Het is 29 jul 2025 19:12

Ga naar pagina 1, 2  Volgende

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur St. Kruis
 St. Kruis
BerichtGeplaatst: 22 maart 2011 22:15 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
ff wat geprobeerd, op statief.. de rode lichtjes zijn trouwens afkomstig van windmolens, die over de grens in belgie staan..en in werkelijkheid was het ook al veel donkerder.. maar ja.. het is een probeersel met 70-200 op statief met weinig licht..

Fotografie

groetjes, Alex!

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 St. Kruis
BerichtGeplaatst: 22 maart 2011 22:17 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Mooie sfeervolle foto! :up
Mooie kleuren ook. :)

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 St. Kruis
BerichtGeplaatst: 22 maart 2011 23:12 
Lid

('De Peperbusse' aldus Wikipedia)
Aardige plaat met dat licht, ook het riet komt er nog goed uit.

St. Kruis
BerichtGeplaatst: 22 maart 2011 23:15 
Lid
Fotografie

THX! (het heet idd de peperbusse.. :) , gezien de vorm vind ik de naam zo gek nog niet, hihihi!)

St. Kruis
BerichtGeplaatst: 22 maart 2011 23:34 
Lid
Fotografie

Gewoon om te leren: hoe heb je nu die sluitertijd van 25s bepaald? Zelf geprobeerd? Of de camera zelf laten bepalen? Of?

Als ik ooit overdag plaatjes heb leren maken, wil ik dit ook wel een keer gaan proberen :angel

St. Kruis
BerichtGeplaatst: 22 maart 2011 23:45 
Lid
Fotografie

__Erik__ schreef:
Gewoon om te leren: hoe heb je nu die sluitertijd van 25s bepaald? Zelf geprobeerd? Of de camera zelf laten bepalen? Of?

Als ik ooit overdag plaatjes heb leren maken, wil ik dit ook wel een keer gaan proberen :angel

het was al aardig donker. dus als het vrij donker is, en ik toch al besloten heb om de boel op statief te zetten (want ik weet dat de belichting vrij lang zal zijn) kan ik de boel gewoon op F/8 laten staan.. draadontspanner had ik ook bij me, maar was in dit geval niet nodig..heb eerst scherpgestelt,(kon nog met Af, want er was nog licht genoeg, maar soms is handmatig scherpstellen nodig) lichtmeting gedaan, en de camera gaf op AV-standje een belichtingstijd van 25 sec. aan.. dat was net kort genoeg, om nog op Av stand te kunnen belichten, want de max. belichtingstijd op Av is 30 sec..(op Tv trouwens ook) heb de zelfonstpanner op 10 sec. gezet, maar had ook de draadontspanner kunnen gebruiken. zo zelfs nog beter geweest zijn, want als ik op de afdruknop druk, krijg je ook wat vibraties, maar aangezien de vertraging 10 sec. was, had ik het idee dat het wel mee zou vallen..

als het nou nog donkerder was geweest, dan had ik gekozen voor een handmatige instelling op M-stand.. zodra de belichting langer zal duren dan 30 sec., dan gaat alles op manueel, en dan op BULB.. de sluitertijd is dan eigenlijk onbeperkt, zolang je de draadontspanner ingedrukt houdt..is dan wel ff uitproberen, trial and error, wanneer je de draadontspanner weer loslaat, en dat zodoende de belichtingstijd afgebroken wordt, en de spiegel weer terugklapt..nsderhand kijk ik even op het display, hoe de belichting eruit ziet, mbv het histogram wat ook oproepbaar is, en dan kijk ik wat en hoe.. soms pas ik de belichting wat aan, belicht iets korter of langer, net zolang tot het goed is..belichtingscompensatie werkt alleen in AV of TV stand, in M-stand is het niet meer nodig, want je bepaalt dan alles toch zelf..(en je kunt ook nog vele klooien met diverse lichtmetingen en zo.. :cool )

St. Kruis
BerichtGeplaatst: 23 maart 2011 00:12 
Moderator
Fotografie
Online op het fotoforum

Leuke foto, Alex. :upc

Je had ook de ISO nog iets hoger kunnen zetten, als je sluitertijd boven de 30 sec. had gekomen.
Als je 't dan nog niet redt dan moet je natuurlijk wel andere dingen gaan proberen. ;)

Ik ga 't over een poosie ook weer proberen en ik moet wel met de zelfontspanner werken, want ik heb geen draadontspanner.

St. Kruis
BerichtGeplaatst: 23 maart 2011 00:17 
Lid
Fotografie

Kijk, daar kan ik wat mee, dank voor je uitgebreide reactie! Snap de afwegingen en de achterliggende logica.

Komt er dus (bij sluitertijden > 30sec) toch op proberen (en dus ervaring) neer, zou 't zelf denk ik ook zo hebben aangepakt, zou beginnen met - bijvoorbeeld - maar eens met 35 sec, en telkens met 5 seconden meer, ofzo. Klonk alleen zo 'onprofessioneel' in de oren, vandaar de vraag.

Nogmaals: dank!

St. Kruis
BerichtGeplaatst: 23 maart 2011 00:50 
Lid
Fotografie

__Erik__ schreef:
Kijk, daar kan ik wat mee, dank voor je uitgebreide reactie! Snap de afwegingen en de achterliggende logica.

Komt er dus (bij sluitertijden > 30sec) toch op proberen (en dus ervaring) neer, zou 't zelf denk ik ook zo hebben aangepakt, zou beginnen met - bijvoorbeeld - maar eens met 35 sec, en telkens met 5 seconden meer, ofzo. Klonk alleen zo 'onprofessioneel' in de oren, vandaar de vraag.

Nogmaals: dank!

graag gedaan hoor!

´professioneel´ zegt trouwens weinig tot niets hoor.. behalve dan, dat het staat voor iets waar iemand 100% zijn inkomen mee verdient.. ik ben professioneel hulpverlener in de zorgsector, maar zo noem ik mijzelf niet echt.. net zomin als dat een beroepsfotograaf zich beroeps of pro noemt.. het is voornamelijk een woordje wat in de amateurfotografie gebezigt wordt, om een bepaalde mate van ´kwaliteit´uit te drukken, maar het dekt de lading niet echt.. een pro-camera in de handen van een amateur is ook geen pro-camera, maar een veels te dure aanschaf.. :D

op mijn werk wordt ook friesche vlag ´professional´ koffiemelk geschonken..ik proef geen verschil tussen mijn eigen milsani koffiemelk uit de aldi en die van friesche vlag hoor..hihihi!

het is idd veel uitproberen, en trial and error..er zijn wel wat basisregels natuurlijk, die erg handig zijn, maar voor de rest is het lekker uitproberen en experimenteren.. een experiment is meer waard dan 20 boeken over fotografie..je kunt je suf lezen, maar als je eea zelf aan den lijve ondervindt, dan is dat laatste veel leerzamer, dan te lezen, hoe bv ansel adams het deed.. :upc

Laatst bijgewerkt door sjinouck op 23 maart 2011 00:56, in totaal 1 keer bewerkt.

St. Kruis
BerichtGeplaatst: 23 maart 2011 00:53 
Lid
Fotografie

Ron62 schreef:
Leuke foto, Alex. :upc

Je had ook de ISO nog iets hoger kunnen zetten, als je sluitertijd boven de 30 sec. had gekomen.
Als je 't dan nog niet redt dan moet je natuurlijk wel andere dingen gaan proberen. ;)

Ik ga 't over een poosie ook weer proberen en ik moet wel met de zelfontspanner werken, want ik heb geen draadontspanner.

iso iet somhoog zetten had idd ook gekund, al prefereer ik zelf om bij nachtfotografie de iso zo laag mogelijk te houden, om ruis tegen te gaan.. noise reduction bij lange sluitertijden zet ik ook meestal uit.(maar ik heb nog een ouder type sony, met een ´ruis-achtige´ ccd-sensor ipv de nieuwere exmor sensors, die vele malen beter zijn :blush )

St. Kruis
BerichtGeplaatst: 23 maart 2011 01:05 
Moderator
Fotografie
Online op het fotoforum

Dat is waar ja, met m'n oude KM 5D had ik ook veel meer last van ruis, maar ISO 200 ging meest nog wel goed.
Met die nieuwe kan ik 'm met stilstaande beelden ook op multishot ISO zetten, dan maakt ie 6 opnamen die ie dan over elkaar legt en waardoor je bijna geen ruis hebt, ook niet op ISO 6400.
Het nadeel daarvan is dat als je een sluitertijd van 30 sec. hebt je ook 6x 30 sec. moet wachten. :rof

St. Kruis
BerichtGeplaatst: 23 maart 2011 01:08 
Lid
Fotografie

Ron62 schreef:
Dat is waar ja, met m'n oude KM 5D had ik ook veel meer last van ruis, maar ISO 200 ging meest nog wel goed.
Met die nieuwe kan ik 'm met stilstaande beelden ook op multishot ISO zetten, dan maakt ie 6 opnamen die ie dan over elkaar legt en waardoor je bijna geen ruis hebt, ook niet op ISO 6400.
Het nadeel daarvan is dat als je een sluitertijd van 30 sec. hebt je ook 6x 30 sec. moet wachten. :rof

heb dat ook eens gehad, bij een startrails-shot met een belichtingstijd van 45minuten.. duurde bijna evenlang als de belichtingstijd om eea te verwerken, voordat ik het kon bekijken.. (en dat bij -10 midden in de nacht.. :wacko :D retekoud was dat, hahaha!)

St. Kruis
BerichtGeplaatst: 23 maart 2011 17:07 
Lid
Fotografie

Mooi zoals het riet nog belicht is, de kerk had misschien een tikkie donkerder gemogen, met de nadruk op misschien...........

St. Kruis
BerichtGeplaatst: 23 maart 2011 17:32 
Lid
Fotografie

Ik vind dat randje gras geen bijdrage leveren aan de foto. En verder vind ik de kerk iets te centraal en de 'veeg' licht niet helemaal en de kerk is naar mijn mening ook iets uitgebeten.

St. Kruis
BerichtGeplaatst: 23 maart 2011 18:05 
Lid
Fotografie

THX! :up nemen we mee voor de volgende keer! :upc

St. Kruis
BerichtGeplaatst: 23 maart 2011 22:06 
Lid
Fotografie

Als je analoog wilt meten dan neem je toch gewoon je digitale camera mee? :) Anders om heb ik ook gedaan. Mijn 30Ec als spot meter gebruiken terwijl mijn digitale camera op statief staat. :) Andersom kan dus natuurlijk ook. Als je toch 2 of meer camera's hebt dan kun je die gewoon gebruiken ipv een dure losse licht meter :)

St. Kruis
BerichtGeplaatst: 23 maart 2011 23:03 
Lid
Fotografie

duckie schreef:
Als je analoog wilt meten dan neem je toch gewoon je digitale camera mee? :) Anders om heb ik ook gedaan. Mijn 30Ec als spot meter gebruiken terwijl mijn digitale camera op statief staat. :) Andersom kan dus natuurlijk ook. Als je toch 2 of meer camera's hebt dan kun je die gewoon gebruiken ipv een dure losse licht meter :)

dit is niet analoog hoor, duckie.. ik heb gewoon lichtmeting met de sony gedaan, en afgedrukt.... :)

St. Kruis
BerichtGeplaatst: 23 maart 2011 23:46 
Lid
Fotografie

ging niet om jouw, maar dat je met een andere body erbij die best als lichtmeter kunt gebruiken voor analoge fotografie :)

St. Kruis
BerichtGeplaatst: 24 maart 2011 17:23 
Lid
Fotografie

Mooie plaat.Vwbt de langere belichtingen; gelijk dit aanschaffen!!!! heb er zelf ook veel plezier van!
http://www.cameranu.nl/nl/index.php?hg_id=395&sg_id=8443 , weet je merk cam niet dus je moet maar even op de link klikkeren.
Dingetje ziet er zo uit:
Fotografie

St. Kruis
BerichtGeplaatst: 24 maart 2011 19:44 
Lid
Fotografie

Ik vind hem eigenlijk vrij ruisig en vraag mij af of dit nodig is als je op statief fotografeert... De compositie is wat saai door de centrale plaatsing van je onderwerp.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Ga naar pagina 1, 2  Volgende