiel Website Foto's
DrZoom
Lid
Lid

Bericht Geplaatst:

Ik ga dat CaptureNX eens bekijken of het wat is. Het is ook niet zo heel duur voor de Mac zag ik.
Omhoog Profiel Foto's
jeroenk
Lid
Lid

Bericht Geplaatst:

@starengine...kleine aanvulling / correctie..active D-lighting is nu net één van de functies die je niet aan kan passen in CaptureNX (of welk programma dan ook) aangezien de camera hier effectief je belichting voor aanpast. D-lighting is wel een functie binnen CaptureNX, welke grote vergelijkingen toont met highlights en shadows in Lightroom...maar "active D-Lighting" in de camera beinvloed het RAW beeld zelf en is sotfwarematig niet aan te passen, terug te draaien. Ook niet in CaptureNX2.

Verder inderdaad een heerlijk programma. Leercurve vond ik persoonlijk eigenlijk heel laag. (helemaal in vergelijk met bijvoorbeeld photoshop).
Omhoog Profiel Foto's
starengine
Lid
Lid
Contacteer:

Bericht Geplaatst:

Als je actieve D-lighting op je camera uitzet, kan je in Capture NX niks veranderen in D-lighting.
Als hij op je camera aanstaat kan je dezelfde waarden als op je camera aanpassen en de functie zelfs weer uitschakelen in Capture NX.
Moet je maar eens uitproberen.
Omhoog Profiel Website Foto's
Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking”